31 okt. 2012 ~ de bronst van het damhert

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Het damhert heeft een aparte status in ons land. De meesten kennen hem uit hertenkampen waardoor het gevoel is ontstaan dat ze in Nederland oorspronkelijk helemaal niet thuishoren. Dat is echter niet waar, tot de laatste ijstijd kwamen ze algemeen voor in West Europa. En ook daarna zijn ze door de Romeinen weer geïntroduceerd. Op het moment leven ze echter semi-wild in Nederland, bijv. in de Veluwe (kroondomeinen) of de voor fotografen bekendste plek: Amsterdamse waterleiding duinen. Daar zijn ze bijna net zo tam als in ieder wildkamp en is het fotograferen van deze zeer fraaie hertensoort bijzonder eenvoudig.

Maar ach, ik denk dan maar zo... ook het edelhert was helemaal weg en is opnieuw naar Nederland gehaald. Anton Kröller (man van Helene Müller) wil vanuit zijn jachthuis St. Hubertus graag kunnen jagen en haalde o.a. het edelhert naar de Veluwe...

Toch leeft de kleine hertensoort op veel meer plekken in Nederland, veelal ontsnapt uit kampen of afgesloten natuurgebieden. En naast één van deze gebieden woon ik... lucky me. In het totale gebied van 220Ha leven er inmiddels meer dan 30 waardoor de periode van bronst een echt natuurlijk karakter krijgt. Het gaat duidelijk om meerdere groepen en ik zie jonge mannetjes verlekkerd kijken naar de bronstige hindes, reden om mij een paar dagen tussen de herten te begeven.

1. het eerste geburl, vroeg in de ochtend
Afbeelding

Een foto van een beeldvullend hert trekt mij minder dan dit landschappelijke beeld. Beeldvullend
zou net zo goed het hertenkamp kunnen zijn en hier zie ik dat ik echt in een natuurgebied aanwezig ben.
De grote Amerikaanse eik begint met kleuren en op de achtergrond zie ik konik paarden langzaam wakker
worden. Het is alsof deze bok de kuddes wakker maakt en oproept tot een nieuwe bronst dag
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/7.1, ISO800 en 1/100sec, leunend op één knie in
het natte gras, verscholen vanachter een bosje.



2. het plaatshert verzamelt zijn hindes in het ochtendgloren
Afbeelding

De zon is net op en links zien we het plaatshert verschijnen die een afgedwaalde hinde terugdrijft naar
de kudde. Rechts maken twee jongere mannetjes, die net nog dichterbij probeerden te komen, ruimte
om de grote bok door te laten. Het lijkt er wat gemoedelijker aan toe te gaan dan bij edelherten maar
ook hier komt gewei gekletter voor.
techniek: 7D + 300 f/4 IS op 300mm, f/5,6, ISO400 en 1/5000sec.



3. luid geburl
Afbeelding

Ik sta versteld van het diepe geburl dat deze relatief kleine herten voort kunnen brengen, ze
steken de edelherten naar de kroon. Grappig is dat de hinde rustig doorgaat met grazen terwijl de
bokken zich afmatten en tijdens de hele bronst zich geen tijd gunnen om te eten. Ik geniet van het
warme tegenlicht...
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/8, ISO400 en 1/500sec.



4. te jong om mee te mogen doen...
Afbeelding

vanachter één van de eiken van een oud struweel zie ik langzaam een jonge bok naderen die
nietsvermoedend verder graast, het luide geburl van de bok net zo hard negerend als de begerige
blikken van de andere jonge mannetjes. Hij is gewoon nog te jong en dat weet hij dondersgoed.
Ik kies er expres voor om bomen, takken en kleuren in de voorgrond mee te nemen, zo ontstaat
een doorkijkjes gevoel.
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/9, ISO400 en 1/320sec.



5. het grote plaatshert komt poolshoogte nemen
Afbeelding

Tot nu had hij geen oog voor andere wezens dan zijn hindes maar tijdens zijn ronde om
afgedwaalde vrouwtjes terug te brengen passeert hij mij. Mij stilhoudend hoop ik dat mijn
camouflage goed genoeg werkt, natuurlijk heeft hij door dat ik er ben maar ik hoop dat hij mij
niet associeert met 'mens' en 'gevaar'. Minutenlang staart hij mijn kant op, het lijkt geen angst
maar meer voorzichtigheid en vooral overmacht. Dan besluit hij dat ik onbelangrijk ben en gaat
verder met zijn taak. De jonge bok op de achtergrond heeft niets opgemerkt van ons 'contact'
techniek: 7D + 300 f/4 IS op 300mm, f/7.1, ISO800 en 1/500sec. Instellingen niet echt ideaal (had
liever lagere ISO gehad) maar ik was nog net op tijd mijn 1,4x ertussenuit te halen en durfde niet teveel meer
aan de knopjes te rommelen uit angst dat hij zijn indrukwekkende pose zou verlaten.



6. terug naar de kudde
Afbeelding

eenmaal terug bij de kudde worden alle hindes geïnspecteerd. Ik werd getroffen door het warme
tegenlicht en de vorm van het silhouet van zo'n groot gewei. De boom en voorgrond geven het doorkijkjes
gevoel treffend weer... want ik lag daar daadwerkelijk achter terwijl de herten mij aan alle
kanten omringden. Een genot om hier deelgenoot van te mogen zijn.
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/8, ISO400 en 1/800sec.



Nog meer beelden van de damhertenbronst? Ze staan bij de beelden van de hertachtigen


Voor de AWD-gangers... in 'mijn' gebied krijg je ze niet zo dichtbij, althans niet zo gemakkelijk. Je moet veel meer moeite doen, de dieren zijn een stuk 'wilder'. En dat is precies waar ik zo van hou... juist die moeite is voor mij een prikkel om ervoor te gaan, het moet niet te makkelijk zijn... dan heb ik persoonlijk geen voldoening.
Laatst gewijzigd door 2 op schoffie, in totaal 1 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

Hoi Johan,
Een prachtige serie en leuk verteld.
De warme tegenlichtfoto's geven iets mistieks.
Foto 5-4-1 spreken mij het meest aan, maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik heb genoten van het kijken naar je foto's.

JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie serie met uitgebreide leerzame uitleg. Ik vind nr 5 super
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jojoelsprao
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 12:01
WoonplaatsCOLON Meppel
CONTACTCOLON

Leuk verhaal en super foto's!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor de reacties :)
www.johanvanderwielen.nl
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Heerlijke platen. Mooi tegenlicht, lekkere warme kleuren en erg sfeervol.
het enigste minpuntje is dat ze wat mij betreft best iets groter geplaatst hadden mogen worden.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Fredvdlouw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2010 22:48
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hoi Johan,
mooie platen met een goed verhaal erom heen.
Bedankt, Fred.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.
Anoniem 3

Erg goede uitleg en prachtige foto's ter illustratie.
Of was het andersom? :wink:

Ik stuur je nog even ongevraagd een linkje naar een krantenartikel over (dam)herten.
Vooral de vaak ondeskundige reacties troffen me.

KLIK
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

tja... als je het over ondeskundigheid hebt moet je dit verhaal eens bekijken:

klik
www.johanvanderwielen.nl
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Foto 1, 4 en 5 vind ik de mooiste foto's. Vooral foto 1 vind ik erg mooi!
Maar sowieso een mooie serie.
Wat zijn het toch mooie dieren!
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Mooie serie foto's en prachtig verhaal erbij.
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

de platte schreefCOLONMooie serie foto's en prachtig verhaal erbij.
Mag ik me daar bij aansluiten ? :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Een zeer aangename serie van jouw hand Johan. Top.

Gr. Gaab
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar