Omgeving Mallumse Molen, Eibergen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Vlakbij het dorp Eibergen in de gemeente Berkelland, dicht tegen de Duitse grens aan, ligt de Mallumse Molen. Bij het restaurant het Muldershuis (waar het appelgebak overigens erg lekker is :)) starten een groot aantal wandel- en fietsroutes. Gisteravond heb ik het rondje Mallumse Molenweg - Brinkweg - Looweg - Rekkense Binnenweg - Mallumse Molenweg gelopen en ik kwam met onderstaande foto's thuis.

Tips zijn welkom! :D

#1
Afbeelding
Omgeving Mallumse Molen, Eibergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#2
Afbeelding
Omgeving Mallumse Molen, Eibergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#3
Afbeelding
Omgeving Mallumse Molen, Eibergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#4
Afbeelding
Omgeving Mallumse Molen, Eibergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#5
Afbeelding
Omgeving Mallumse Molen, Eibergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik woon in dezelfde gemeente en ken de Malmse Mölle wel.
Qua compositie heb ik niet zoveel commentaar (al had dat straatwerk op foto 4 er niet op gehoeven van mij). Maar het lijkt erop dat je de foto's met een hoge ISO waarde geschoten hebt. Daardoor zit er ruis in. Juist met landschappen zou ik hem wat langer open zetten en de ISO lager. De landschappen lopen niet weg, dus statief eronder en rustig aan doen. Vervolgens ben je met nabewerken wat doorgeschoten in mijn optiek. Heel veel kleur, het donkere wat lichter gemaakt (= nog meer ruis) en contrast ook wat hoog. De lensflares moet je van houden, ik neem namelijk aan dat je dat bewust gedaan hebt.
Kortom, goede poging, maar met mooi weer nog 's doen. Zie het als opbouwende kritiek. De foto's an sich geven wel een mooi beeld van deze fotogenieke, landelijke gemeente.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Altijd goed opletten met flares en tegen de zon in fotograferen. het kan mooi zijn als het subtiel is.
Het lijkt erop dat je iets teveel aan de schuifjes hebt gezeten bij het bewerken van de foto's. ze zijn naar mijn smaak
te zwaar aangezet in de verzadiging.
Ook de witbalans is denk ik door geschoten, subtiel kan het heel mooi zijn.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik sluit me helemaal aan bij Mark Beniers. Heb je deze platen met een statief geschoten? Ik denk dat als je met een ND grad filter zou werken en de voorgrond dus minder hoeft op te trekken je in elk geval technisch betere plaatjes krijgt. alternatief zou je met meerdere belichtingen kunnen werken (dat heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ik meer controle wil).
Ik vind de vogeltjes op #4 trouwens wel erg leuk. Jaren geleden was ik eens in het Van Gogh museum en zag daar het "Korenveld met Kraaien" Dat maakte heel veel indruk op me en ik zoek al jaren naar dat beeld om te fotograferen. Jouw foto zou een mooi begin zijn!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

De ruis is in de nabewerking toegevoegd om een analoog laagje op de foto's te houden. De een houdt ervan, de ander niet. Ik vind het in ieder geval erg leuk om met verschillende presets te experimenten omdat dat in de fotojournalistiek ten strengste verboden is. Er is een hele waslijst wat wel mag in de nabewerking en dat is vrij weinig.

Hetzelfde geld voor de flares: was ik iets door de knieën gegaan had ik ze er niet op staan, maar ik vond het mooi om een keer aan de foto's toe te voegen. Het is dus bewust zo gekozen :-) Voor een statief had ik niet genoeg tijd, maar dat is zeker een goede tip voor de volgende keer.

Bedankt voor de kritiek, ik neem het mee. Maar de vorm van nabewerking is puur bewust gedaan :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar