Joke (18+)

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Afgelopen zaterdag in de studio gezeten met Joke. Beetje ge-experimenteerd met de achtergronden (eerste foto dan. Tweede foto is kant en klaar vinyl, daar valt weinig aan te experimenteren) We hebben er uiteindelijk 7 gekozen, dit zijn er 2

45321


45322

Model: Joke van 't Veer
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Mooi licht Jeroen! Foto 1 vind ik top, mooie compositie, krachtige blik en spannend geheel.
Foto 2 kan mij wat minder bekoren, ik vind de houding van haar arm niet zo lekker wegkijken, ik ben dan ook benieuwd wat je gedachte was bij het maken van deze plaat.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Canon 400d SHOOTER schreefCOLONMooi licht Jeroen! Foto 1 vind ik top, mooie compositie, krachtige blik en spannend geheel.
Foto 2 kan mij wat minder bekoren, ik vind de houding van haar arm niet zo lekker wegkijken, ik ben dan ook benieuwd wat je gedachte was bij het maken van deze plaat.
Mee eens.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Vind ze beide top.
Met nr 2 nipt als eerste, die is net anders dan anders. like it...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

belichting en het gezicht is mooier bij #2 maar de donkere zijkant van haar arm en voornamelijk de onnatuurlijke/prominente houding maakt het dan weer minder.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Lol, ik vind het nou juist weer wel een natuurlijke beweging,
Eerlijkheids- halve voegt de naakte borst voor mij niets aan de foto toe, hou ik mijn hand er bv voor, dan komt de foto nog een stukje sterker over.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

de eerste vind ik een mooie plaat.. dat het steeltje van de appel (al dan niet bewust gedaan) precies het puntje van de tepel lijkt te raken geeft net dat beetje extra spanning in het beeld...

#2 zegt mij niet zoveel.. de schaduw aan haar rechterarm vind ik wat minder....



Rob,
Anoniem 3

#1:
Ik vind het steeltje van de peer veel spannender...
Beetje Turks-fruit-achtige foto.
IMO veruit de beste van de twee.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Dit is de 2e keer dat ik foto's van jou in deze stijl zie, vind ze erg mooi en knap gedaan.
Ik moet iedere keer weer aan de "Rubens" schilderijen denken bij deze foto's, nu ook weer.
Erg tof !
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de commentaren. Ik pik er een paar dingen uit
Canon 400d SHOOTER schreefCOLONFoto 2 kan mij wat minder bekoren, ik vind de houding van haar arm niet zo lekker wegkijken, ik ben dan ook benieuwd wat je gedachte was bij het maken van deze plaat.
Het is een hele natuurlijke pose hoor. Ik vind de arm wel belangrijk in het vormen van de lijn in de foto. Hij loopt inderdaad dominant door het vlak heen, maar het brengt je wel uit bij haar gezicht vind ik.
mark.beniers schreefCOLONbelichting en het gezicht is mooier bij #2 maar de donkere zijkant van haar arm en voornamelijk de onnatuurlijke/prominente houding maakt het dan weer minder.
Het is een foto met één softbox aan de rechterkant (voor de kijker) en een reflectiescherm aan de linker. De linkerkant is ook nog wel een beetje teruggedrukt in Photoshop, net genoeg om toch de contouren van haar lichaam te kunnen blijven zien.
Zet je dan de arm meer in het licht, dan is dat natuurlijk ook onnatuurlijk
Mozes schreefCOLONEerlijkheids- halve voegt de naakte borst voor mij niets aan de foto toe, hou ik mijn hand er bv voor, dan komt de foto nog een stukje sterker over.
De naaktheid is voor mij dan weer wel belangrijk. Ik fotografeer geen naakte meisjes om het naakt, het moet wel iets toevoegen in de foto. Ik begrijp dat dat in jouw ogen misschien niet iets, maar het symboliseert wel degelijk iets in mijn ogen. De naaktheid van een vrouw symboliseert voor mij de schoonheid en de puurheid.
Natuurfreak schreefCOLONde eerste vind ik een mooie plaat.. dat het steeltje van de appel (al dan niet bewust gedaan) precies het puntje van de tepel lijkt te raken geeft net dat beetje extra spanning in het beeld...
Dat steeltje is denk ik puur toeval. Ben er niet zo mee bezig geweest tijdens het fotograferen. Wanneer je een centimeter of 5 opschuift met de camera, dan zit het totaal ergens anders
FotoIwan schreefCOLONIk moet iedere keer weer aan de "Rubens" schilderijen denken bij deze foto's, nu ook weer.
En ook deze keer zit er 0,0,0,0,0,0 (da's dus heel weinig) van Rubens in :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik vind het knap dat hoe tot deze beelden komt ook de uitvoering, creatief
Inhoudelijk doen de foto's mij niet veel qua gevoel alleen dat het mij doet denken aan de schilderkunst.

Ik heb lang moeten nadenken hoe ik mijn feedback het beste kan omschrijven hier een poging.
De bedoeling is puurheid en natuurlijke schoonheid komt mooi over mede door de plaatsing van het licht en schaduwval
Wat ik jammer vind is dat de beelden voor mij gevoel te veel gecrompest zijn door het gebruik van vermoedelijk een telelens?
De verhoudingen komen voor mij gevoel niet lekker over Hoe leg ik dat nou uit grrr
een beetje dit idee https://www.youtube.com/watch?v=cj7mVjBym7A" onclick="window.open(this.href);return false;

Omgeving
Voor mij gevoel had ik meer van de omgeving willen zien bij foto 1 de gehele tafel
Een dame aan de andere kant waar de kijker uitgenodigd wordt om aan de andere kant te gaan zitten.
Het hoofdonderwerp/ persoon is sterk genoeg namelijk en u voegt gelijk meer sfeer en energie in het beeld.

Linkerhand.
Persoonlijk vind ik het erg jammer van de positie van de linkerhand waarbij het lijkt alsof ze geen vingertoppen heeft
Ook door het positienering op deze manier maakt het de hand ook breed
Misschien vragen om haar hand een kwartslag te draaien dit oogt ook een stukje vrouwelijker (lijn, huid,)

Vergeef mij directheid ik bedoel het niet kwaad en hopelijk kunt u er wat mee.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Rick,
Ik heb ook lang na moeten denken over je feedback, maar ga er toch op reageren :D
Rick T schreefCOLONWat ik jammer vind is dat de beelden voor mij gevoel te veel gecrompest zijn door het gebruik van vermoedelijk een telelens? De verhoudingen komen voor mij gevoel niet lekker over Hoe leg ik dat nou uit grrr
een beetje dit idee https://www.youtube.com/watch?v=cj7mVjBym7A" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze zijn gemaakt met een 135mm op full frame. Dit is voor half-body of close-ups mijn meest gebruikte. Voor full-body of grotere settings pak ik vaan de 85mm. Persoonlijk vind ik het perspectief wel prettig. Erg gelaagde foto's, door bijvoorbeeld met 50mm te gaan werken, vind ik wat minder (in mijn eigen werk binnen dan, buiten wordt een ander verhaal)
Het is denk ik mijn keuze. Een keuze die ik maak aan de hand van mijn uitsnede van het totaal (wat ik dus in beeld wil brengen) in afwisseling met wat ik prettig vind.
Rick T schreefCOLON Omgeving
Voor mij gevoel had ik meer van de omgeving willen zien bij foto 1 de gehele tafel
Een dame aan de andere kant waar de kijker uitgenodigd wordt om aan de andere kant te gaan zitten.
Het hoofdonderwerp/ persoon is sterk genoeg namelijk en u voegt gelijk meer sfeer en energie in het beeld.
Ik ben de laatste tijd behoorlijk bezig met mijn achtergronden. Ik probeer langzaam van het echt egale zwart af te stappen. Hoewel ik dat soms echt nog wel de betere keuze vind. In dit geval was het een bewuste keuze om dat niet te doen.
Het doek voor de achtergrond wordt zorgvuldig opgehangen. Ik ben daar in dit geval een uurtje zoet geweest om het uiteindelijk te hebben hangen zoals ik het wil. Plooien vormen lijnen. Je kunt ze wegdrukken door niet te belichten, maar als je de achtergrond wel aanlicht (en dat heb ik met een tweede flitser gedaan) dan wil ik ook dat de plooien lopen zodat ze het beeld kunnen versterken.

De gehele tafel in beeld is denk ik geen verstandige keuze. Misschien had ik hem nog wat naar links kunnen schuiven zodat je rechts wel een tafelrand in beeld kreeg. Het had het lichtbruine vlak rechts kleiner gemaakt en de rand had een lijntje naar boven gevormd. Maar een tafereel maken waarbij de kijker het gevoel krijgt uitgenodigd te worden plaats te nemen is een suggestie van interactiviteit die ik echt niet wil communiceren met de kijker.
Rick T schreefCOLON Linkerhand.
Persoonlijk vind ik het erg jammer van de positie van de linkerhand waarbij het lijkt alsof ze geen vingertoppen heeft
Ook door het positienering op deze manier maakt het de hand ook breed
Misschien vragen om haar hand een kwartslag te draaien dit oogt ook een stukje vrouwelijker (lijn, huid,)
Over welke foto hebben we het dan?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Beide foto's rechts voor de de kijker.
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

de eerste vind ik mooi sfeervol en warm, de 2de daarentegen doet met niet veel.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Goeie foto;s hoor!

Daar je zelf flink over belichting / techniek en compositie hebt nagedacht - probeer ik even een eindje met je mee te denk voor de volgende keer... met het gevaar dat mijn commentaar een smaak-ding is waarmee je niets kan, maar mijn poging is goed bedoeld.

foto 1:

Hals en lichtval e.d. komen nu mooi overeen. Maar de plooien in het achtergrond doek voegen nu niet zo gek veel toe: het is eigenlijk een zachte boog die tegenovergesteld van de (voor de kijker) rechterarmboog als het ware een 'kommetje' vormt die uitkomt bij de fruitschaal... en die fruitschaal heeft net jammerlijk weinig tafelblad over. Die had wat ruimer gemogen aan de onderkant. Dat licht is zo mooi, dat komt ook wel goed op het tafelblad - waar dan wellicht ook wat velours of gekronkeld fluweel had kunnen liggen als tafellaken. Ik had in dit geval de plooien achter het model gezet, zodat deze min of meer gelijk liepen met haar gebogen hals... dan lopen de lijnen/bogen wat logischer qua beeld.

Foto 2:

Hier dus een tafelkleed dat prima bij 1 had gepast. En hier een achtergrond die je - denk ik - prachtig had kunnen gebruiken bij dit model. Ik vermoed dat we hier met een natuurlijke roodharig model te maken hebben dat met een beetje geluk ook veel sproeten heeft, die kunnen prachtig overeenkomen met de achtergrond hier. Model met de rug naar de kamera, evt. stuk bil of zo, en hoofd achterom laten kijken naar de camera. Sproeten op rug en armen zoveel mogelijk zichtbaar, evt. met shop iets contrastrijker maken zodat het als het ware één wordt met de gespikkelde muur. Zou prachtig kunnen zijn, denk ik!

Hoop dat je iets aan deze ideeën hebt, het is een manier van naar een foto kijken zoals ik zelf soms doe. Erg lastig en het lukt niet altijd, maar het kan heel bevredigend zijn als de *klik* er is :-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor je commentaar
Hari Seldon schreefCOLONMaar de plooien in het achtergrond doek voegen nu niet zo gek veel toe: het is eigenlijk een zachte boog die tegenovergesteld van de (voor de kijker) rechterarmboog als het ware een 'kommetje' vormt die uitkomt bij de fruitschaal...
Weet je dat ik een dik uur bezig ben geweest met dat doek :D
Het hangt niet voor niets zo natuurlijk. De plooien moeten lopen zodat ik het passend vind in het beeld.
En dat is praktisch met alles in het beeld.
Hari Seldon schreefCOLONwaar dan wellicht ook wat velours of gekronkeld fluweel had kunnen liggen als tafellaken. Ik had in dit geval de plooien achter het model gezet, zodat deze min of meer gelijk liepen met haar gebogen hals... dan lopen de lijnen/bogen wat logischer qua beeld.
Het niet plaatsen van een tafelkleed is ook een doordachte keuze. Zoals je in de tweede foto zag heb ik ze wel (in meerdere kleuren) maar het maakt het tafereel te chique. De kale tafel geeft iets meer eenvoud in het geheel.
Het niet in zijn geheel afbeelden van de tafel en wat daar op staat (wat jij meer ruimte noemt) is een keuze omdat de aandacht daar niet teveel op moet liggen. Laat ik de tafelrand zien, dan komt daaronder een lijn in de foto. En lijnen vragen aandacht. Maar die wilde ik niet op de tafel hebben.
Hari Seldon schreefCOLONHier dus een tafelkleed dat prima bij 1 had gepast. En hier een achtergrond die je - denk ik - prachtig had kunnen gebruiken bij dit model. Ik vermoed dat we hier met een natuurlijke roodharig model te maken hebben dat met een beetje geluk ook veel sproeten heeft, die kunnen prachtig overeenkomen met de achtergrond hier.
Model met de rug naar de kamera, evt. stuk bil of zo, en hoofd achterom laten kijken naar de camera. Sproeten op rug en armen zoveel mogelijk zichtbaar, evt. met shop iets contrastrijker maken zodat het als het ware één wordt met de gespikkelde muur. Zou prachtig kunnen zijn, denk ik!
Maar dan krijg je een compleet andere foto, en dat was ook niet mijn opzet natuurlijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar