Kasteelboerderij Dordwijk

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Bean77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2013 17:46

De eerste keer dat ik een foto post. Ik ben benieuwd naar jullie tips.


Afbeelding
Kasteel boerderij Dordwijk by Bean2404, on Flickr
Sony: A7R met metabones adapter canon mount
Zeiss: 21mm 2.8, 55mm 1.4 Otus, 85mm 1.4, 135mm APO Sonnar 2.0
Canon: EF 40mm 2.8 STM / Samyang: 14mm 2.8 / Sigma: 35mm 1.4
Flickr
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi Bean77,

Volgens mij is het een mooie foto waar qua compositie niks mis mee is (alleen misschien volgende keer iets meer naar links draaien zodat je dat lelijke vierkant dakraam kwijt bent + dat de foto aan de rechter kant begint bij de bossen?).

Wat ik alleen jammer vind is de uitgebeten / grijze lucht.
Denk dat het komt omdat je aan je max van de dynamisch bereik zit.
Een oplossing zou HDR kunnen zijn maar op een later (of eerder) tijdstip terugkomen (tijdens het golden hour) is denk ik beter.
Het licht is dan sowieso veel mooier waardoor deze foto net dat beetje extra krijgt..

M.a.w. nog een keer exact dezelfde foto maken (want qua compositie is hij gewoon goed) maar dan met beter licht / mooiere lucht.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bean77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2013 17:46

Hallo Stafford,

Dank je wel voor je reactie.
Naar links draaien was geen optie, misschien bijsnijden aan de rechterkant ivm dakraam had ik wel kunnen doen.
Verder was het helaas zwaar bewolkt. In lightroom kon ik zodoende helaas weinig doen aan de lucht. Wat dat betreft is het een goede tip om eens op een ander moment terug te gaan.

groet,
Martijn
Sony: A7R met metabones adapter canon mount
Zeiss: 21mm 2.8, 55mm 1.4 Otus, 85mm 1.4, 135mm APO Sonnar 2.0
Canon: EF 40mm 2.8 STM / Samyang: 14mm 2.8 / Sigma: 35mm 1.4
Flickr
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Bean77 schreefCOLONHallo Stafford,
Naar links draaien was geen optie, misschien bijsnijden aan de rechterkant ivm dakraam had ik wel kunnen doen.
Ah, dat wist ik niet (is ook makkelijk praten hé zo zonder de situatie daar te kennen ;-)).
Maar dan zou ik hem lekker zo laten want de verhoudingen zijn goed zo.
En 'inzoomen' is ook geen optie omdat je dan de top van de toren verliest.

Maar gewoon een andere keer terug gaan.
Een beetje mooie lucht / goed licht doet alles in zo'n foto.

Een goede tip is: http://photoephemeris.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een programma is er voor windows, IOS en Android, en geeft precies aan waar de zon op welk moment staat + zon's opkomst & ondergang, etc..etc..
Iets wat ik zelf heel vaak gebruik zodat ik een inschatting kan maken wat de situatie ter plekke zou kunnen zijn.
Dan blijft het hopen op een mooie lucht maar weet je in ieder geval vanuit welke hoek je het licht kunt verwachten..
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind het (ondanks de lucht) toch een mooie en goede foto. Mooi gekozen standpunt waardoor je een fraaie compositie hebt verkregen waarin ieder detail goed tot zijn recht komt. Die ene grote tak van die boom zit er nu eenmaal en had je moeilijk weg kunnen hakken en die lucht vind ik toch wel goed bij de rest van de foto passen. Een strakblauwe lucht zou m.i. niet bij de tinten van de gebouwen zoals nu op deze foto gepast hebben. Prima foto.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mijn suggesties:

- Een tikje rechtsom kantelen om de foto recht te krijgen (zie bovenkant heg en de torenpunt)
- Wellicht kun je de lucht nog ietsje interessanter krijgen door alle hooglichten weg te draaien in LR?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Mooie plaat van een interessant gebouw!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik dacht dat die Sony sensors erg goed zijn in het oplichten van onderbelichte schaduwpartijen, dan zou je is kunnen proberen een tikkie onder te belichten waardoor de lucht iets minder wit/uitgebeten wordt, en vervolgens de schaduwen wat op te halen om het gebouw mooi te belichten, en de hooglichten extra terughalen voor de lucht :wink: .

De foto zelf zou ik even rechtzetten, prima registratie maar niet heel erg spannend qua compositie.
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar