Ijsvogel avontuur

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Morgen een jaar geleden kwam er een einde aan mijn ijsvogel avontuur.
Na ruim een maand was mijn doel bereikt en ben ik helaas weinig meer bij de ijsvogel geweest.

Eind februari 2012 begonnen de voorbereidingen. Op de plek waar ik een paartje ijsvogels wist te zitten plaatste ik een stok en bouwde een muurtje van stokken waar ik achter kon schuilen. Door mijn stageperiode had ik genoeg tijd om dagelijks langs te gaan en te wachten op wat komen ging. Op af een toe een glimp of geluidje van de ijsvogel na gingen twee weken vruchteloos voorbij. Ik wist dat hij er zat en dus gaf ik het nog een weekje rust.

19 maart keerde ik weer terug naar de spot met hoop op meer succes. Na een uurtje wachten in een ongemakkelijke positie draaide ik me even om en kijk op m'n telefoon. Juist nu vloog de bekende blauwe flits op de door mij geplaatste tak. Uiteraard pakte ik snel de camera.... helaas was de vogel alweer gevlogen.

De volgende ochtend vroeg zat de ijsvogel weer op de tak maar was er helaas te weinig licht aanwezig voor een goede foto. Een paar dagen later volgende een nieuwe poging. Toen ik aankwam zag ik dat de tak was ingestort of gesloopt en dus kon het hele feest weer van voor af aan beginnen. 'S middags kwam de Ijsvogel aanvliegen maar boog af naar een boompje boven mijn tak:

Afbeelding

Aan het eind van de maand maart ontwaakte de natuur en begon het bos groener en groener te worden. (Uitgezette) Schildpadden baadden in het zonnetje. Ik mocht zelfs bij een paring van de ijsvogel aanwezig zijn. Helaas gebeurde dit twintig meter van mij vandaan en had dus geen mogelijkheid om goede foto's te maken.

2 April scheen het zonnetje waterig door de wolken en dus waren de weersomstandigheden ideaal. Na aankomst zag ik dat er andere mensen op mijn plekje waren geweest. Toch besloot ik om het er weer op te wagen. Een uurtje later werd het harde werken en lange observeren beloond. Een ijsvogel foto waar ik zeer tevreden mee ben!

Afbeelding

Dit jaar wil ik weer een poging wagen en heb ik de plek weer hersteld. Tot nu toe heb ik nog geen vogel gespot of gehoord. Maar we houden de hoop er in :-)
Laatst gewijzigd door 1 op Marijn A, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

dat is niet mis zeg! je hebt iig een paar gevonden mooie foto's jammer dat er wat scherpte mist in de 2e foto maar dat mag de pret niet drukken.
ik ben er jalours op!
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Als ik jouw verhaal zo lees dan begrijp ik precies waarom dit mij nog niet gelukt is. (althans, niet in Nederland)
Je doet er ook wel echt moeite voor, en dat mag beloond worden natuurlijk.
Wat scherpte betreft ga ik met mn voorganger mee, de scherpte mis ik een beetje, vooral bij de tweede. Maarik weet hoe lastig het is, dus complimenten!
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Geen wonder dat de vogels zo mooi zijn. en als ik je verhaal lees ook erg moeilijk om vast te leggen.
Ik denk wel dat dit engelen geduld je mooi beloond heeft met mooie foto's
Dat nr 2 inderdaad iets minder scherp is dan maar zo.
Echt iets om trost op te zijn.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Bedankt voor jullie reacties.
Het lange wachten is inderdaad beloond en dat mocht ook wel :lol:
Waarschijnlijk is bij het uploaden heel wat scherpte in de tweede foto verloren gegaan.
Het origineel is erg scherp :-)

Heb de eerste post geupdate met een 900x600 variant die iets scherper oogt.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Mooi verhaal met dito foto's. Knap werk en je inzet is beloond.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Het is leuk om nu eens te horen wat er achter de foto schuil gaat. Leuk verhaal.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Anoniem 3

Het knapste aan je verhaal vind ik dat je je precies weet te herinneren hoe het zich allemaal een jaar voor dato heeft afgespeeld....
Dus: waarom heb je deze foto's niet een jaar geleden gepost?

Dat doet overigens niets af aan de schoonheid van de ijsvogel...
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Het heeft je heel veel tijd en moeite gekost maar dan heb je ook wel twee hele mooie platen. Complimenten.

Gr. Chris
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar