Vanmorgen vroeg

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Eindelijk een keer fatsoenlijk weer :D Wat was het fijn gisteren om de zon en blauwe lucht weer te zien. Gisteren had ik helaas andere verplichtingen maar vanmorgen dan toch eindelijk de kans om er met mijn nieuwe 7d op uit te gaan :D :D Jammer genoeg moest ik de trip vroegtijdig staken vanwege een ongelukje, iets met een hoop bloed :oops: :roll: Voortaan ook maar een verbandtrommel in de cameratas. Of gewoon beter uitkijken :lol:

Ben heel benieuwd wat jullie van de foto's vinden. Op Facebook werd door een bekende gelijk gevraagd of ik er veel aan gephotoshopt heb, ergens jammer dat men dat zo snel denkt. Aan deze foto's is niet veel geshopt in elk geval. :)

Bij de 7d valt met me direct op dat alles veel scherper is. Maarrr wat ook op valt is dat ik behoorlijk wat ruis zie, ondanks dat deze foto's op 100 ISO genomen zijn. Nu was het nog wel erg donker en erg mistig. Zou de "ruis" eerder komen door spikkels mist in de lucht? Of hebben jullie hier een ander idee over en tips hoe dat beter kan? Onderaan een 100% crop (raw, volledig onbewerkt) om te laten zien wat ik bedoel.

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

EDIT ik bedacht me dat het wel zo handig is een 100% crop te plaatsen om te laten zien wat ik bedoel met ruis. Zie hier:
Afbeelding
100 ISO F13 Belichting1/6
Ik heb via liveview op 10x scherpgesteld op het rechter paaltje. Op het scherm was hij haarscherp. Bij de foto's zelf heb ik niks gecropt trouwens.
Crop is volledig onbewerkt. Alleen omgezet naar jpg.
Laatst gewijzigd door 3 op Nemi, in totaal 4 keer gewijzigd.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Leuke foto's!
Wel zou ik bijvoorbeeld bij foto 3 denk ik wat minder lucht willen zien, denk dat hij er dan beter uit zal zien.

Ruis zou bijna niet mogelijk moeten zijn neem ik aan...
Het is een goede camera, en bij mijn weten is ISO100 ruis vrij (Voor zover ik ook weet bij mijn 7D).
Misschien dat iemand met iets meer verstand daar inhoudelijk meer over kan zeggen.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik vind het mooie foto's!
gefotoshop? nee, kan ik niet echt zeggen eigenlijk.. meestal weten zulke mensen niet hoe moeder natuur kan zijn..
het is echt absurd soms hoe moeder natuur kan zijn dat het soms niet eens waar lijkt.. (en dan sta je er zelf..)
bij 1 en 3 is een soort paarse zweem (magneta ofzoiets?)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bedoel je "ruis" of "CA"? Ik zie wel aardig wat CA, dat je in een fotobewerkingsprogramma zo hebt weggewerkt.
(CA ofwel "Chromatische Aberratie" is het rode lijntje aan de ene kant en het groene lijntje aan de andere kant van het paaltje en komt door lichtbreking in je objectief)
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Nee ik bedoel echt de spikkeltjes die je ziet door het hele beeld.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Mooie serie.
Foto's 3 en 4 zijn het helemaal.....
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Heerlijke plaatjes, waarbij die ruis me totaal niet stoort. En CA is in de nabewerking zo weg te werken.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Erg mooi, vooral f3. Ik vind het wel meevallen met de spikkeltjes. Zal ook met de omstandigheden, mist te maken hebben lijkt mij?
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Precies, dat is ook mijn idee. Dit zijn lastige lichtomstandigheden, dan mopper ik ook vaak op de kwaliteit van mijn foto's.
Maak één dezer dagen nog maar eens een serie op dezelfde plek dan zul je weinig ruis zien :)
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Heb je de belichting nog aangepast bij het bewerken? Het is voor het voorkomen van ruis beter de foto te licht te maken en bij het bewerken wat donkerder dan andersom.
Laatst gewijzigd door 1 op eos4all, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Wat eos4all zegt. Was ook mijn eerste gedachte dat onderbelichting en later in de nabewerking de belichting corrigeren de oorzaak zou kunnen zijn. Bij mist (en ook bij sneeuw) kun je beter een halve of driekwart stop overbelichten. Jammer dat de exif ontbreekt om te bekijken wat je nu precies hebt gedaan.
Op de crop is inderdaad CA zichtbaar.
Over de plaatjes:
Zelf vind ik #2 het meest geslaagd, omdat het weggetje je daar het beeld in trekt.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Wat ruis betreft ben ik blijkbaar gewoon te pietluttig :) En ja.. dan ga je voor t eerst met de 7d weg dus..
De foto's hebben geen ruis door nabewerking. de crop die ik heb geplaatst is onbewerkt ;)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Hallo Nemi, lang niet van je gehoord.
Hele mooie sfeer platen en wat de ruis betreft, wellicht het schuifje Lumiance (ruisonderdrukking) wat open trekken.
Persoonlijk trek ik ook aan het schuifje Schaduw / hooglichten en witte lichten.
Het belangrijkste is, dat je je gevoel hebt kunnen vastleggen.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Thanks Rien! Ja ik dacht ik kom ook maar weer eens kijken :) ik wil proberen wat actiever te worden hier, ook kwa reageren. Ik leer er toch een hoop van, ook van foto's kijken.
Wat zou jij met het schuifje schaduw en hooglichten doen dan, vind je ze te licht?
Ruisreductie gaat ook weer ten koste van de scherpte dus daar wil ik niet te veel aan doen. Behalve in egale luchten wil ik dat weleens doen maar daar had ik bij deze foto's geen last van.
Inmiddels ben ik hier, en ook vanavond bij de cursus, gerustgesteld wat de ruis betreft. Ook op de cursus werd gezegd dat het de omstandigheden waren. Ik heb nog helemaal geen ervaring met deze omstandigheden en met de 7d verwachtte ik misschien ook wat te veel haha. Morgen na het werk nog maar even kijken wat ie doet bij daglicht tegen zonsondergang :D Ik krijg er weer helemaal zin in in elk geval nu ik de zon weer een keer gezien heb. Bij "jullie" in het westen/zuiden was hij de afgelopen weken wel vaker even te zien maar hier echt al weken 0,0 zon of blauwe lucht. Word je best depri van, zeker met een cursus landschapsfotografie waarvan je de lesstof en tips in de praktijk wil brengen.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Idd, ruis reductie kost scherpte. Ik probeer in het midden te blijven en als laatste het contrast te verhogen. Het blijft rommelen, maar welke keuze heb je? Je kan met PS of LR een stuk beter aanpassen, dan vroeger.
Soms moet je accepteren dat de omstandigheden niet ideaal zijn.
Met je "hooglichten" kan je wat van het hevige wit bijsturen en met "belichting" weer op peil brengen. Het diagram houd ik dan aan.
In slechte omstandigheden kan bijv in sneeuw de doortekening verdwijnen. Ook hier weer: keuze.
Ik aak altijd een virtuele kopie als ik in LS werk. Bij PS kan je ook een nieuwe layer maken met de veranderingen en weg te gooien als hij niet goed is.
Voor alle duidelijkheid: je platen zijn gewoon goed! Niets mis mee!
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik hou ook niet van ruis.. :cry:

Maar wel van de sfeer die je in deze platen hebt gevangen.
Baal nu zelfs een beetje dat ik zomaar tot half negen heb geslapen... :)

Veel plezier met je nieuwe cam en leuk dat je weer actiever mee wilt gaan doen!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

leuke reeks met lekkere compo,s.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Mooie reeks van nr. 1 t/m 3. Hele mooi zachte kleuren en dromerige koude sfeer. Ten aanzien van foto 4 denk ik gewoon dat het een geval is van net te laag belicht. Om een gefundeerd oordeel te geven zou je het histogram dat hoort bij de originele opname moeten laten zien. Zoals eerder is opgemerkt een beetje overbelichten en dit later terugbrengen kan in moeilijke lichtomstandigheden net dat verschil maken.

gr
David
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar