Leegte

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Deze stond gemarkeerd voor de prullenbak. Tot ik er nog even goed naar keek en ik toch een goed gevoel er van kreeg.

Ondanks dat er bij de eerste blik weinig te beleven valt, gaf de foto mij het gevoel terug wat ik had op het moment dat ik deze nam. Namelijk wijdte, leegte, groots. Dus toch postprocessing gedaan en gepost. Graag jullie mening.

Trouwens wel gemaakt met de Fuji X100T dus ik weet niet of ik hiermee in overtreding ben?

Laszlo

49850

Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Wij zijn niet eenkennig hier volgens mij :-) Ik vind het een mooie plaat, hoewel ik misschien nog een streepje meer lucht nog mooier had gevonden.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Eigenlijk vind ik het gewoon een mooie foto als je kijkt wat er allemaal in is te zien. Geologische processen hebben een rots achtergelaten die staat de wankelen boven zee. Zo te zien graniet, in elk geval een zuur stollingsgesteente en door ijs en wind flink bewerkt. Water en vorst hebben er een paar flinke barsten in gemaakt. Hoe lang zou hij het nog zo volhouden? In die zee staat zo te zien best een flinke stroming en de wind die er over waait wordt gehinderd door door de bergen. Ze wordt daardoor getunneld waardoor er wat schuimkoppen ontstaan.Ook zie je rechts van de rots een schuimstreepje. Er staat zo te zien dus best veel wind! Het water is helder, de lichtere vlakken op de bodem zijn waarschijnlijk zandig maar de donkere vlakken? Rots, wellicht met velden kelp er op. Links is er zo te zien een grotere watermassa van waaruit deining langs je standpunt naar de luwte glipt. IN het onzichtbare links van je staat gewoon een deining. Aan de overkant een stuk lichter water. Wat is daar? Andere bodem, luwte of wellicht valwinden die het water laten opstuiven? En ligt daar recht boven die wankele rots een boei plat? Wat voor een dan? Een kardinaal die aangeeft aan welke kant je er langs moet? Of ligt er gewoon een kreeftenkooi? "Boven" die boei ziet het water er anders uit en lijkt wat rustiger. Diep water waarschijnlijk. Ik hou het er daarom op dat de platliggende boei een kardinaal is die je moet behouden om niet het ondieper water op de voorgrond in te varen.

Weinig te beleven???
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Gerard, man. Je hebt precies beschreven wat ik voelde maar niet onder woorden kon brengen, prachtig en bedankt. De boei is trouwens een kleine vissersboot.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Anoniem 3

Als je deze al genomineerd had voor de prullenbak....
Prachtig moment gevangen.
Aan de uitgebreide analyse van Gerard heb ik niets toe te voegen.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

Mooi zoals hij is.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

lassie_sr schreefCOLONGerard, man. Je hebt precies beschreven wat ik voelde maar niet onder woorden kon brengen, prachtig en bedankt. De boei is trouwens een kleine vissersboot.

Laszlo
Graag gedaan! Ik kreeg bij je foto weer meteen het goede gevoel van de tochten met de zeekano in Schotland en Noorwegen, dus ook jij bedankt.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Idd geen prullenbakfoto, maar....

Ik durf het bijna niet meer te zeggen..... :roll:

Voor mij kijkt de foto beter als deze horizontaal gespiegeld zou zijn.
Nu wordt je kijkrichting door de rimpels in het water naar links uit het beeld getrokken. Dit wordt versterkt door de wolken en het gebergte, omdat je dan daarnaar gaat kijken.
De leegte rechts in beeld vervalt geheel.

Ben benieuwd hoe jij dat ziet deze keer :wink: :oops:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Het heeft altijd wel wat zo'n ruime weidse blik. Nette foto.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Voor mij kijkt de foto beter als deze horizontaal gespiegeld zou zijn.
Nu wordt je kijkrichting door de rimpels in het water naar links uit het beeld getrokken. Dit wordt versterkt door de wolken en het gebergte, omdat je dan daarnaar gaat kijken.
De leegte rechts in beeld vervalt geheel.
Grappig dat jij dat zo ziet, voor mij is het links juist interessant. Rechts is de leegte, links de grens tussen "iets" de leegte. Maar juist links gebeurt iets. Dat geeft mij wel een idee van de geografie op die locatie (terwijl ik niet weet waar de foto is gemaakt). Ik heb (eerst onbewust) gekeken naar hoe ik met de kano naar de overkant zou kunnen komen, welke factoren dan van belang zouden zijn zoals wind, stroming, beschutting, escaperoute etc. Wellicht kijk ik daardoor weer anders naar de foto dan iemand die zulke afwegingen nooit heeft hoeven maken. Het maakt de foto daarom wellicht nog intrigerender.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Bedankt alle voor de replies

@Jeffrey, aub blijf het zeggen. Graag zelf. Aan mij om het uit te proberen en kijken of ik het een verbetering vind. Ik denk dat je, ook hier, een goed punt heb. Ik heb het gevoel dat het meer in balans is zo. Ik heb de gespiegelde versie hieronder geplaatst, Kijken wat de andere EOS leden ervan vinden.

Laszlo

49882

Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De originele vind ik beter. Dan staat de rots rechts de aandacht te trekken en de Westerse mens is nu eenmaal gewend van links naar rechts te kijken.
Als je deze foto ziet als vastlegging van een waarneming moet de de werkelijkheid niet willen spiegelen omdat dit lekkerder kijkt. Maar dat is mijn mening.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Uiteraard heb jij ook een punt Gerard, voor mij een leerpunt om terplekke het juist te doen zodat ik niet hoef te spiegelen. Daar is wat mij betreft het forum voor om zoveel mogelijk inzichten, overdenk punten en meningen te krijgen. Je kan het er mee eens of niet mee eens zijn maar het dwingt je (als je ervoor open staat) om eens kritisch naar je eigen foto te kijken.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind het origineel 'spannender' ....
Verder heb ik niet zoveel met deze foto zonder de uitleg van Gerard had ik het er niet in gezien...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik vind het een goede foto, ik blijf kijken...

Zou de rots gaan vallen? Nee, nu niet, maar hij kan natuurlijk wel vallen. Wat zit eronder als hij valt? Zou je op de rots kunnen klimmen?
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar