Precuneus

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
mdbphotography

Precuneus. Eerste deel van deze serie waar ik mee bezig :)

Model: Myrthe

Afbeelding
1Ds Mark III, Samyang 35mm f/1.4

Afbeelding
1Ds Mark III, Samyang 14mm f/2.8

Afbeelding
1Ds Mark III, Samyang 14mm f/2.8
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Curieus. Wil je niet toch wat toelichting geven, anders vrees ik dat velen net als ik geen idee hebben waar we naar kijken in relatie tot de titel.
Nu kom ik niet verder dan “Een mediale lobus wind in de natuur”. Of moet ik de houding van het object anders interpreteren?
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ehm... tsja...

Het zou een ode aan de natuur kunnen zijn met de boom in het bijzonder...
Of gewoon opwarmen in de natuur ipv de danszaal...

De waas over de foto en het kleurgebruik geeft een "oude foto" effect...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep, wat toelichting zou handig zijn. Ik heb geen idee wat deze foto's te maken hebben met "een deel van de pariëtale kwab van de grote hersenen".....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kweet het ook niet...
Doet me een beetje denken aan de foto,s van vroeger gemaakt met een agfa clic clac camera met de rode knop. Waarvan het rolletje te laat wordt ongeleverd.

De sfeer pakt me niet en het model, poses en het totaalplaatje krijgen voor mijn gevoel niet de aandacht die achter het idee en de moeite zit. Weet ook niet of 14 mm niet erg veel groothoek / beeldvulling is voor zoiets. Word lastig daarmee iets te benadrukken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
mdbphotography

Hmm, wel grappig dat jullie zelf al aan het graven waren naar meer info want ondanks het commentaar heeft het wel jullie aandacht gegrepen, anders zou je geen moeite gaan doen toch? Ik ga verder in ieder geval geen uitleg geven gezien jullie meer waarde hechten aan de titel dan aan de foto's zelf schijnbaar, zou bijna denken dat ik op een poëzie forum zou zitten.

Om in te gaan op Frank64, de groothoek is gekozen omdat het model niet het enige is waar deze foto's om draaien zoals bij traditionele portretten.

Niemand hoeft er van te houden of het te begrijpen :)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Wat een attitude en uitspraken voor iemand die hier net komt kijken...

Dit is een fotoforum waar foto's aandacht en reacties krijgen. Daar ben jij echt niet uniek in.
Voor de rest vind ik je reactie naar mensen die de moeite nemen te reageren en het niet ingaan daarop redelijk denigrerend, respectloos en uit de hoogte.
Jij geeft je topic toch zelf de titel?

Maar wees niet bang. Ik zal op jou niet meer reageren in ieder geval... Pfff...
.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
mdbphotography

Jij geeft je topic toch zelf de titel?
Kijk daar gaan we weer, de titel ;) Al noem ik de foto "Foto zonder titel", dan nog kun je gewoon inhoudelijk op de foto reageren in plaats van alleen te gissen naar de titel en daar opmerkingen over maken als "Ehmmm tsja". Mocht de foto niet je ding zijn en je toch de moeite wil nemen te reageren kun je dat ook gewoon op een positieve manier doen. Al is voor het echt geven van feedback het subforum "Feedback gevraagd", niet waar?

Enfin, laten we het achter ons laten. Een stukje uitleg:

De Precuneus is een belangrijk deel in je hersenen waarvan wordt gezegd dat deze verantwoordelijk is voor je zelfbewustzijn en dus door hebt waarin jij anders bent dan andere mensen of juist het zelfde. Daarnaast zou het ook verantwoordelijk zijn voor het bewust verwerken van informatie en voor je motorisch zelfbeeld.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Zoals je zelf aangeeft, moet de titel los gezien worden van de foto’s. De titel en de verwijzende link zonder relatie naar de foto’s horen eerder thuis op een ander forum, bijv. van de Hersenstichting, maar dat terzijde.

Alleen over de geplaatste foto’s nu. Het is duidelijk te zien dat je een beginner bent (ook nog niet zo lang op het forum).
Eerst de compositie en dan beschouw ik de foto’s als een geheel. Zelf noem je het een serie.
Het eerste wat daarbij opvalt, is de eentonigheid en de centrale plaats van de objecten, boom en model. Dat kan bijvoorbeeld een stuk spannender door ook eens voor landscape te kiezen en daarin een minder centrale plaats voor de objecten. Probeer een route voor de blik van de kijker te creëren waarbij die objecten het uiteindelijke rustpunt vormen.

Dan de techniek. Die laat nogal wat tekortkomingen zien. Opvallend is de overheersende groenzweem. In de nabewerking is die nog wel weg te werken, maar voorkomen is beter dan genezen. Kies een goede kleurbalans en belicht zo correct mogelijk. Nu is de foto wat donker en heeft weinig contrast. Ook aan scherpte ontbreekt het in het overall beeld. Stel scherp op het punt waar je de blik van de kijker heen wilt leiden.

De foto’s zijn zo te zien ernstig geregisseerd, maar daar zou ik voortaan toch meer aandacht aan besteden. Het model staat er in deze foto’s niet al te flatteus op en dat mag je zeker een vrouw niet aandoen.

Kortom, er valt nogal wat te leren voor je ons gaat verblijden met het volgende deel van de serie.
En dat is nu juist de kracht van dit forum. Je kunt hier veel leren van de meer ervaren medeforummers, niet alleen qua techniek, maar ook over het werken met en het aansturen van modellen. Daar zijn zelfs workshops over.
Qua compositie kun je veel kennis en ervaring op doen door te kijken naar foto’s van anderen die eruit springen.
Ik wens je een fijne en leerzame tijd op dit forum.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

@Bavarian

Sorry hoor maar als je even de moeite had genomen om via zijn profiel naar zijn website te gaan en zijn portfolio had gekeken, had je direct gezien dat dit geen "beginner" is.

Over de foto, tsja weer eens iets heel anders en zeker niet mijn smaak, het groen lijkt mij geen zweem maar bewust voor gekozen.
Wat zijn mijn gedachten hier bij ? ik weet het niet, ik krijg hier het idee dat ik naar een soort van moderne kunstvorm zit te kijken.
Dus not my cup of tea maar wel een + voor creativiteit.

Groet.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
mdbphotography

@Bavarian
Ik mag dan nieuw zijn op dit forum maar ik ben geen "beginner", maar dat ter zijde ook al was ik een beginner geweest dan deed ik als nog mijn werk met liefde en stak ik tijd en moeite in mijn werk om te maken wat ik voor ogen heb, creativiteit noemen ze dat. Je flauwe opmerkingen stel ik dan ook niet op prijs, persoonlijk zit ik er niet mee en als ik reageer is het meer vanuit verbijstering dan uit woede. Ik zou je aanraden de tijd die je besteed aan het afkraken van mensen en het bedenken van afgezaagde en flauwe opmerkingen eens te steken in iets nuttigs.

@FotoIwan,
Bedankt voor je reactie!

De nabewerking (en groene kleur) zijn inderdaad gekozen om een vervremende sfeer op te zetten, in combinatie met de poses en locatie misschien zelfs wel een wat naargeestige sfeer. Zij doet zelf aan ballet en paaldansen waardoor ze slank maar gespierd is en dat heb ik wat geaccentueerd omdat ik het er erg apart en mooi uit vind zien.

Iets wat ik erg mooi vind en je wel een beetje kan zien als inspiratiebron is bijv. dit (nsfw en niet voor tere zieltjes! :!: :shock: ) http://www.youtube.com/watch?v=Q8mMyu0ZfnM.

Het is nog maar een piepklein deel van wat een serie moet worden, samen met haar en nog een model zijn we plannen aan het maken om binnenkort weer wat foto's te gaan maken. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet iedereen zijn ding is maar ik wou het hier toch delen omdat het ook deel is van wat ik graag maak.

Thanks!
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Het is in ieder geval zeer apart: geen middle of the road wat soms wat oververtegenwoordigd is. De foto's roepen reacties op, vrij sterke, en dat is op zich al mooi.
Of het mijn smaak is en of ik ze goed vind? Eigenlijk niet, maar dat hoeft ook niet altijd. Ik ben benieuwd naar meer.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Kunstzinnige en gewaagde serie Daar hou ik wel van :-)

Een serie
Waar ik een paar keer over en weer moest kijken wat er werklijk allemaal te zien is en wat het doet met mij.
Ik moest even er goed voor zitten en niet te veel fotografisch nadenken om een beeld te vormen

Lastig, Maar aan de andere kant boeien mij de scene's wel het pakt je ziel of juist niet.
Wat mij belemmert is het fototechnisch verhaal maar daar gaat het hier denk ik niet om, alleen het beeld, gevoel, raw art in zijn

De gehele serie doet mij denken aan de opkomst van nieuw leven "een zaadje dat geplant komt uit en groeit razend snel op als boom.
De houding van de dame en de vormen en abstracten om haar heen geeft mij een klein beetje een beeld
Alleen wat ik jammer vind.. Ik had juist meer groothoek zien hebben meer afstand tussen het model met voor en achtergrond voor een meer rustige overgang.

Ik ben wel benieuwd waarom de TS foto 1 heeft geplaatst de zwarte kousen en standpunt vallen voor mij gevoel buiten de serie.

MAaar dit smaakt naar meer :-)
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

mdbphotography schreefCOLON De nabewerking (en groene kleur) zijn inderdaad gekozen om een vervremende sfeer op te zetten, in combinatie met de poses en locatie misschien zelfs wel een wat naargeestige sfeer.
!
Dat is je in ieder geval goed gelukt wat mij betreft... Zowel in de foto's als in je commentaren...
:shock:
Apple fan, Canon volger...
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik vind het wel een spannende serie en ben benieuwd naar wat er nog gaat komen.

Verder voel ik vooral plaatsvervangende schaamte voor wat sommige mensen (Bavarian, Frank64) hier durven neer te zetten. Kunnen jullie misschien iets minder kinderachtig doen?
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Als je bij het plaatsen van foto’s kiest voor een uitzonderlijke titel, een medische vakterm en bij opening van de eerste post een link geeft naar een Engelstalige Wikipedia pagina die vol staat met medisch technische termen m.b.t. de hersenen, dan vraagt dat op zijn minst om enige toelichting. Als die niet volgt, komen er vragen om die te geven.
Wanneer je die toelichting botweg weigert en alleen reacties op de foto’s zelf wilt, gaan de reacties bij dit soort foto’s alle kanten op.

Hmm, wel grappig dat jullie zelf al aan het graven waren naar meer info want ondanks het commentaar heeft het wel jullie aandacht gegrepen, anders zou je geen moeite gaan doen toch? Ik ga verder in ieder geval geen uitleg geven gezien jullie meer waarde hechten aan de titel dan aan de foto's zelf schijnbaar, zou bijna denken dat ik op een poëzie forum zou zitten.


Als je zo provoceert, moet je niet opkijken van misschien wat ongenuanceerde reacties. Mijn eerste alinea over de “term”, ander forum, hersenstichting is misschien wat flauw, maar in het vervolg heb ik goedbedoelde, kritisch opbouwende opmerkingen gemaakt bij de foto’s als je die beschouwd volledig buiten de tekstuele context, die ik overigens nog steeds niet begrijp.
Opmerkingen in deze trant zie ik regelmatig op dit forum voorbij komen en daar stoort niemand zich aan.

Dan wordt er in een vervolgpost nog een link gelegd naar een Youtube-filmje dat als inspiratiebron zou dienen voor de getoonde foto’s, maar daar vind ik in de verste verte niets van terug in die foto’s.

Kortom, de bedoeling van de plaatser blijft voor mij een mysterie.
Verder blijf ik bij mijn beoordeling van de foto’s sec.
En als er mensen zijn die zich al dan niet plaatsvervangend voor mij willen schamen: ga gerust uw kostelijke gang.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik wacht rustig op de rest van de serie, wellicht zit daar werk bij wat mij wat meer aanspreekt.
In het filmpje zitten wel wat elementen waar ik als walking dead fan iets mee heb, alleen heb ik de muziek wel uitgezet hahaha (rock prima maar metal is niet aan mij besteed) ;)

Ik ben dus wel benieuwd wat er nog volgt.

Groet.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Heel aparte foto's. Ik kan er nog niet echt een gevoel bij krijgen. Er worden wat "regels" gebroken en dat is prima. Ik ben benieuwd naar de rest van de serie.

Als het gaat om het nadenken over wat je nou ziet, dan is het geslaagd. :D

P.S. Als iedereen even in acht neemt dat het geschreven woord nooit de context van emotie of achterliggende bedoeling kan overbrengen, wordt dit topic vast een stuk gezelliger ;)
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik vind de bewerking goed gedaan, dat spreekt me wel aan. Alle drie mooi gelijk aan elkaar wat soms best lastig kan zijn.

De houding van de danseres echter vind ik niet prettig kijken. De houding van het model in de eerste twee foto's doet me denken aan de kerst aflevering van Mr.Bean waar deze een kalkoen wil gaan voorbereiden, en hij met zijn hoofd in deze kalkoen eindigt.. Ik ben me er van bewust dat dit hersenspinsel opgerakeld wordt uit mijn episodische geheugen, wat opgeslagen zit in het deel van mijn pariëtale kwab genaamd de Precuneus..
Bij de laatste foto lijkt het alsof de danseres een sprongetje heeft gemaakt, en in de laagste tak van de boom is blijven hangen. Dit komt dan weer meer door mijn verbeelding wat dan weer uit een ander deel van mijn hersenen komt genaamd de Neocortex..

Al met al vind ik de stijl van bewerken en de setting goed, maar de houding en plaatsing van het model wat minder.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

eMKay schreefCOLON P.S. Als iedereen even in acht neemt dat het geschreven woord nooit de context van emotie of achterliggende bedoeling kan overbrengen, wordt dit topic vast een stuk gezelliger ;)
Vind boven staande wel een heel aparte stelling! :)
Is dat nu het einde en/of de ontkenning van het bestaan van de emotionele waarde van de literatuur? :wink: :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar