Black and Light

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Na een tijd weer meegelezen te hebben ga ik weer proberen wat foto's te posten. Hier een impressie van een Bayerns landschap waar de zon net onder is. Je ziet dat het achter/boven de berg nog vrij licht is, maar de rest is al bijna helemaal donker.

Afbeelding
Black and Light by Rick van der Klooster, on Flickr

Ik hoop op wat reacties :lol:
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Jammer dat niemand reageert, had er stiekem toch wel op gehoopt :)
Gebruikers-avatar
jantine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 17:17
WoonplaatsCOLON schoonrewoerd

Ik vind hem indrukwekkend.. Ik denk dat iets minder water aan de onderkant mooier is!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kleurenversie!
***nothing to say***
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik heb weinig ervaring in Z/W maar vind het wel een interessante plaat om te kijken. Wel had ik graag iets meer (hoog)lichten gezien, vind hem wat donker. En, misschien kan de compo wat beter; het onderwerp (de bergrug) is vrij centraal op de verticale as.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Helemaal over het hoofd gezien! Ik kijk elke dag de nieuwe Posts, maar heb mij gerealiseerd dat ik op de lopende Posts moet kijken.
Klover de. Kwaliteit wil ik niet strijden, het is jouw foto. Zelf had ik de donkere delen iets lichter gemaakt en wat verder ontwikkeld.
Wil je de kleuren versie ook posten?
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik vind hem echt wel iets hebben. Wel wat aan de donkere kant en een ietsje pietsie scheef, zo lijkt het. Vind de rietkraag mooi afsteken.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Allemaal bedankt voor de reacties en kritiek! :)
jantine schreefCOLONIk vind hem indrukwekkend.. Ik denk dat iets minder water aan de onderkant mooier is!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kleurenversie!
Het is een 1x1 crop, dus zodra ik wat minder water neem dan gaat er een stukje van de zijkant af. Persoonlijk heb ik geen probleem met het water, maar dat komt wss dat ik er uren naar heb zitten kijken :lol:
Apist0 schreefCOLONIk heb weinig ervaring in Z/W maar vind het wel een interessante plaat om te kijken. Wel had ik graag iets meer (hoog)lichten gezien, vind hem wat donker. En, misschien kan de compo wat beter; het onderwerp (de bergrug) is vrij centraal op de verticale as.
Ja inderdaad hele donkere plaat, ik bekijk hem ook van een erg helder mac scherm, daar had ik inderdaad beter rekening mee kunnen houden, want op mijn andere beeldscherm vind ik hem ook heel donker. Ik ga werken aan een wat lichtere.
RienW schreefCOLONHelemaal over het hoofd gezien! Ik kijk elke dag de nieuwe Posts, maar heb mij gerealiseerd dat ik op de lopende Posts moet kijken.
Klover de. Kwaliteit wil ik niet strijden, het is jouw foto. Zelf had ik de donkere delen iets lichter gemaakt en wat verder ontwikkeld.
Wil je de kleuren versie ook posten?
De bomen zijn inderdaad (te) zwart, maar ik kreeg wat ruis als ik het oplichtte. Was beter geweest als ik wat meer foto's had genomen wat vroeger.. Iets waar ik volgende keer op kan letten.
zweuds schreefCOLONIk vind hem echt wel iets hebben. Wel wat aan de donkere kant en een ietsje pietsie scheef, zo lijkt het. Vind de rietkraag mooi afsteken.
Leuk dat je die rietkraag opmerkt, misschien wel wat scheef. Maar het stoorde mij voorderest niet.. Ik denk dat de groothoek vertekening hier een grote rol speelt btw.
Die rietkraag is gedodged in photoshop, heel leuk om monochrome foto's mee te bewerken. Maar het kost wel uren tijd om tonen goed te krijgen, voor mijn gevoel dan.

Hier de kleurenfoto...
Afbeelding
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Rick, toch nog een wat late reactie. Ik vind de ZW toch wat hebben. Hoe en waarmee heb je hem omgezet? Je ziet in de kleuren versie dat er beste veel detail (tonen) in het water, riet en bos zit. Probeer deze ook in de ZW naar voren te krijgen, nu is dat m.i. te donker. Er kan beste een stuk van de bovenkant af, gewoon proberen en kijken of de foto mooier wordt zo niet dan weer terug zetten

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Details zijn inderdaad veel weggelaten, met opzet. Vooral in het water.
Er zitten wat details in omdat je dan ziet dat het water is, als ik die kleine dingen had weggelaten was het gewoon zwart. Nu zitten er wat reflecties in. Dit vind ik juist mooi, je hersenen weten dat het water is terwijl het overheersend zwart is.

Maar van het bos is inderdaad jammer, maar komt er erg ruis-achtig uit te zien als ik het lichter wil in de z/w versie. Het is .RAW gefotografeerd wat contrast/curves e.d aangepast in Lightroom 3 en Silver Efex Pro 2 voor LR3 gebruikt voor de conversie. Daarna in Photoshop dodge/burn werk en wat ongewenste spots weg gewerkt.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik vind de zw/w versie mooier dan de kleurenversie, die oogt wat somber vind ik.
De zw/w foto oogt in zijn geheel sfeervoller en bij de bergen komt deze krachtiger over dan de kleurenversie.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

BartjeD schreefCOLONIk vind de zw/w versie mooier dan de kleurenversie, die oogt wat somber vind ik.
De zw/w foto oogt in zijn geheel sfeervoller en bij de bergen komt deze krachtiger over dan de kleurenversie.

gr. Bart
Dankjewel ! :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het idee vind ik erg leuk, en kan ook erg goed werken. Deze plaat vind ik echter wel heel erg donker (ook het origineel). kijk maar eens naar het histogram. Ik zou wat meer detail in de voorgrond willen zien, de bomen enzo.. Ik denk dat je een heel eind komt door het blauw kanaal een stukje op te lichten. misschien kun je door te spelen de bomen ook nig iets oplichten, dat zou mooie laagjes in de geven.

Marc

[edit]Ik heb er even mee zitten spelen:
origineel: http://www.marckoetse.nl/Bewerken/foto_ ... lies-1.jpg
ZW: http://www.marckoetse.nl/Bewerken/foto_ ... es-1-2.jpg

Oh en je hebt een paar flinke vlekken op je sensor ;))
[/edit]
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

(en mijn excuses dat er mijn copyright op staat. Had niet gemogen. Helaas heb ik de bewerkingen en het "origineel" al van mijn pc verwijderd en kan het dus niet herstellen. Als je wilt dat ik ze weghaal, moet je het maar zeggen)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Leuk dat je er zoveel inspanning in toont! De bomen op de voorgrond vind ik wel gaaf gedaan..
Voorderest heb ik hem liever zoals ik hem had, maar dat komt omdat het op dat moment ook echt donker was en het al spookachtig wordt in het bos vandaar ook zo donker..

En ja fikse vlekken, is ook al weer 2/3 jaar oud en wordt tijd dat ik eens wat nieuws ga kopen/ of ik laat deze reinigen :P
Ach ja, als iemand vraagt naar de foto dan zou ik het wel netjes vinden als je zegt dat je hem niet zelf heb gemaakt :)

Volgende foto's worden weer een stuk lichter, haha
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar