Dutch landschape by night

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
mark leeman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 21:38
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Een recente foto van mij. De laatste tijd ben ik enkele keren aan de slag geweest met nacht fotografie, en met name sterrensporen. Op dit moment uitgesloten met het bagger weer en de steeds voller wordende maan, maar een weekje of twee geleden was het een paar nachten helder én was er geen maan.

Het idee achter sterrensporen fotograferen is eigenlijk heel simpel: je zet een camera op statief, en belicht de sterren hemel een tiental minuten. Doordat de aarde draait, beweegt de hemel voor de camera gedurende de belichting, en trekken de sterren strepen in het beeld. Hoe simpel het idee ook is, helaas is het in de werkelijkheid nog niet zo eenvoudig, zeker niet in het lichtvervuilde Nederland. Eén van de truuks hiertegen is het opsplitsen van één lange belichting in meerdere kortere belichtingen, welke later in photoshop worden samengevoegd.

De één na laatste keer kreeg ik erg last van condens vorming, er stond zelfs een heuse ijsbloem op de frontlens van m'n 17-40... Volgende dag een paar pocketwarmers gehaald en die met elastiekjes tegen de lens gebonden. Volgende avond weer op pad, en dit hielp erg goed! Helaas wel last van steeds binnendrijvende wolken, en tegen 23u begon het zelfs te sneeuwen... Tijdens nabewerking de ergste wolken weggewerkt en dus gelukkig toch nog wat van kunnen maken. Onderstaand het resultaat. Samenvoeging van 18 opnamen van 4 minuten. Tijdens de opnamen ben ik in de weer geweest met een zaklampje, om de voorgrond en de boom rechts wat uit te lichten.


Afbeelding

.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

lekker plaatje Mark!
ik heb 't ook al een aantal keer gedaan erg leuk om te doen, zeker in het donker is 't lastig om de compositie te bepalen.. ook vind ik 't lastig om de poolster te vinden.. :/
het bijlichten heb je goed onder controle gehouden!
ik fietste vanuit m'n werk naar huis en zag ook weer een mooi compositie!
binnenkort nog eentje van mij.. ben al aantal dagen aan 't wachten tot 't onbewolkt is zodat ik ook weer kan gaan! haha

benieuwd naar je volgende foto's Mark! :mrgreen:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Erg fraai resultaat. :D :D :D
Lijkt me nog niet zo simpel: zal wel de reden zijn waarom ik dit nog niet aangedurfd heb.
Vooral het bijlichten met een zaklamp lijkt me een lastige en onvoorspelbare klus.......... :oops: :oops:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Je zet hier toch wel een héél mooi plaatje neer. En wat ik ook waardeer, is de uitleg hoe je dit voor elkaar hebt gekregen!
Mijn respekt voor beide!

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Het is inderdaad dieptriest, de laatste tijd. Ik herinner maar een paar 'heldere' nachten.
Je hebt mooi gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Het resultaat mag er zijn. Mooi.

ps - hoewel netjes verlicht, heeft het zo geen nachtelijke uitstraling meer.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
jeroendb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 12:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Wauw, die kan zo in een lijstje en aan de wand!

Om de poolster te vinden is er een app volgens mij.

Groet
Jeroen
Groet, Jeroen
---------------------
Canon 600D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM+zonnekap, Speedlight 430 EX II, (Be)draad(loos) afstandbediening, Pola filter, beginners statief...
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een heel mooie! Inderdaad valt de nachtsfeer wat weg door de extra voorgrond belichting maar dat is jouw keuze geweest denk ik.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Een hele vette plaat!! Ben benieuwd naar de gebruikte techniek, moet zelf ook maar weer eens gaan experimenteren :-) Voer voor inspiratie dus
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Aaah geweldig dit! Ook een goede plek uitgekozen om dit te doen.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

wat een gedoe.
maar wel de moeite waard hoor.
heel mooi.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Een mooi resultaat.
Ook bedankt voor alle toelichting.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Gaaf joh!
Inderdaad, printen en inlijsten!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

ik denk dat hier duidelijk is van niet even een fotootje klikken maar tijd en aandacht besteden.
dat resulteert in een heel prachtig beeld. Zelf vindt ik de voorgrond met de achtergrond te ver qua licht beleving uit elkaar liggen. Het zand heeft een dag licht beleving en de lucht een nacht beleving.
Maar het blijft een top plaat
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Heel erg mooi, Mark. Een foto die helemaal klopt. Normaal ben ik niet zo van het oplichten van de voorgrond met een lampje. Maar je hebt het erg mooi voor elkaar gekregen. Het vult in ieder geval mooi de tijd die je nodig hebt voor de sterrensporen; dan hoef je je niet te vervelen.
Mijn complimenten. Een foto om jaloers op te zijn.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar