Kasteel Heeswijk + Update

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Naar aanleiding van een WID topic naar Kasteel Heeswijk gegaan.

Allen zijn HDR foto's samen gevoegd met photomatrix
Foto's zijn nabewerkt om de perspectief vertekening aan te passen ( ik heb geen tilt and shift lens)
Is nog verd.md lastig om het goed te krijgen.

#1

40322

#2

40323

#3

40324

#4

40325

#5

40326

bedankt voor het kijken.
Laatst gewijzigd door 1 op mark.beniers, in totaal 22 keer gewijzigd.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Mooie serie, waarbij foto 5 mijn voorkeur heeft. Perspectief blijft altijd moeilijk maar is toch aardig geslaagd.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Ella36 bedankt voor de reacties,
ja het blijft lastig de perspectief.
ik blijf twijfelen bij #3 of die rechts niet achter over helt.
terwijl die links wel goed is.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Anoniem 3

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje 'overdone'.
Bovendien mis ik op elke foto een puntje van de toren.
Als sfeerbeeld vind ik de eerste de beste. Mooi zo, met die zon.
Anita74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 09:57

Jammer dat inderdaad overal puntje van de toren ontbreekt. Voor mij is de 1e foto ook de beste.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Sorry, maar ik vind het persoonlijk geen toppers. Foto 4 spreekt me het meest aan door de mooie weerspiegeling, maar de nabewerking vind ik persoonlijk minder mooi. De kleuren lijken wat flets hier.
En bij alle foto's heb ik moeite met het perspectief. In elke foto lijkt wel iets niet te kloppen.... Hoe heb je de correctie gemaakt? En een beetje vertekening is toch ook niet zo'n probleem?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik ken de locatie en je hebt op zich een nette serie neergezet.
maar ik ga mee met het commentaar van Jasmino als het gaat om de vervorming. Op sommige foto's vind ik dit te zeer zichtbaar met name op 1, 2 en 3, bij de rest valt het me mee.
jammer dat ook op sommige foto's de top wegvalt.
de kleurbewerking is wel duidelijk aanwezig maar vind ik hier wel passen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Allen bedankt voor de opmerkingen.
Het blijft lastig de vervormingen. Ook de keuze wat wel en wat niet op de foto te zetten.
Het topje wat weg valt is dus bewust gekozen om meer van het kasteel er op te krijgen.
zelf bij foto 2 wat een combinatie is van een hdr en een verticale panorama, dan valt nog het topje eraf als het gebouw recht gezet wordt.
Ik zit ook met de beperking van dat mijn maximale groothoek 15 mm is.
bij foto 1 had ik nog het geluk dat de zon mee scheen op de foto wat extra sfeer geeft verder was het een bijna wolken lozen avond waardoor daar ook minder sfeer mee komt.
wat je wel krijgt bij het rechtzetten van het kasteel is als je het linker gebouw recht heb dan gaat de andere kant weer scheef staan.
Kleurbewering heb ik al minimaal gehouden maar zal eens kijken hoe dit overkomt met nog minder.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Welke methode gebruik je nu voor de perspectiefcorrectie, Mark? Ik gebruik het soms in LR 5, de automatische correctie vind ik verbluffend goed, maar werkt ook niet altijd foutloos.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Jasmino schreefCOLONWelke methode gebruik je nu voor de perspectiefcorrectie, Mark? Ik gebruik het soms in LR 5, de automatische correctie vind ik verbluffend goed, maar werkt ook niet altijd foutloos.
ik heb het handmatig gedaan in Adobe camera Raw.
Ik bewerk foto's nooit met LR
zal eens kijken waar dat zit in LR en hoe het eruit komt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Deze functie van de perspectiefcorrectie is in LR5 aanzienlijk verbeterd, ik ben er in elk geval heel blij mee. Ik zat in het verleden ook altijd te stoeien met de verticale en horizontale correctie, en dan had je ook nog de vervorming van de lens en handmatig lukt het mij zelden om het goed te zetten. Maar deze functie van LR5 helpt me enorm, ik vind heel veel foto's erg verbeterd.

Hier 2 voorbeeldjes van 2 foto's van de Alexander Nevski kathedraal in Sofia, deze foto's heb ik deze week door LR5 gehaald. Beide voorbeelden zijn mét en zonder de automatische perspectiefcorrectie. Met deze resultaten ga ik niet meer "klooien" op de handmatige manier.

#1.
Afbeelding Afbeelding


#2.
Afbeelding Afbeelding


By the way: als je deze voorbeelden vervelend vind, dan haal ik ze wel weg. Ik wilde je graag deelgenoot maken van deze functie, niet jouw topic vervuilen hoor. Ik kan ze ook vervangen door linkjes als je dat fijner vindt.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

@jasmino ik gebruik LR niet maar als ik dit zie ga ik dat nog eens heroverwegen. Eens, geweldig resultaat en overtuigt mij ...
Doe het altijd handmatig en herken de strijd van @mark-beniers
Volgens mij deels ook door de genoemde lens vervormingen die vooral bij groothoek vaak aanwezig zijn.
Dank voor het delen.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

By the way: als je deze voorbeelden vervelend vind, dan haal ik ze wel weg. Ik wilde je graag deelgenoot maken van deze functie, niet jouw topic vervuilen hoor. Ik kan ze ook vervangen door linkjes als je dat fijner vindt.
Geen probleem, het forum is om van elkaar te leren en niet alleen voor mij maar ook andere kunnen ervan leren.

perspectief rechtgezet in LR en geen verzadiging ed meer toegevoegd.

#1 update

40344

#3 update

40345

#4 update

40346

#5 update

40347

gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De update bevalt me zeer!
Bij #1 lijkt er nog wat lens vertekening te spelen.
Mooie locatie mooie fotos ....genieten dus.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik vind ze niet zo geslaagd, met of zonder correctie. Met name de toning spreekt me totaal niet aan en ziet er zo vreselijk onnatuurlijk uit. Wat zijn die rare vlekken rond de toren en de bomen op plaat 1? Persoonlijk zou ik er bij dit soort platen voor kiezen om twee belichtingen te maken (op statief en als dat echt nodig is) en deze met de hand in elkaar te poetsen. Vervolgens met de overlays spelen totdat het eruitziet zoals ik het zelf zag.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mooiste kasteel in Nederland!
Maar ja, dat komt wellicht omdat ik daar getrouwd ben :)

Ik vind de foto's zowel een mooie kant als een minder mooie kant hebben.
Minder mooi is het "onnatuurlijke" gevoel wat ik er van krijg bij het bekijken, maar dat zal het HDR wellicht doen...
Mooie vind ik de weerspiegelingen, de wolken.... en natuurlijk de locatie :)

Nog foto's gemaakt op de binnenplaats wellicht?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Op zich leuke platen van een inspirerende omgeving.

De kleuren vind ik onnatuurlijk over komen.
Verder lijken de foto's onscherp. Maar dat kan aan mij liggen....
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Allen bedankt voor de verschillende meningen.

@wibo 35, lenscorrectie staat en moet dus softwarematig aangepakt zijn. Misschien dat LR hier nog moeite heeft met de perspectief rechtzetten.

@MMK, toning is bij de update ook al minder, mij persoonlijk stoort dit niet en geeft deze vorm van HDR fotografie zijn karakter. maar respect voor ieder zijn eigen mening.
De rare vlekken zijn flares door recht in de zon te fotograferen. Was bewust zo gekozen

@DavevdrH, HDR is voor mij ook iets onnatuurlijks anders zou je het zo in een keer kunnen fotograferen. Had liefst nog meer met de zon en de wolken willen doen maar dat heb je op dat moment niet in de hand. Was op een maandag avond en dan zijn ze dicht. Heb wel op de planning staan om nog een aantal keren terug te gaan in verschillende seizoenen.

@geelduikbootje, Onnatuurlijke kleuren is waarschijnlijk HDR en tonemapping enz. Onscherp hoop ik toch niet misschien door ghosting ivm HDR.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar