Omgeving Berkenwoude

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik heb gisteravond geprobeerd om diverse lichtomstandigheden vast te leggen, in de omgeving van Berkenwouden (zuid van Gouda). Door de lage stand van de zon en de wisselende bewolking, wisselden de lichtomstandigheden zich betrekkelijk snel af, en dat was juist leuk!!

Omdat ik nog weinig ervaring heb met "landschap", nodig ik jullie uit om kritische feedback te geven.
1.

45691

2.

45692

3.

45693

4.

45694

5.

45695

Groeten, Jaap
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Foto 1 en 3 vind ik best qua composities redelijk prettig om naar te kijken!
no. 4 gaat ook nog wel.

De anderen spreken me niet zo aan.

Vr. gr.

Roel J.
Mathijs K
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2006 21:27
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede

1 en 3 vind ik goed geslaagd, de andere missen een zichtlijn die je oog meeneemt de diepte in.
Groeten Mathijs
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Foto 3 de beste, de rest mist diepte, is wat rommelig of mist een duidelijk onderwerp.
Gr,
Remco.

Flickr
Canonflits

Sorry Jaap, maar ik zou eens een origineel standpunt of onderwerp zoeken.
Is me al eerder opgevallen. Jammer!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik vind foto 3 veruit de beste, mooie dreigende lucht, fijne kleuren en goede compositie.
1 en 3 missen voor mijn gevoel een eyecatcher of onderwerp, op 2 staan de dieren nét iets te ver weg, en 4 is een leuke landschapsplaat maar weinig 'spannend'.
gewoon doorgaan met schieten Jaap ! :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Het lijkt wel afgesproken werk :D :
1. Roel geeft aan: 1 + 3 OK, misschien 4
2. Mathijs: alleen 1 + 3
3. RDF: 3, de rest is rommelig
4. Canonflits: 't allemaal niks

Dat zet je weer met je blote voeten op het koude zeil....

Waar ik wel moeite mee heb, is dat Canonflits komt met de opmerking: "Sorry Jaap, maar ik zou eens een origineel standpunt of onderwerp zoeken. Is me al eerder opgevallen. Jammer!"
- In de foto's die ik tot nog toe op dit forum heb laten zien, zat weinig tot niks "landschap". Omdat ik wel wil leren op dat vlak, heb ik in dit topic bewust om feedback gevraagd. Waar komt dan de observatie vandaan dat ik meer originele standpunten of onderwerpen moet kiezen? Op het gebied van landschap had ik immers nog "niets" laten zien.....
- Of moet ik het breder opvatten, dat geen enkele hier geplaatste foto een interessant onderwerp of standpunt bevat? Dan zou ik echt nerveus worden.....hoewel: van mij hoef je geen briljante en inventieve platen te verwachten. Zo creatief ben ik niet. Binnen de (creatieve) vaardigheden die ik heb, probeer ik wel netjes verzorgde foto's te maken; met die beperking kan ik leven.....
- En de slotopmerking "Is me al eerder opgevallen" vind ik echt waardeloos. Waarom heeft Canonflits dat dan niet eerder gezegd, en dan bij een onderwerp waarop ik eerder en dus meerdere platen heb laten zien?

Kortom, beste forumleden, blijf lekker kritisch op wat ik hier laat zien, maar doe het dan wel in beetje in de stijl van Roland (die als vijfde reageerde). Daar leer ik van en daar is het me op dit forum om te doen!
Groeten, Jaap
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Jaap, ik ben het met je eens. De manier van reageren van Canonflits is ongepast. Kijk eens op het Amerikaanse Canonforum. Daar zijn de reacties sympathiek en met humor. Men heeft er begrip voor dat we hier geen Pullitzerprijs winnaars of World Press fotografen zijn.

In ieder geval valt er op de standpunten van Canonflits niks aan te merken: hij heeft nul foto's ingestuurd.

http://photography-on-the.net/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

ps. foto 1+3 vind ik mooi.
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Mij viel foto 3 vooral op, heel mooie opname.
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooi gesproken Jaap :wink: Ik probeer bijna altijd (zeker als daar om gevraagd word) aan te geven waarom ik een foto goed of niet goed vind. Zeker als je wil melden dat je foto niet mooi vind is het netjes aan te geven waarom.

#1, Qua compositie is dit hem niet, door het water en het perspectief word je blik wel meegenomen. Door het kroos is het water alleen niet meer zo interessant. Denk met nog iets meer schuine kijklijnen dat het al beter zou worden.
#2, Hier mis ik een onderwerp, mijn blik dwaalt nu door de foto. Door Wellicht iets in te zoomen en het hek of links of rechts te zetten maak je de foto wat interessanter om naar te kijken.
#3, Is ook voor mij de beste uit de serie, hier word je lekker meegenomen in de foto. Minpuntje is het vuil midden voor, dat leidt nu af.
#4, Hier heb je een stukje voorgrond meegenomen, ik denk dat dat nog wel wat meer had gemogen.
#5, Je wil de paarden laten zien maar helaas werken ze niet mee en staan ze allemaal te grazen.

Algemeen zie ik de horizon redelijk in het midden en dat helpt niet om de foto's dynamiek te geven. Natuurlijk is het goed om met regels te breken maar ik zou toch voor nu bij landschappen een keuze maken. Nadruk op de lucht (horizon op 2/3 van boven) of nadruk op het landschap (horizon 2/3 van onder). De luchten die ik hier zie lenen zich er wel voor om wat meer aandacht te krijgen. Iets meer "dramatiek" in de nabewerking van de lucht kan ook geen kwaad.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het is maar hoe ik het zie :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie reeks met voorkeur voor de derde opname.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Er is al veel gezegd, Jaap.

Foto's 1 en 3 (een toppertje) zijn prachtplaten.
Mooie doorkijkjes van een mooi landschap.
Foto 1 heb ik meerdere keren opnieuw bekeken. De sloot ziet er telkens anders uit. Genieten.
Landschappen fotograferen is best moeilijk. Kom daar ook regelmatig achter ......

Het "risico" van plaatsen is het krijgen van reacties waarop je eigenlijk niet zit te wachten. Omdat je er weinig mee kunt. Lees alleen de opbouwende reacties. Dat is dikwijls al confronterend genoeg :-(
Daar leer je overigens wel veel van.

De toonzetting mag best kritisch zijn, maar wel op een fatsoenlijke manier. Kwestie van de juiste omgangsvormen en feeling. Is niet voor een ieder weggelegd.
Een botte kreet zoals bijvoorbeeld "kiekjes" irriteert me mateloos, maar het is een tegenreactie echt niet waard. Verspilde energie.

Moeten het allemaal hoogdravende en volgens de regels gemaakte foto's zijn? Absoluut niet. Beetje zorg er aan besteden is prima. Maar het is en blijft een hobby, voor mij dus iets plezierigs. Kort-door-de-bocht bla bla ontneemt me wel het enthousiasme om iets te plaatsen.

Blijf vooral lekker jouw ding doen! En geniet daar van.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Canonflits

Je hoeft je niet te verdedigen, ik geeft mijn mening en meer niet.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Tip!

Zonder gekheid: ik vind foto 3 de mooiste omdat er dieptewerking in zit, zij het beperkt. Daar zou ik meer van willen zien. Iets wat wegloopt in de horizon. Vaak doet een S vorm in landschappen het wel heel goed (daarom werkt foto 1 ook wel aardig). Er zit drama in de foto (de wolken) en dat draagt bij aan de compositie. Toch mist er wel iets om het de wow factor te geven. Dat is niet erg, die heb ik ook niet in mijn landschapsfoto's haha. Zal vast een kwestie van veel doen zijn. Ga zo door zou ik zeggen: ik wil meer zien :)
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Canonflits schreefCOLONSorry Jaap, maar ik zou eens een origineel standpunt of onderwerp zoeken.
Is me al eerder opgevallen. Jammer!
Canonflits schreefCOLONJe hoeft je niet te verdedigen, ik geeft mijn mening en meer niet.
Maar de manier waaróp je je mening geeft is wel bepalend. Het is de toon die de muziek maakt :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Even afgezien van de "toon die de muziek maakt"; ik heb veel geleerd van jullie feedback. Dank!!

En laten we de rest lekker vergeten en elkaar feedback blijven geven op de foto's :D
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Ah daar zijn ze :-)

Nr. 3 voor mij maar dat wist je al :-)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar