Hooglanders B&W

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Tripje naar de Linden Kraaijenbergse plassen gemaakt en deze beauty's vastgelegd, imposante beesten die vrij
benaderbaar waren.

AfbeeldingCattle B&W by Evelakes67, on Flickr

AfbeeldingB&W by Evelakes67, on Flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Mooie beesten inderdaad. De foto's spreken mij wat minder aan. Ze zijn vooral erg grijs. De eerste is qua plaatsing van je onderwerp beter dan de tweede, maar daar lijkt de scherpte vooral op de takken in de voorgrond te liggen. Bij de tweede is de scherpte een tikje beter maar qua compositie zou het mooier zijn geweest het die niet precies in het midden te hebben staan.

Ik ben vooral ook benieuwd naar de kleurenversie, waarom in Z/W?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie onderwerpen die vaak dankbaar poseren !

Ik vind de omzetting naar Z/W niet zo geslaagd. De foto zijn grijs en contrasten te hard naar mijn smaak. Denk dat je door iets te spelen met je uitsnede de foto ook nog iets "prettiger" word om naar te kijken. Ik word in beide foto's afgeleid door de hooglander links, deze valt door zijn donkere kleur erg op.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Origineel

Afbeeldinghooglander 1 by Evelakes67, on Flickr

Afbeeldinghooglander 1 by Evelakes67, on Flickr

Waarom B&W om de omgeving wat te dempen en wilde eens zien hoe die eruit springen in B&W

Hoe zou je je uitsnede maken Richard (leermomentje voor mij) mag de foto gebruiken voor aanpassingen.

En dankbaar poseren doen erg goed.

AfbeeldingLinden cattle-5 by Evelakes67, on Flickr
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Ik vind ze in kleur wel mooier. Na de eerste kritische noten ben ik op je Flickrpagina gaan kijken. Waarom dat zo is kan ik niet helemaal goed aan geven, maar ik denk dat het komt, omdat de kleur een belangrijk onderdeel is bij deze dieren.

Die laatste is qua compositie (standpunt bedoel ik vooral) niet het mooiste, maar toch vind ik hem grappig, omdat hij je camera komt besnuffelen.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

evelakes schreefCOLONWaarom B&W om de omgeving wat te dempen en wilde eens zien hoe die eruit springen in B&W
Zwart/wit doet het vooral goed bij sterke grafische elementen en/of grote contrasten. In deze foto's heb je geen van beide. Je bereikt nu juist het tegengestelde van "de omgeving dempen"; de dieren gaan in Z/W-versie meer op in de achtergrond op dan in de kleuren-versie (vooral ook door de wirwar van takken die redelijk scherp in beeld zijn).

Wil je toch naar Z/W, dan is de vraag hoe je de omzetting gedaan hebt? Er valt wel meer uit te halen zodat de dieren er wat meer uit springen dan nu. Mijn favoriete tools voor omzetten zijn de channelmixer, unsharp mask en levels (vooral het gamma-schuifje). Daarna er vaak een heel dun tintje in om het beeld kouder of juist wat warmer te maken (ja, ook -of misschien wel 'juist'- in zwart/wit!).

Die laatst is overigens mijn favoriet, al was het maar om de aaibaarheidsfactor :wink:
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

jev schreefCOLON
evelakes schreefCOLONWaarom B&W om de omgeving wat te dempen en wilde eens zien hoe die eruit springen in B&W
Zwart/wit doet het vooral goed bij sterke grafische elementen en/of grote contrasten. In deze foto's heb je geen van beide. Je bereikt nu juist het tegengestelde van "de omgeving dempen"; de dieren gaan in Z/W-versie meer op in de achtergrond op dan in de kleuren-versie (vooral ook door de wirwar van takken die redelijk scherp in beeld zijn).

Wil je toch naar Z/W, dan is de vraag hoe je de omzetting gedaan hebt? Er valt wel meer uit te halen zodat de dieren er wat meer uit springen dan nu. Mijn favoriete tools voor omzetten zijn de channelmixer, unsharp mask en levels (vooral het gamma-schuifje). Daarna er vaak een heel dun tintje in om het beeld kouder of juist wat warmer te maken (ja, ook -of misschien wel 'juist'- in zwart/wit!).

Die laatst is overigens mijn favoriet, al was het maar om de aaibaarheidsfactor :wink:
Bedankt voor je uitleg.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

evelakes schreefCOLONBedankt voor je uitleg.
+1, de uitleg van Jev geeft voor mij duidelijk aan wanneer zw/w wel of juist niet werkt. Ben recent begonnen met soms omzetten naar zw/w, dit soort tips helpen enorm.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

MarcoEOS550D schreefCOLON
evelakes schreefCOLONBedankt voor je uitleg.
+1, de uitleg van Jev geeft voor mij duidelijk aan wanneer zw/w wel of juist niet werkt. Ben recent begonnen met soms omzetten naar zw/w, dit soort tips helpen enorm.
Ook ik ga overigens voor de laatste foto, vind het totaalplaatje dankzij de groothoekwerking erg leuk geworden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar