(Staats)Bosbeheer

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Bosbeheer is tegenwoordig heel anders dan enkele decennia geleden.
Toen werd een bos schoongemaakt, omgevallen bomen werden weggehaald en alles moest clean zijn.
Tegenwoordig houdt bosbeheer in, dat de natuur haar gang mag gaan, tenzij het teveel gevaar en last oplevert voor de beheerder, de mens.

Vandaag een wandeling in het Wijbosch Broek gemaakt. Zelden heb ik zoveel omgevallen en geknakte bomen gezien, die mochten blijven liggen.

Hieronder enkele voorbeelden.

1.

47812

2.

47814

Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ja zo zeg je het netjes ;) In de volksmond heet dat bezuinigen.
Foto 2 is mijn favoriet. Die scherpe punten die er nog aan zitten
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Nou, het hoeft niet te zijn ingegeven door bezuiniging. Het kan ook voortschrijdend inzicht zijn.
Vroeger werd er gekapt en afgevoerd, maar tal van organismen leven bij de gratie van oud, stervend of dood hout.
Ik zie het liever dan die boomstronken die na de kap achterblijven.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Je moet er alleen goed op bedacht zijn, laatst bij ons op de duivelsberg in Nijmegen moest je letterlijk onder en over de boomstammen/stronken heen.
Met de zware/dure camera gear moet je wel oppassen.
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONNou, het hoeft niet te zijn ingegeven door bezuiniging. Het kan ook voortschrijdend inzicht zijn.
Vroeger werd er gekapt en afgevoerd, maar tal van organismen leven bij de gratie van oud, stervend of dood hout.
Ik zie het liever dan die boomstronken die na de kap achterblijven.
Ik zeg niet dat dit perse lelijk is ;)
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Voor mij spreekt de tweede foto het meest. Idd door de omgeving en scherpe uitsteeksels.
Vind wel de kleur erg oranje of wellicht erg verzadigd was dat idd zo sterk daar?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

D!ck schreefCOLONJa zo zeg je het netjes ;) In de volksmond heet dat bezuinigen.
Dat zie je dus verkeerd.

Omgevallen bomen hebben een heel belangrijke functie.
Denk maar aan inskten bv.

Dat is dus een van de redenen dat er minder geruimd word na storm en andere gebeurtenissen.


Die eerste boom is wel een aparte,zie dat graag zo.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als fotograaf ben ik erg blij met deze wijze van beheer. Levert veel fraaiere en gevarieerdere natuur op.

En ook mijn andere hobby (mountainbiken) wordt er een stuk leuker door ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

wibo53 schreefCOLONVoor mij spreekt de tweede foto het meest. Idd door de omgeving en scherpe uitsteeksels.
Vind wel de kleur erg oranje of wellicht erg verzadigd was dat idd zo sterk daar?
Het licht was idd zo. De kleur (bijna oranje) Was echt de kleur van het hout. Eén van de redenen waarom ik juist die boom wilde fotograferen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Juiste moment op de juiste plaats dus.

Goed gezien die 2e foto en mooie qua licht en kleuren.

De eerste is "gewoon" een omgevallen boom, de tweede heeft door de compositie en belichting echt wat extra's.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Illuminatus schreefCOLONNou, het hoeft niet te zijn ingegeven door bezuiniging. Het kan ook voortschrijdend inzicht zijn.
Vroeger werd er gekapt en afgevoerd, maar tal van organismen leven bij de gratie van oud, stervend of dood hout.
Ik zie het liever dan die boomstronken die na de kap achterblijven.
In Flevoland willen ze tussen 10-20% verticaal doodhout handhaven voor de biodiversiteit. Een "rottende" boomstam heeft in zijn directe omgeving heel veel meer levensvormen dan een "levende" bomen. (bron: Bosbeheer)
Ik scharrel graag bij deze "dode" locaties rond met de macrolens …….
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Bos
Ahum je bedoelt die spar tuintjes die ze ooit hebben aangelegd.
Ik ben blij met de ruwere look van de aanplanting.
Want een bos mag je het gewoon niet noemen.
Zelfs de hoge veluwe was een grote teleurstelling, op de rottende bomen na met hun mos en ander wild tierend leven..

En zoals Telescoop dat laat zien:
een natuurlijke aanpak levert mooie plaatjes.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik ga ook voor nr 2. Mooie (volle) kleuren.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Dank aan allen voor het meekijken en de opmerkingen.

Nog even over de eerste boom:
Dit is niet zomaar een 'omgevallen' boom, maar het bijzondere vond ik dat hij 'omgebogen' is. Hij leeft dus nog, zij het zijdelings. :wink:
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Heb je ook wat geëxperimenteerd met andere standpunten? Bijvoorbeeld in de lengterichting van de omgevallen boom en vanuit een laag standpunt of wat dichter er bovenop. Onderwerp kan best boeiend zijn, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het wat registratief en frontaal gefotografeerd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Anoniem 3

arnold_w schreefCOLONHeb je ook wat geëxperimenteerd met andere standpunten? Bijvoorbeeld in de lengterichting van de omgevallen boom en vanuit een laag standpunt of wat dichter er bovenop. Onderwerp kan best boeiend zijn, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het wat registratief en frontaal gefotografeerd.
Goed idee.. heb ik niet gedaan, maar die boom staat/ligt er nog wel even.. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar