Zoutkamp in de vroege ochtend

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Vanmorgen in alle vroegte naar Zoutkamp voor een praktijkles landschapsfotografie van Bas Meelker. Nadat het tig keer niet is door gegaan door het weer eindelijk dan toch.
Wat wordt het snel licht zeg, bij helder weer als vanmorgen! Ik had er nog wel wat uurtjes in de schemer willen doorbrengen (en gelukkig kan dat ook vast nog wel weer een keer :D ).
Ik heb altijd een beetje moeite met de scherpte wanneer ik foto's sterk moet verkleinen. Heb ze om die reden wat naverscherpt, hoop dat ik er niet in been doorgeslagen :)
Ik ben heel benieuwd wat jullie van deze foto's vinden, alle tips zijn welkom :) (en complimenten ook :lol: )

1
Afbeelding
ISO 100
F11
30 sec.
Cokin ND8 soft grade filter

2
Afbeelding
ISO 100
F11
43 sec.
Cokin ND8 soft grade filter

3
Afbeelding
Jammer dat het bootje vooraan onscherp is :( Snap niet zo goed hoe dat komt, het paaltje er naast is wel scherp? Voor mijn gevoel lag hij echt stil maar misschien lag hij toch te schommelen op de golven..
ISO 100
F16
4 sec.
Cokin ND8 soft grade filter

4
Afbeelding
ISO 100
F16
2 sec.
Cokin ND8 soft grade filter

5
Afbeelding
ISO 100
F11
1/6
Cokin ND8 soft grade filter
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie reeks.
vind de sfeer van de eerste de beste.
grt,bouk.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mooie serie hoor, je kan zien dat je aandacht aan de serie hebt besteed. Bij nummer 1 en 2 laat je ons een beetje kiezen, want ze lijken zo op elkaar. Mijn voorkeur gaat dan uit naar nummer 1, mooi sfeertje en de lampjes zijn zulke mooie sterretjes geworden (hoe heb je dat gedaan?)
Ik snap ook niet goed waarom de achterkant van de boot niet zo goed scherp is...als het bewegingsonscherpte is zoals je suggereert dan zou je denken dat ook de voorkant en zijkant van de boot hier last van moeten hebben, maar dat ziet er wel goed uit. Ik zou dan toch denken dat het focuspunt net achter de achterkant van het bootje ligt. De overige foto's zijn ook nette platen!
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Bedankt voor de reacties! Foto 1 en 2 heb ik er inderdaad bewust beide in gedaan om te zien waar jullie voorkeur zou liggen. Mijn voorkeur ligt bij 2, maar dat kan ook aan de invloed mijn leermeester liggen :) ze zijn overigens beide op vrijwel hetzelfde tijdstip gemaakt.

De sterretjes heb ik niks bijzonders voor gedaan, de instellingen staan bij de foto. Hij is nauwelijks gephotoshopt, aan de sterretjes sowieso niets.

De onscherpte van het bootje.. Het paaltje ernaast is wel scherp, dus ik kan me slecht voorstellen dat het aan het focuspunt ligt. Had zelf t idee dat ie wat op en neer bewoog ofzo? Focuspunt lag als ik het me goed herinner op 1 van de schroefjes in de rand van de boot, op ong. 1/3 in de foto.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

sunblade schreefCOLON......... en de lampjes zijn zulke mooie sterretjes geworden (hoe heb je dat gedaan?)
diafragma.
grt,bouk.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Mooie foto's. Ik vind 3 erg mooi. Er zit inderdaad een tikje bewegingsonscherpte in het bootje. Maar dat vind ik niet hinderlijk.
Bij 1 en 2 gaat mijn voorkeur qua kleur uit naar 1 en 2 vind ik iets mooier qua compositie. Ik denk dat ik het liefst de spiegeling van de meest linker mast helemaal in het kader had gezien.

Wederom een mooie serie van jou. Niet de eerste en hopelijk ook niet de laatste.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Van de eerste 2 gaat ook mijn voorkeur uit naar de eerste.
#3 is ook een hele mooie. Mooi contrast tussen het groen van het bootje en de omgeving. Persoonlijk had ik graag de onderzijde van de boot net nog willen zien
Ik denk wel dat het bewegingsonscherpte is. De reflectie van het bord van de palingroker is namelijk ook onscherp in het water. Dat dit bij de achterzijde het meest opvalt komt omdat het punt is dat zich het dichts bij de camera bevindt.
Bij #4 mis ik een beetje een duidelijk onderwerp waarop je kunt focussen
Bij #5 twijfel ik een beetje over de scherpte

Al met al vind ik dat je hier toch een mooie serie wegzet en zijn de punten die ik noem kleine verbeterpunten (in mijn ogen dan).
Kijk ook eens op mijn Flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Je hebt goed naar je leermeester Bas geluisterd :wink: .
De eerste 3 zijn mooie foto's, de laatste 2 net iets minder (te flets/minder sfeer ?).
Peter heeft al duidelijk aangegeven wat eventuele verbeterpunten zijn, sluit ik me graag bij aan.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mooie serie, waarbij mijn voorkeur dan vooral naar 1 en 3 gaat. Het donkere van 1 geniet mijn voorkeur boven de lichtere lucht van 2, ook omdat de lichtjes mooiere sterren zijn geworden hierdoor.
Ik denk dat de achterkant van de boot ook gewoon bewegingsonscherpte is... Bij een sluitertijd van 4 seconden hoeft de boot maar licht te schommelen om dat al te krijgen. Doordat het dichterbij is dan de voorkant zal je het eerder zien, maar meer nog denk ik doordat er ook meer details zichtbaar zijn. Ik vind het namelijk vooral in het touw te zien, op de rand alweer een stuk minder... En aan de voorkant zie je enkel rand en grotere vlakken en minder fijne lijntjes zoals de structuur van het touw
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar