Canada

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Vorige week was het einde van een 3 weekse vakantie door Canada. Twee weken door British Columbia gereisd en een week Alberta. Veel mooie natuur gezien onderweg. Onderstaande foto's heb ik op verschillende plaatsen tijdens de reis gemaakt. Mocht je er iets over willen weten, vragen of mededelen, dan zie ik je reactie tegemoet :!: :wink:

#1
Afbeelding
Uitzicht tijdens Inside Passage

#2
Afbeelding
Bear River, Stewart

#3
Afbeelding
Natural Bridge, Yoho NP

#4
Afbeelding
Athabasca Falls, Jasper NP

#5
Afbeelding
Uitzicht tijdens Inside Passage

#6
Afbeelding
Zonsondergang, Jasper

#7
Afbeelding
Athabasca Glacier, Colombia Icefield
Laatst gewijzigd door 1 op sunblade, in totaal 30 keer gewijzigd.
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Wauw, mooi daar!

Mooie foto's ook.
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Mooie foto's en een mooie omgeving. Vooral foto 3 vind ik erg mooi!
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Athabasca Falls, columbian icefields en Jasper zijn voor mij bekende plaatsen. Zelf daar ook mogen vertoeven. Zijn mooie plaatsjes.
m.b.t. #1 misschien de hooglichten wat terugdraaien? De berg/sneeuw en bewolking komen nu nogal flets over.
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Schitterend gebied! Voor mij steekt foto 3 er met kop en schouders bovenuit.
Foto 1, 2 en 4 zitten tegen het overbelichte aan. Vooraal de hooglichten zouden van mij iets donkerder mogen. Foto 6 heeft schitterend licht maar mist eigenlijk nog iets om het spannend te maken. Een voorgrond of een detail op de berg zelf bijvoorbeeld.

De flare (?) in foto 7 stoort wel behoorlijk.
Gr,
Remco.

Flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

prachtig gebied en een lust om daar te fotograferen lijkt me.
mooie serie foto's ook.
1 en 2 kunnen wat mij betreft ook wat meer contrast gebruiken en de hooglichten wat meer terugschroeven, ik vind ze nu aan de lichte kant.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Bedankt voor de reacties. Sommige begrijp ik niet helemaal.

@Road8; foto 1 en 2 vind je aan de lichte kant en je vraagt meer contrast. Meer contrast gaat er dus voor zorgen dat donker donkerder wordt, of licht lichter. Aangezien je ze al te licht vind, kan meer contrast alleen nog maar door de donkere gebieden nog donkerder te maken, zodat de toch al donkere gebieden dichtlopen (zwart). En door hooglichten terug te schroeven verdwijnt er juist contrast uit de foto. Dit lijkt mij dus tegenstrijdig.

@RDF; foto 1 is gemaakt met een telelens, over water zoals je ziet. De berg (en bewolking) bevindt zich dus kilometers verderop. Hierdoor gaat er veel contrast verloren. Om de spanning terug te halen heb ik mbv levels juist weer contrast toegevoegd. Van overbelichting is geen sprake. Een fel avondzonnetje in foto 2 zorgt voor hard licht, en dat is terug te zien, maar niet overbelicht. Foto 4 is een pure tegenlichtopname, zie je de zonnestraaltjes bovenin de foto. Van overbelichting in deze foto is wat mij betreft geen sprake. En een natuurverschijnsel zoals de prachtige halo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Halo_(lichteffect)) in foto 7 kan niet op jouw waardering rekenen begrijp ik :wink:

@Romke; zie voor uitleg waarom foto 1 wat flets overkomt het verhaal hierboven.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

sunblade schreefCOLON@Road8; foto 1 en 2 vind je aan de lichte kant en je vraagt meer contrast. Meer contrast gaat er dus voor zorgen dat donker donkerder wordt, of licht lichter. Aangezien je ze al te licht vind, kan meer contrast alleen nog maar door de donkere gebieden nog donkerder te maken, zodat de toch al donkere gebieden dichtlopen (zwart). En door hooglichten terug te schroeven verdwijnt er juist contrast uit de foto. Dit lijkt mij dus tegenstrijdig.
ik snap dat als je slechts het contrast bijstelt, dat niet voldoende is.
het lijkt mij een kwestie van de juiste combi opzoeken door middel van de schuifjes van hooglicht, (lokaal) contrast, belichting enz.
het is best jammer dat de besneeuwde berg op de achtergrond van foto 1 bijna helemaal wegvalt, die mag best wat prominenter in beeld.
dat geldt ook voor foto 2, die is linksboven best fel van licht.
Zo te zien had je te maken met hard zonlicht en grote verschillen in licht en donker, lastig ja.
evengoed heb je een leuke serie neergezet.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar