Goeree-Overflakkee

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
looydesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2008 11:26
WoonplaatsCOLON Middelharnis
CONTACTCOLON

Vandaag mijn grijsfilter voor het eerst uitgeprobeert.. valt nog niet mee volgens mij. Hierbij 2 foto's die ik vandaag genomen heb bij de Grevelingen (1) en bij het Haringvliet (2).
De eerste foto is wat mislukt door het "saaie" grijze / grauwe, maar aan de andere kant vind ik m ook wel wat hebben. De tweede is volgens mij wel aardig gelukt.

Graag jullie reacties / kritiek

1.

47482

2.

47483

CANON EOS 70D | CANON 18-55 IS STM | CANON EF 100-400 f/4.5-5.6L IS | LOWEPRO FLIPSIDE 400 AW | BATTERIJ GRIP | STATIEF | CANON REMOTE | DIVERSE FILTERS

www.facebook.com/looydesignfotografie
www.looydesign.nl
Anoniem 3

Eerlijk gezegd vind ik de eerste beter gelukt dan de tweede.
Zij het dat de halve steen op de voorgrond beter gecropped had kunnen worden.
De tweede foto munt uit door fouten in de compositie.
1: de buis op de linkervoorgrond.
2: de tags op de peiler van de tweede brug. even shoppen en weg ermee.
3: de derde brug staat niet vrij van de tweede

Misschien, ik ken de situatie ter plekke niet, dat als je wat meer afstand genomen had van de bruggen en een nóg lager standpunt had ingenomen, je er een spannender geheel van had kunnen maken.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Beide composities zijn niet om wild van te worden maar ik denk dat het de topic starter minder om de compositie gaat en meer om de werking van zijn grijsfilter.
Welk filter heb je gebruikt en wat waren je instellingen als ik mag vragen?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
looydesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2008 11:26
WoonplaatsCOLON Middelharnis
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLONEerlijk gezegd vind ik de eerste beter gelukt dan de tweede.
Zij het dat de halve steen op de voorgrond beter gecropped had kunnen worden.
De tweede foto munt uit door fouten in de compositie.
1: de buis op de linkervoorgrond.
2: de tags op de peiler van de tweede brug. even shoppen en weg ermee.
3: de derde brug staat niet vrij van de tweede

Misschien, ik ken de situatie ter plekke niet, dat als je wat meer afstand genomen had van de bruggen en een nóg lager standpunt had ingenomen, je er een spannender geheel van had kunnen maken.
Bedankt voor je reactie. Dward heeft gelijk, gaat ook meer om de werking van het grijsfilter voor degene die er ervaring mee hebben. Ik kon inderdaad geen lager standpunt aannemen. Zou kunnen maar dan lig ik in het water en dat doen we maar niet ;).. De 3e brug kon ook wel los maar dan stond de eerste er bijna niet op. Komt ook omdat die 2e en 3e vlak naast elkaar liggen. De tags op de peiler vind ik juist wel leuk zo erbij maar kan voor sommige wat storend zijn, dat begrijp ik. Maar zoals gezegd niet echt gelet op compositie maar meer gefocust om het grijsfilter te proberen.
CANON EOS 70D | CANON 18-55 IS STM | CANON EF 100-400 f/4.5-5.6L IS | LOWEPRO FLIPSIDE 400 AW | BATTERIJ GRIP | STATIEF | CANON REMOTE | DIVERSE FILTERS

www.facebook.com/looydesignfotografie
www.looydesign.nl
Gebruikers-avatar
looydesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2008 11:26
WoonplaatsCOLON Middelharnis
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONBeide composities zijn niet om wild van te worden maar ik denk dat het de topic starter minder om de compositie gaat en meer om de werking van zijn grijsfilter.
Welk filter heb je gebruikt en wat waren je instellingen als ik mag vragen?

Groet!
Dward

Klopt inderdaad.. compositie niet echt naar gekeken inderdaad, meer om even het filter te proberen. Filter is een ND4 grijsfilter. Bij foto 1 ging het opeens hard regenen dus weinig tijd voor genomen. Ben hier om te leren dus brand los :)

Foto 1:
Camera: Canon EOS 70D
Lens: 18-55 IS kitlens
Iso: 100
Sluitertijd: 10/1 sec
Diafragma: f/32.0
Brandpuntsafstand: 46 mm

Foto 2:
Camera: Canon EOS 70D
Lens: 18-55 IS kitlens
Iso: 100
Sluitertijd: 10/1 sec
Diafragma: f/22.0
Brandpuntsafstand: 24 mm
CANON EOS 70D | CANON 18-55 IS STM | CANON EF 100-400 f/4.5-5.6L IS | LOWEPRO FLIPSIDE 400 AW | BATTERIJ GRIP | STATIEF | CANON REMOTE | DIVERSE FILTERS

www.facebook.com/looydesignfotografie
www.looydesign.nl
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Tsja, gezien de foto's kan ik concluderen dat je grijsfilter het doet. :-)

Bij beide foto's wilde duidelijk een lange belichting om het water mooi zacht te krijgen. Daarom kies je voor 10 seconden. Hiervoor moet je je iso op de laagste stand zetten en knijp je je diafragma maximaal tot f/32. Het water is lekker soft maar je foto is eigenlijk overbelicht. Een donkerder grijsfilter had dit kunnen voorkomen.
Bij foto twee wil je weer 10 seconden belichten en kom je weg met 100 iso en f/22. Weinig aan de hand. De foto is redelijk belicht maar de vraag is of je tevreden bent met het effect op het water. Langer belichten ging niet want dan had je nog een overbelichte foto gehad.

Je moet er bij het gebruik van grijsfilters (dus langere sluitertijd) rekening mee houden dat alles wat kan bewegen, door wind of anderszins, ook bewogen op je foto komt. Het is daarom verstandig om bij veel wind, bossen, struiken en dergelijke in de achtergrond te vermijden (tenzij je er voor kiest om dat in je foto te willen hebben). Bij windstil weer heb je hier geen last van.

Het punt met grijsfilters is dat je er aan 1 eigenlijk niet genoeg hebt. Ik neem aan dat je een filter hebt dat je op je objectief schroeft? Wil je het daar bij houden dan was het misschien beter geweest om een variabel grijsfilter te kopen omdat je daar eenvoudiger meer mogelijkheden mee hebt. Wil je vaker met grijsfilters aan de slag dan zou je kunnen overwegen om een filtersysteem te kiezen waarbij je losse filter in een houder op je objectief schroeft.

Grijsfilters worden vaak gebruikt om dramatische luchten en/of water vloeiend te maken. Het zijn vooral de omstandigheden die bepalen of je ze in een bos met een mooie waterval kunt gebruiken of aan de oever van een meer, rivier of zee. Statische objecten in een bewegend landschap - water en lucht - zijn populaire onderwerpen. Zie bijvoorbeeld foto 1 en 3 in dit topic: https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 3&t=117172

Groet!
Dward
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Nr 1 laat het effect mooi zien van het filter, maar ik zou de onderst steen eraf snijden Bij nr 2 voegt het filter voor mij niets extra toe
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
looydesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2008 11:26
WoonplaatsCOLON Middelharnis
CONTACTCOLON

@Kiran, dan ben jij daar nog nooit geweest denk ik ;).. Dan zie je een goed verschil i.c.m. het filter
CANON EOS 70D | CANON 18-55 IS STM | CANON EF 100-400 f/4.5-5.6L IS | LOWEPRO FLIPSIDE 400 AW | BATTERIJ GRIP | STATIEF | CANON REMOTE | DIVERSE FILTERS

www.facebook.com/looydesignfotografie
www.looydesign.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar