Brunssummerheide (Rode Beek)

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

De Rode Beek (Brunssummerheide) getonemapped in Photomatix. EOS1000d met de kitlens, 11-3-2012.
Leek me wel grappig gezien de foto in een ander topic die net kwam bovendrijven met dezelfde beek als onderwerp.

Probleem bij deze foto is dat de berk rechts bij de lucht wat donker uitvalt. Ik heb het al in Photoshop een stuk lichter gemaakt maar het zou eigenlijk nog lichter moeten.
Verder vind ik het gras linksonder wat donker. Wanneer ik dat lichter maak wordt het zelfs minder mooi (flets), en het blijft afwijkend t.o.v. de andere pollen gras voor wat betreft de kleur.
De berk rechts helemaal op de foto zetten leidde tot een minder mooie compositie (teveel lucht). Misschien had ik een wat lager standpunt moeten innemen.

36481

Een vijver vlakbij de Rode Beek. Via de "Fusion" optie in Photomatix deze HDR gemaakt. Daardoor krijgt het een soort schilderachtige look en dat vind ik wel mooi. Ik kon helaas niet verder naar rechts lopen want ik stond al in de struiken. Misschien had ik die graspol linksonder ook in zijn geheel erop moeten zetten, maar het objectief was volgens mij al volledig uit gezoomd.

36482

Kritieken zijn welkom.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

twee wat drukke opnamen die ook niet echt scherp zijn.
denk dat je de bewerking niet goed hebt gedaan.
grt,bouk.
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Bij de tweede foto kan ik zien wat je bedoelt met 'druk'.

Bij de eerste foto:
Mijn idee was om de lijn van de brug en de lijn in de grote bomen uit te laten komen bij de wandelaars om de viewer zo door de foto te leiden. Ik begrijp dat dit niet overkomt?
Wat maakt de foto zo druk? Hoe had ik deze beter kunnen nemen?

Ik vind die brug en de setting erg mooi, en wil de zonsopgang hier gaan vastleggen. De zon komt op ongeveer in het verlengde van de burg, misschien ietsje rechts ervan. De keer dat ik daar 's morgens vroeg was, was het helaas te bewolkt om het goed te kunnen zien dus ik moet nog een paar keer terug. Het zou wel leuk zijn om wanneer er dadelijk een mooie zonsopgang is, de compositie in gedachten al verbeterd te hebben a.d.h.v. jullie tips.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

De eerste foto kijkt wel lekker weg: het pad loopt lekker de foto in en de mensen geven een leuke toevoeging. Missie geslaagd, zou ik zeggen, want ik lees dat dit je bedoeling was. Druk vind ik de foto geenszins.
De tweede is wel drukker, maar niet te. Toch was het misschien aantrekkelijker geweest om wat meer op details te richten i.p.v een overzicht. De bewerking lijkt an sich wel geslaagd, hoewel waarschijnlijk vatbaar voor verbetering (oefenen). Wat scherpte betreft: ik denk dat verscherping na het verkleinen de oplossing is.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Bedankt voor de reactie!
Ik had na het eerste commentaar de hoop verloren (het was in mijn ogen mijn beste landschap van vele wandelingen tezamen), maar nu heb ik het weer terug :).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar