Keukenportretjes

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Al lang niks meer gepost en twijfel of ik deze foto's in studio moet plaatsen of in strobist. De foto's zijn namelijk gemaakt met een strobist kitje in mijn keukentje met 3x3 aan vrij vloeroppervlak (en dit is nauwelijks een studio te noemen :lol: ).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------------------
Update 30/1
--------------------------------------------------------------------------------------------
7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Fr3ddy, in totaal 30 keer gewijzigd.
5D + gLas
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Erg mooi! Ik vind het indringende portretten, je hebt de mensen goed vastgelegd qua pose en moment. Als serie zou ik er 1 per persoon doen, dan is de reeks wat consistenter. Ik vind de achtergrond ook erg goed meewerken. Ik vraag me natuurlijk af, hoe je lichtopstelling is geweest? En aangezien ik geen exif-viewer heb hier; met welk brandpunt / diafragma heb je ze gemaakt!@
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Leuk om naar te kijken! De een spreekt me meer aan dan de ander maar dan kan ook niet anders. Toning past goed! Houden zo! Wel zou ik de laatste weg laten. Het geeft juist meerwaarde van elk persoon een portret te zien. De laatste valt dan af als "dubbele".
Ik zou er nog lekker wat bij maken als ik jou was!
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Ja hoor,mooie indrukwekkende foto's.
Ik zou ook graag de opstelling willen weten,daar ik ook bezig ben met strobist fotografie.

Gr.Peter
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb hem toch maar even naar strobist verplaatst, past hij net iets beter denk ik...
Ik vindt het wel mooie portretjes zo! Ben het met Sushi eens dat je die laatste beter weg kan laten, vanwege het aantal van 1 pp.
Je harde licht en toning past hier wel goed bij, en door de indringende blikken kijk je de personen ook echt in hun ziel... je geeft ze karakter!
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

prachtige platen! hier houd ik wel van..
hard, maar mooi licht en fijne achtergrond!!
mag ik weten hoe je de lichtopstelling hebt?
en de exif?

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Ik heb dit soort foto's ook eens geprobeerd,maar dan met een zelf gemaakte snoot van een wit a4'tje op mijn 580 ex.
Best wel mooie effecten.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zeer sprekende serie portretten en bewerking, smaakt prima en naar meer.
Lekker andere kijk en benadering.

Als dubbele zou ik trouwens de laatste laten staan, pose voor mij wat beter.
De kleuren op 1 zijn me net iets te geforceerd.
En het licht/reflectie op haar cq bij geen haar de slapen en voorhoofd hier en daar te hard.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Leuke serie! Hou ik wel van, de laatste twee weet ik alleen niet zo maar de rest top!
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Bedankt voor de complimenten en de tips mensen! :)
Mijn persoonlijke favoriet uit de serie is de laatste, ik denk wel dat 1pp inderdaad wel beter zou werken in een serie (maar ik kon niet kiezen :)).

De opstelling en de settings deel ik graag en zijn als volgt:
Het licht komt van 5 kanten, 4 flitsers en 1 reflectiescherm. Van voren een butterfly met de hoofdflitser door een beautydish van boven en om de schaduwen in te vullen een reflectiescherm van onder.
Van achter tangverlichting met twee reportageflitsers, zonder diffuser, onder een hoek van ongeveer 45 graden (dus 1 links, 1 rechts) en van bovenaf. Om het model los te weken van de achtergrond heb ik 1 reportageflitser als spotje op de muur gericht.
De foto's heb ik geschoten met brandpuntsafstanden tussen de 35 - 45mm op F2.8 en F3.2, om een mooie DOF te creëren, en ISO 160. Ik heb hier een grijsfilter gebruikt op een 28-70 F2.8L, anders krijg je dit niet voor elkaar (de afstand tussen de muur en de camera is nog geen 2 meter, dus het is erg krap).

De nabewerking in Lightroom is simpel en minimaal. Alle foto's zijn gedesatureerd (foto 1 iets minder dan de rest, desalniettemin wel gedesatureerd), verder heb ik er een S-curve in getrokken en een licht vignet toegepast. Bij enkele foto's heb ik de ogen iets verscherpt. De eerste handelingen heb ik in een standaard actie verwerkt, dus ik besteed in deze serie ongeveer slechts 1 a 2 minuten aan nabewerking per foto. De huid doe ik niks mee maar heb wel bij twee dames een pukkeltje hier en daar weg gestempeld.

Ik heb nog meer foto's in deze serie en wil er nog een aantal portretten aan toevoegen. Zal ze aan dit topic toevoegen mettertijd.

Het licht op de slapen en het haar is inderdaad soms te hard Frank. Wel voor mijn smaak nog net binnen de lijnen, op het randje, ook al past het fototechnisch niet binnen de regeltjes. Zelf hou ik er wel van maar moet inderdaad oppassen daar niet in door te schieten.
5D + gLas
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Je zegt dat je een grijsfilter hebt gebruikt, twee vraagjes:
1. was dat omdat je anders te veel licht zou vangen door het open diafragma dat je moest gebruiken, zelfs met de laagste power van je flitsers?
2. Hoeveel stops was de grijsfilter?

Bedankt voor je uitleg, strakke platen.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik gebruik een ND8 filter.. inderdaad, omdat ik anders teveel licht vang. De flitskracht is helemaal omlaag geschroefd.
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Kun je de sluitertijd niet iets korter instellen, zodat de flits maar deels gebruikt wordt in plaats van de grijsfilter?
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Zo werkt het helaas niet met flitsen. De max. sync tijd van mijn camera is 1/200, bij elke sluitertijd sneller dan dat ga je de lamellen van de sluiter waarnemen. Het maakt verder bij flitsen in een studioomgeving niet uit of je op 1/60 of 1/200 schiet. Het resultaat is hetzelfde omdat je geen omgevingslicht als factor hebt
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Aha, weer iets geleerd :)
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

goed werk, heel mooi !!!van die laatste 2 zou ik de laatste kiezen. en nummertje 3 lijkt iets minder "hard" in de nabewerking, die vind ik overigens ook de minste van de serie, misschien vanwege de armen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Michaeldw

Heel vet. Je doet de serie een beetje te kort door het als titel "keukenportretjes" te geven. Wat te bescheiden naamgeving vind ik.
Enige opmerking die ik heb is dat de compositie/uitsnede van nummer 4 wat uit de serie valt. Ze wil uit de kadering zo lijkt het. Weglaten van nr 4 en de laatste en het is naar mijn mening een heel sterke serie.
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Bedankt voor de complimenten maar vooral voor de op-/aanmerkingen :)

Ik heb 5 verwijderd en er een aantal foto's bijgevoegd.

Ik vind de serie wel grappig en wil er de komende tijd nog een 3 a 4 portretten aan toevoegen.

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
5D + gLas
Gebruikers-avatar
robin87
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 19:26
WoonplaatsCOLON Hardinxveld-Giessendam

Ik vind het een mooie serie, maar als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven vind ik de gekozen brandpuntsafstand te klein en niet echt vleiend voor de geportretteerden. Dit valt me met name op in foto 1, 4 en 7 waar de verhoudingen niet helemaal natuurlijk overkomen. Als je de mogelijkheid hebt om de brandpuntsafstand iets te verhogen (richting de 85mm) denk ik dat dat je foto's zeker ten goede zal komen.

Verder kan ik alleen maar jaloers zijn op zulke mooie plaatjes :wink:
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Goed gezien, en daar moet ik volkomen gelijk in geven Robin. De afstand tussen de lens en model is <1m en qua ruimte ben ik voor deze portretjes erg beperkt maar ik moet en zal die tegelmuur als achterwand gebruiken, haha!
5D + gLas
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar