Sabine

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Uit dezelfde fotoshoot als met Yvette (zie hier op het forum), kwam deze foto van Sabine.

Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik weet het niet Martijn. Zeker niet verkeerd, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.
Belichting een beetje vlak (schaduwen wat versterken)
Histogram clipt door de plekken op haar neus en wang, maar dat kun je makkelijk oplossen in de nabewerking.
Tikkie teveel roodtint in haar huid, vooral haar rechterkant.

Maar weet je wat ik me afvraag. Je gebruikt nu voor de tweede keer een landscape terwijl de portretstand niet voor niets zo heet volgens mij :wink:
Nu heb je ongeveer de helft van de foto (de hele linkerkant) zonder informatie die ook maar iets aan het beeld toevoegt.
Waarom gebruik je de portretstand niet? Dan komt ze veel meer 'binnen'. Het gaat tenslotte toch om dat leuke gezicht dat best gezien mag worden.
Je kunt hem natuurlijk ook naar portret croppen en dan meteen haar haar een beetje snijden.

En je kunt er natuurlijk ook helemaal niets mee doen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik vind hem eigenlijk wel oké zo,
Op 500px lijkt het zelfs wat beter over te komen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Zet 'm eens om in zwart-wit?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ton, Mozes, Faiz, bedankt voor jullie reacties!

Ik ben mij er bewust van dat de lichtopstelling weinig schaduw produceerde, en dat wilde ik ook zo. Het beetje schaduw wat er ontstaat aan de rechterzijde van haar gezicht vind ik juist wel mooi, vooral bij vrouwen. Een kwestie van smaak waarschijnlijk.

Clipping is niet aanwezig (met clipping bedoel ik dat er informatie verloren gaat doordat er over/onderbelichte delen bestaan in een foto), behalve dan in de achtergrond (logischerwijs). Dat is ook de reden dat de histogram naar rechts piekt. Ik ben het niet met je eens dat er clipping aanwezig is op haar neus en wang. Wat wel zo is dat (omdat deze delen van het lichaam relatief dichterbij de lichtbron staan) dat deze net even wat lichter zijn dan de rest. Maar dat geeft wat mij betreft juist diepte aan een foto. Misschien ook een kwestie van smaak :)
De roodtint zit nu eenmaal in haar huid. Dat hoort bij haar en dat ga ik om die reden dus ook niet corrigeren. Het is dan ook geen fashion/beauty shoot ;)

Landscape gebruiken voor een portret is niet ongebruikelijk. Ik vind het mooi, het geeft kijk en leefruimte. Portretstand heeft ook absoluut haar charme hoor (en die gebruik ik ook wel, maar dan net even wat minder vaak), dat ben ik volledig met je eens. Toch hou ik meer van deze stand. ;)

@Faiz: dat kan ik doen, maar ik heb deze foto bewust in z/w gelaten. Ik heb uit die serie een aantal foto's die zich meer lenen voor z/w (ook weer smaakafhankelijk).
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Ha Martijn,
Klopt, zwart-wit is inderdaad smaakafhankelijk. Waarom ik de zwart-wit omzetting voorstelde, is vanwege de achtergrond. In kleur vind ik de witte achtergrond best hard over komen. In een zwart-wit omzetting kan je nog een beetje met dat harde witte vlak spelen.

Ik denk dat een donkergrijze achtergrond hier ook prima had gewerkt (zacht inflitsen).
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ah, dat verklaart een hoop Faiz :) Dank je wel. Ik snap je punt. Een hele goede om eens mee te nemen voor de volgende keer als ik een shoot doe. Een licht tot donkergrijze achtergrond geeft inderdaad misschien een iets rustiger kijkplaatje. Goede tip!
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Ik schiet zelf ook graag landscape portretten ik vind de ruimte om iemand heen mooi.
Maar in dit portret is de verhouding net niet lekker voor mij .
Door aan de bovenkant nog een stuk eraf te halen kijkt de foto voor mij meteen sterker.
Zelf schiet ik altijd met een lichtgrijze achtergrond.
Voordeel daarvan is..dat ik deze licht tot zwart kan schieten:)
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel Marian. Ik zal eens kijken wat dat doet met de foto :)

Van wit kan je gelukkig ook lichtgrijs tot zwart maken (toch?), en daar ga ik eens mee aan de slag :)
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Ja maar vind ik moeilijker:) maar dat zegt meer over mij hoor hahahah!
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Uh oh, als jij het al moeilijk vind.... :S
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Ja maar ik ben geen technische schieter he....! ik werk het liefst met 1 lamp:)
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Haha (waar is die like knop) :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar