Groepsportret.

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONBij een portret bespreek je dit soort zaken vooraf met je "klant". Haar/zijn wil is bepalend, want die bezit ook het portretrecht.
De fotograaf geeft aan wat mogelijk is, ook qua retouche en de klant kiest.
Het eindresultaat moet voor beiden bevredigend zijn.
Maar wie was hier de klant ? Het viertal op de foto of de moeder die een mooie foto van haar kinderen wil maken :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Als de moeder/fotograaf de klant is, dan maakt dat voor het portretrecht niet uit. In dit geval moeten de vier geportretteerden instemmen met publicatie, dus hebben ze zeggenschap over hoe ze willen worden afgebeeld. Zolang fotograaf/moeder de foto alleen in haar eigen "album" bewaart, mag ze hem maken zoals ze zelf wil.
Zo wordt het weliswaar een juridisch technisch verhaal, maar de kern van de zaak is en blijft dat altijd de wens van de geportretteerde moet worden gerespecteerd. :D
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Leuk punt van discussie. Naar aanleiding van de verbeterpunten die ik voor mijn foto kreeg heb ik me voorgenomen volgende keer dat ik zoiets doe beter met de partijen te bespreken wat ik graag zou zien. Ik wil graag een foto maken die in evenwicht is, zowel qua compositie als qua uitstraling. Daarom zal ik de mensen die op de foto komen vragen rekening met elkaar te houden wat kleding en opmaak betreft. Het hoeft niet hetzelfde te zijn, iedereen moet in zijn eigen gebied van comfortabel-voelen blijven, maar misschien is er voor de één wat meer en voor de ander wat minder mogelijk zodat alles wat dichter bij elkaar komt te liggen. Ik had in dit geval vier opdrachtgevers en het was heel kort dag dus er was geen tijd om echt door te spreken hoe en wat. Volgende keer wil ik dat wel graag kunnen doen. Zoals ik al zei, ik heb er veel van geleerd...... :)

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

De kunst is...zo te shoppen dat degene die erop staat niet door heeft dat je wat geshopt hebt.
Dat kan heel subtiel een wal iets lichter maken, of net het oogwit iets opfrissen, of iets warmer van huid maken.
Maar altijd zo dat het niet opvalt:)
Ooit een foto van mijzelf geshopt dat mijn zoon zei "wie is dat"...oke dat was iets too much moeder met teveel make-up hahaha!
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Marian Korte schreefCOLONDe kunst is...zo te shoppen dat degene die erop staat niet door heeft dat je wat geshopt hebt.
Inderdaad, een model vind het vaak niet leuk om te horen als je verteld dat je een half uur pukkeltjes hebt zitten shoppen :D

Het goed doen is inderdaad een kunst en heel smaakgevoelig.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar