Pret op het nest?

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Nieuwkoopse plassen, ooievaarsnest bij boerderij van Natuurmonumenten

1. Twee jonge ooievaars; niets bijzonders zul je zeggen, maar.......ze hebben jonger!!

45925

2. Gelukkig komt even later de logistiek op gang; een van de ouderdieren

45926

3. Dat levert een lekker hapje op (bij nauwkeurig bekijken van de foto's blijkt dat een jonge rat te zijn).

45927

4. Maar.......wie gaat dat lekkere hapje verorberen? Daar zijn de meningen nadrukkelijk over verdeeld!

45928

5. De sukkels; ze laten het hapje vallen. Gelukkig nog wel "binnen boord", dus even later ging de strijd weer door

45929

6. Wie de rat naar binnengewerkt heeft, is niet duidelijk maar dit jong ging op zeker moment wat vliegoefeningen doen. Met een beetje fantasie is dit op te vatten als een vreugdedansje?

45930

NB: er zit nogal wat tijd tussen de diverse foto's waardoor de licht- en luchtomstandigheden behoorlijk verschillend waren. Dat is terug te zien in de foto's; beter heb ik het helaas niet kunnen maken....
Groeten, Jaap
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Fijne serie Jaap. Ondanks de omstandigheden.
Ik denk dat die ooievaars hetzelfde menu hebben als de reigers en dus ook complete konijntjes naar binnen werken wat ik wel eens gezien heb.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Aah wat ontzettend leuk die jongen met prooi! Voor wat betreft lichtonstandigheden zijn ze nu eenmaal lastig. Kwa licht had ik ze liever in de wei gehad :) maar jongen horen op het nest he :)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Bij het beoefenen van natuurfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van dieren en planten in het gedrang komen. Daartoe hanteren wij de volgende gedragsregels:
Bij de totstandkoming van natuurfotografisch materiaal dient de fotograaf verstoring van de natuur (plant en dier) te allen tijde zoveel mogelijk te vermijden.
Planten en dieren worden gefotografeerd zoals ze voorkomen. Manipulatie (o.a. vangen, vasthouden, verplaatsen van dieren en/of plukken van planten of bloemen) voor fotografische doeleinden wijzen wij uitdrukkelijk van de hand.
Extra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). Omdat verstoring van dieren bij nestfotografie bijna niet te voorkomen is (ook omdat verstoring op het moment zelf niet altijd duidelijk is), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum uitdrukkelijk niet toe. Indien de crew een dergelijk bericht opmerkt, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.
Buiten dat het mooie foto's zijn, zijn er ook regels...
en nee, ik heb het niet gemeld.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Is een ooievaarsnest fotograferen nestverstoring? Die dingen staan hoog boven je ergens openbaar in een weiland??
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Telescoop schreefCOLON
Bij het beoefenen van natuurfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van dieren en planten in het gedrang komen. Daartoe hanteren wij de volgende gedragsregels:
Bij de totstandkoming van natuurfotografisch materiaal dient de fotograaf verstoring van de natuur (plant en dier) te allen tijde zoveel mogelijk te vermijden.
Planten en dieren worden gefotografeerd zoals ze voorkomen. Manipulatie (o.a. vangen, vasthouden, verplaatsen van dieren en/of plukken van planten of bloemen) voor fotografische doeleinden wijzen wij uitdrukkelijk van de hand.
Extra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). Omdat verstoring van dieren bij nestfotografie bijna niet te voorkomen is (ook omdat verstoring op het moment zelf niet altijd duidelijk is), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum uitdrukkelijk niet toe. Indien de crew een dergelijk bericht opmerkt, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.
Buiten dat het mooie foto's zijn, zijn er ook regels...
en nee, ik heb het niet gemeld.
Wat een flauwe kul is dit nu weer! Waaruit blijkt dat ik dit nest verstoord zou hebben? Heb je de moeite genomen om even naar de exif te kijken? Dan had je kunnen bedenken dat deze foto's op grote afstand zijn gemaakt.

Dit nest staat er bovendien om "naar gekeken te worden", vlak bij het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten bij de Nieuwkoopse plassen.....een publiekstrekker dus....

Als je een beetje zicht zou hebben op de foto's die ik plaats, zou je ook kunnen bedenken dat ik een grote natuurliefhebber ben. Verstoren van de natuur zit niet in mijn gedrag!

Kortom, reageer gewoon op de foto's op een manier waardoor ik als goedwillende foto-amateur kan groeien. Dat is volgens mij de bedoeling van dit forum.

Of heb ik iets niet goed begrepen?
Groeten, Jaap
Anoniem 3

Sorry Jaap, maar ik heb dit soort regeltjes ook niet verzonnen. :oops:
Net zomin als snelheidsregels, belastingstelsel en andere dingen waar ik het ook niet altijd mee eens ben.

Overigens had ik aangegeven dat ik je foto's een mooie serie vond en vind.

Groet,
Gabriël
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Geachte EOS-crew, graag een reactie op mijn foto's gelet op onderstaande:

Omdat verstoring van dieren bij nestfotografie bijna niet te voorkomen is (ook omdat verstoring op het moment zelf niet altijd duidelijk is), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum uitdrukkelijk niet toe. Indien de crew een dergelijk bericht opmerkt, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.

NB: graag niet "zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing verwijderen"; dan leren "we" er geen moer van....

Al vast dank!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Telescoop schreefCOLON......Overigens had ik aangegeven dat ik je foto's een mooie serie vond en vind. Groet, Gabriël
Dank!!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Het probleem is dat er een grens getrokken moest worden in het verleden tussen nestfotografie en nestfotografie.
Waar de een begrijpt dat je niet bij een nest in de buurt moet komen, kunnen anderen denken dat dit wel kan.
het is gewoon een kwestie van een regel in zijn algemeenheid trekken om dingen te voorkomen.
Nu weet ik niet of dit topic daar ook onder valt, maar ik ben geen mod dus ga ik er niet over.

Dat je topic verwijdert word zonder pardon, is puur omdat je anders steeds weer opnieuw je verhaal af moet steken, en het staat tenslotte duidelijk in de regels ;)
Maar men staat altijd vrij om een mod te pb'en toch?

Maar leuke foto's zo, van spelende ooievaars ;)
Foto 5 vind ik wel sneu en grappig dat is toch best knap :D
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

De mods hebben momenteel overleg over dit topic. Niet omdat we vinden dat er sprake is van nestverstoring, maar wel omdat het de vraag oproept hoe regels geïnterpreteerd en/of toegepast moeten worden. Om verdere discussie in dit topic te voorkomen, gooi ik 'm nu even op slot, nadere berichten volgen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Inmiddels is, na een intensieve discussie, besloten dat het topic weer open gaat. De regels met betrekking tot nestfotografie zijn als volgt aangepast en spreken hopelijk voor zich.
Extra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). In verband met het grote risico op nestverstoring (ook ongemerkt), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum in principe niet toe. Als overduidelijk is dat bij het maken van beelden van nesten géén verstoring heeft plaatsgevonden, kan de fotograaf de crew vóóraf om toestemming vragen deze serie toch te mogen plaatsen. De crew neemt hierover een beslissing zonder de verplichting tot verantwoording en zonder over de beslissing de discussie aan te gaan. De eventueel verkregen toestemming dient in het betreffende topic gemeld te worden door de fotograaf. Indien de crew een topic opmerkt waarin géén toestemming is gevraagd of waarin die toestemming niet is genoemd, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

MarcoEOS550D schreefCOLONExtra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). In verband met het grote risico op nestverstoring (ook ongemerkt), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum in principe niet toe. Als overduidelijk is dat bij het maken van beelden van nesten géén verstoring heeft plaatsgevonden, kan de fotograaf de crew vóóraf om toestemming vragen deze serie toch te mogen plaatsen. De crew neemt hierover een beslissing zonder de verplichting tot verantwoording en zonder over de beslissing de discussie aan te gaan. De eventueel verkregen toestemming dient in het betreffende topic gemeld te worden door de fotograaf. Indien de crew een topic opmerkt waarin géén toestemming is gevraagd of waarin die toestemming niet is genoemd, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.
Wat mij betreft een prima beleid. Dank!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Prima. En fijn dat dit topic dus gewoon open mag bljven. Want kom óp zeg...
Maar de regel lijkt me overduidelijk nu.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Ach, in Blijdorp zitten ze op een paal waar met grote regelmaat treinen onderlangs denderen.
Ze worden er niet warm of koud van en keren ieder jaar terug.
Ik zou een rustiger plekje zoeken, maar ben ook geen ooievaar.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Illuminatus schreefCOLONAch, in Blijdorp zitten ze op een paal waar met grote regelmaat treinen onderlangs denderen.
Ze worden er niet warm of koud van en keren ieder jaar terug.
Ik zou een rustiger plekje zoeken, maar ben ook geen ooievaar.

ik ook niet maar ook geen fuut of waterhoentje

In de haven van Enkhuizen tussen een lange steiger waar dagelijks erg veel mensen lopen, broeden er minstens twintig van deze vogels op pollen en in het riet!
Daar heb ik diverse fotos van genomen.
Ook van een fuut met twee jongen op de rug, die naar de boot kwam zwemmen!

Ik hoop,dat er onder de moderators mensen zitten, die lid zijnvan de vogelbescherming en van Natuurbeschermings. Organisaties om een goede intepretatie van de nestverstorings regel te kunnen geven!

Vr.gr.
Roel j.
Van uit de haven van Blokzijl.
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Waarin een klein land groot is ...
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Jaap Koole schreefCOLON
Telescoop schreefCOLON
Bij het beoefenen van natuurfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van dieren en planten in het gedrang komen. Daartoe hanteren wij de volgende gedragsregels:
Bij de totstandkoming van natuurfotografisch materiaal dient de fotograaf verstoring van de natuur (plant en dier) te allen tijde zoveel mogelijk te vermijden.
Planten en dieren worden gefotografeerd zoals ze voorkomen. Manipulatie (o.a. vangen, vasthouden, verplaatsen van dieren en/of plukken van planten of bloemen) voor fotografische doeleinden wijzen wij uitdrukkelijk van de hand.
Extra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). Omdat verstoring van dieren bij nestfotografie bijna niet te voorkomen is (ook omdat verstoring op het moment zelf niet altijd duidelijk is), staan wij beeldmateriaal uit nestfotografie op dit forum uitdrukkelijk niet toe. Indien de crew een dergelijk bericht opmerkt, wordt deze zonder pardon en zonder voorafgaande waarschuwing en/of mededeling verwijderd.
Buiten dat het mooie foto's zijn, zijn er ook regels...
en nee, ik heb het niet gemeld.
Wat een flauwe kul is dit nu weer! Waaruit blijkt dat ik dit nest verstoord zou hebben? Heb je de moeite genomen om even naar de exif te kijken? Dan had je kunnen bedenken dat deze foto's op grote afstand zijn gemaakt.
Mooie serie Jaap en vanuit mijn optiek heb je niets fout gedaan!

Ben jij er met een ladder tegenaan gaan staan?
Heb jij het paartje weg gejaagd om zo een betere foto te kunnen maken van de kleintjes?
Heb jij de paal omgezaagd?
Ben jij met steentjes gaan gooien?

Nee dus, want dat noem ik pas verstoren!!

Zet je platen gewoon op Flickr, dan heb je van dit gezeur geen last! Want ook ik ben ten prooi gevallen aan de 'mierenneuker' regeltjes hier.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooie serie!

Prima aanpassing van de regel lijkt me! In oa GaiaZOO en Planckendael zitten de ooievaars (met jongen) ook op zo'n paal, midden in de dierentuin dus bij ooievaars zal het niet zo'n vaart lopen.
Ik zou me echter andere situaties voor kunnen stellen waarin dit anders is dus dat er zo'n regel is, vind ik prima.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Bollie: je kunt het gezeur noemen, ik noem het liever "verantwoordelijkheid nemen". Niemand beticht Jaap ervan iets fout te hebben gedaan, integendeel. Juist het feit dat deze mooie serie ultiem duidelijk maakt dat regels soms té beknottend kunnen zijn, is voor ons als crew reden geweest om ze tegen het licht te houden. Het resultaat daarvan heb je kunnen lezen, al lijkt het erop dat je dat niet hebt gedaan.

Ik zou zeggen: voel je vooral geen slachtoffer en geniet gewoon van al het moois dat dit forum en de fotografie ons te bieden heeft.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar