70-200 F/2.8 USM test

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Vandaag de voor mij nieuwe 70-200 F/2.8 L USM getest bij indoor Plopsa Coevorden.
Vele foto's op F/2.8 geschoten en ben blij verrast met de resultaten. Hierbij een foto waarbij de omstandigheden niet gemakkelijk waren.
Relatief donker en daardoor ISO hoger gezet om meer omgevingslicht te vangen terwijl de flits het onderwerp bevriest. Wel nodig met een sluitertijd van 1/125 op 160mm (en ook nog op 1,6 crop) waarbij het onderwerp beweegt. Mijn zoon heb ik hier vastgelegd op 14 meter afstand waarbij de achtergrond met mijn F/4 niet zo zou smelten als nu. Ruis is wel wat zichtbaar, dat komt doordat ik dus de werkmethode van Ytos hanteer mbt flitstechniek.
Oja, interne flitser gebruikt. Met richtgetal 13 wel behelpen...

42819

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik ben niet zo goed in het geven van commentaren, maar dit ziet er goed uit. En inderdaad, wat je uitlegt over het verschil tussen de f/4 en f/2.8, is wat hier het verschil maakt.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Dat gaat vast lukken als ik het zo lees.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dank je wel voor je reactie Anko. Ik ga er idd erg veel plezier van krijgen!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hier ga je geen spijt van krijgen. Ik heb hem ook pas sinds een paar weken en heb nog geen seconde spijt.
Elke keer weer blij verrast met het resultaat!!!!

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dat heb ik nou ook Leon. Morgen ga ik een paar uurtjes naar Ouwehand. Daar gebruikte ik mijn F/4 ook vaak en dus kan ik beter vergelijken.
Deze heb ik gisterenavond geschoten van de volle maan.

42897

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Die 2e ziet er ook erg goed uit!
IS mis je niet? :)
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Die van de maan ziet er ook erg mooi uit.

@ Romy: Als ik zo brutaal mag zijn wil ik ook graag een antwoord geven wat betreft de IS.

Voorop gesteld dat IS zeker een meerwaarde heeft vooral in situaties waar je minder goed licht hebt. Toch ben ik voor de non-IS versie gegaan omdat ik veel gelezen heb dat deze iets scherper zou zijn dan de IS versie 1 (niet te verwarren met de IS versie 2)

Tweede argument voor mij is dat als ik mensen fotografeer graag een wat hogere sluitertijd wil hebben en ik geen vrees heb om een opzet flitser te gebruiken zonder de foto plat te flitsen.

Maar als je het geld over hebt om de canon 70-200 2.8 IS II te kopen.... Ja dan snel voor deze gaan. Niet alleen voor de IS maar ook de scherpte en contrast is beter bij deze lens.


Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

@Leon
Niet brutaal hoor, heb ik alleen maar wat aan..
Heb het geld er niet voor, maar er wel voor over haha.. Wil graag goed nadenken over mijn keuze, zodat ik nu niet zonder IS haal, en na 2 jaar toch weer de andere wil :)
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mee eens Leon. Is is alleen handig voor de eigen bibbers, niet van je onderwerp. Ik heb persoonlijk erg vaste handen. Ik schiet zelfs scherp met 1/30 op 200mm. (natuurlijk lukken dan niet alle foto's maar toch zeker de helft). Met dit gegeven en dat ik 3 kinderen heb (en die kosten een vermogen...) ben ik voor de non iS versie gegaan omdat ik dus echt naar de F/2.8 wilde. Anders is, financieël gezien, de F/4 met iS ook nog een optie.
De F/4 lenzen (zowel met als zonder iS) zijn iets scherper. Maar de F/2.8 is echt een wereld van verschil bij het isoleren van je onderwerp.

Maar heb je iS nodig? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Mis ik het? Nou ja, eigenlijk niet dus.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Duidelijk verhaal! Ik denk dat daar bij mij het probleem zit, ik heb helemaal geen vaste handen, en daarbij ook nog eens kleine handen, waardoor het naar mijn idee allemaal net wat instabieler is als bij grote mannen handen..
En de 2.8 wil ik ook heel graag, juist door de isolatie van het onderwerp.. Hard doorsparen dus :lol: En tegen de tijd maar even alle varianten uitproberen;)
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De F/2.8 is wel net of er een koelkast aan je body hangt hè. De F/4 iS is bijna de helft lichter en wordt daarom vaak door de dames gebruikt. Wanneer je echt de F/2.8 wilt is het misschien een idee om er een te huren (25€/dag) en een keertje naar de dierentuin te gaan. Dan krijg je een goed idee of dit objectief bij je past.
Ik ga zo ff naar Ouwehand mijn nieuwe aanwinst uitproberen...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar