Wolken zoals het alleen kan in Nederland

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Brell

Ik had nog geen fotogemaakt voor de foto van de maand Maart.
Toch wil ik jullie deze niet onthouden.

36958


Brell
Gebruikers-avatar
jelleruben78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2010 11:19
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Het is een mooie plaats, en idd wolken die je in nederland ziet. Maar ik vindt het wel normaaltjes. Had waar spectaculairs verwacht. Maar verder niet te min. Verhouding land en lucht is ook mooi in balans.
Canon EOS 5D Mark IV | Canon EF 24-105mm F/4.0 L USM IS
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

heel mooie opname.
ben ook gek van wolken.
grt,bouk.
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Mooie foto, maar lijkt me iets aan de donkere kant of het ligt aan mijn beeldscherm?
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Mag ook hier idd wat lichter...
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Brell

In dit geval heb ik een polarfilter gebruikt,misschien dat de foto daardoor wat donker oogt.

Brell
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

nette plaat Brell, je kan inderdaad goed zien dat je een filter hebt gebruikt, het versterkt de blauwe lucht en het contrast met de witte wolken.
misschien nog een ietsie oplichten ? Compositie is goed en door het pad is de dieptewerking ook lekker.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik vind de foto ook wat aan de donkere kant en het effect van het polarisatiefilter niets "te" duidelijk aanwezig.
Wat betreft de compositie ligt de horizon inderdaad netjes op 1/3. Het pad vind ik echter te centraal en had ik graag wat meer uit de hoek zien komen. Dan was je direct die paar losse takken die aan de rechterzijde het beeld binnen komen kwijt geweest.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Brell

Na aanleiding van een aantal opmerkingen de foto een andere uitsnede gegeven en iets opgelicht.

36999

Brell
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

@Peter, ik bedoelde ook niet dat het teveel van het goede was hoor :D

@Brell, de update vind ik geslaagd !
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

De update oogt ook op mijn scherm beter. Mooie lucht.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Kijk eens aan, wat een mooie update! ;-)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
LBtmff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 20:41
WoonplaatsCOLON Westerkwartier

UPDATE is erg geslaagd, alleen jammer dat de boom niet helemaal in beeld zit(links.) :oops:


M.v.g.,
LBtmff
Brell

ik moest bij de update een compromi sluiten, of rechts de takken zichtbaar of links minder overhouden.
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Vind de compositie best mooi. Je hebt alleen, zoals eerder aangegeven, iets teveel polarisatie gebruikt.
Brell

wel, ik heb geen controle wat de polarisatie filter doet aangezien ik de foto niet verder heb bewerkt dan alleen wat lichter gemaakt.

Brell
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Brell, heb je geen polarisatiefilter waar je aan de voorkant kan draaien ? Die van mij (Hoya) heeft een ring die ik 180 graden kan draaien waardoor het effect lichter of sterker wordt.
Gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Brell

Roland,

Die heb ik, van B&W, ik dacht altijd dat je dan het donkere gedeelte verplaatste maar als ik jou reactie lees maak je de foto(polarisatieeffect) dus lichter of donkerder, oeps!!

Gr.
Arnold
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

nou breng je mij aan het twijfelen...:mrgreen:
vraag me nu ook af hoe het is als je het filter een kwartslag draait....
ik heb in elk geval de verschillen wel gezien als je hem een halve slag draait.
afijn dat wordt dus testen, zodra de zon weer schijnt.....
nee, je hebt gewoon gelijk maar dan zou je dus voor iets minder effect, de lichtste stand kunnen gebruiken.
gr.
Roland
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 12 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Anoniem 4

Polarisatiefilter haalt spiegelingen weg, bijv. in water. Ook in de lucht heb je spiegelingen als gevolg van reflectie op kristaldeeltjes.
Ik laat de theorie van lineair en circulair gepolariseerde elektromagnetische golven en lichtbreking maar even buiten beschouwing.
Door aan het filter te draaien verander je het effect (golflengte en oriëntatie) op de spiegeling.
Dat effect is het sterkst als het licht 90 graden van opzij komt.
Ook in deze foto zie je dat aan de schaduw. Door het draaien kun je het effect versterken of verminderen.
Door het versterken wordt de lucht blauwer en donkerder, in de uiterste stand vaak te blauw en dan verdient het aanbeveling iets te minderen.
Pas op voor overdrijving. Daar worden je foto's niet mooier van.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar