Amsterdamse Waterleiding Duinen.

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

De AWD. bron Wikipedia.
Een duingebied dat is ingericht voor de winning van drinkwater voor de stad Amsterdam; er stroomt jaarlijks vijftig miljoen kubieke meter drinkwater door dit 3400 hectare grote gebied. Er wordt sinds 1853 water gewonnen, waarmee het het oudste waterwingebied van Nederland is. Het wordt geëxploiteerd door Waternet.
Het duingebied is een beschermd natuurmonument en bij de Europese Commissie aangemeld als Habitatrichtlijngebied. Daarmee geniet het bescherming volgens de Europese regelgeving. Rust, ruimte en natuur zijn de voornaamste kernwaarden van dit gebied. Om dit te waarborgen is enkel wandelen toegestaan. Bovendien mag overal buiten de paden worden gewandeld. De Amsterdamse Waterleidingduinen is het grootste aaneengesloten wandelgebied van Nederland.
En wij waren daar gisteren. In eerste instantie voor het spotten van de vosjes. Dat bleef echter beperkt tot een vos. De aanwezigen bevestigden ons, dat het er de hele week heeft gewemeld van de vossen. Ik heb er 500 km voor afgelegd. Desalniettemin, was het de moeite meer dan waard. Niet in de laatste plaats vanwege het weer en het aangename gezelschap.
Foto's gemaakt met de 70-200 L 4.0 (non IS), gecombineerd met een geleende Kenko extender 1.4

Het ree

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

04
Afbeelding


De vos

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

04
Afbeelding

05
Afbeelding
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je hebt er een mooi setje van gemaakt Peter,
voor mij foto 1 en 2 van de hertjes, en 2 en 4 van de vos
1 en 2 hebben prachtige kleuren (lekker contrastrijk) en laten een mooi stuk van de omgeving zien.
en vos foto 2 met die sluwe blik, prachtig !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Peter.
Het is daar mooi hè.
Ga er van het voorjaar ook weer eens heen.
Nr.1 Ree en nr. 2 vos vind ik de mooiste. Mijn komplimenten voor deze platen.
Heb hier zelf nog nooit een vos gezien.
Lijkt me tof, hoewel hier midden in de stad weet ik ze ook te zitten.

Met de kompleminte vaan Gérard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties.
Ik ga zeker nog eens terug. Caravan in de buurt op een camping om er iets langer van te genieten.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Foto 4 vind ik echt super! Foto 2 is ook erg mooi alleen had het rechteroogje wat meer licht mogen hebben, mooie serie neergezet.
Gr,
Remco.

Flickr
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Even een aanvulling. Peter niet overal in de AWD mag je buiten de paden er zijn hele stukken die niet toegankelijk zijn.
Momenteel wordt er een groot stuk afgeschermd met schrikdraad vanwege een dreigende opmars van een of ander exotisch gewas en men wil de herten en reeën daar te laten grazen en zo te gebruiken omdat tegen te gaan. Er is een echter plek waar veel vossen zijn maar daar moet je ook wel een beetje geluk hebben maar ze eten bijna uit je hand.
Overigens is een tochtje naar de Oostvaardersplassen en Noorderplassen zeker ook eens aan te bevelen. Maar ja voor ons is dat bijna voor en achter tuin.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Op die plek zijn wij geweest Roel. Een man die er bijna elke dag komt, bezwoer ons deze week elke dag vossen te hebben gezien op die plek. Wij hebben daar een uur of vier rondgestruind zonder resultaat. Daar ik nog 250 km naar huis moest, begon de tijd te dringen. Uiteindelijk werden we op de terugtocht toch nog beloond.
En het klopt Roel, dat er wat stukken zijn afgezet. Ik denk echter dat er meer dan voledoende "vrije uitloop" :) overblijft.
Ga echt nog een keer terug.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Leuke serie!
Ik ga voor #2 en #2 :) vooral die van het hertje vind ik super schattig.

Volgens mij ligt het er ook wel aan wanneer je er bent. Ik was er pas geleden op een zondag toen het schitterend weer was. Ik heb die dag maar 1 vos gezien en die had geen zin in aandacht. Het was daar zo druk geweest dat de vossen het buikje vol hadden denk ik :) (en oja: ze eten niet 'bijna' uit je hand, ze doen het ook gewoon echt..)
Als de vossen zich niet melden kun je altijd nog achter die vossenplek aan het water gaan zitten in 1 van de door bezoekers zelfgebouwde schuilhutjes. Het stikt er namelijk ook van de Ijsvogels ;) (niet alleen bij die hutten hoor maar in het hele gebied) tijdens onze wandeling laatst heb ik er behoorlijk vaak eentje over zien vliegen.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Nr 1 en 2 van de hertjes; prachtige scherpe platen !
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar