Eerste newborn shoot: Kyen

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag voor het eerst de gelegenheid gekregen om een newborn te fotograferen;
ter voorbereiding heb ik zelf al flink zitten breien en haken!

Er is nog veel te leren, vooral afwisselen van standpunten en de houding van de baby; maar voor een eerste keer denk ik dat ik redelijk tevreden kan zijn!

Het valt nog niet mee om in de nabewerking consequent te blijven, dus dat is ook nog een aandachtspuntje!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Marfique, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Best knap voor de eerste keer. Foto's 1 en 2 zijn wat mij betreft in de roos.
Pas op met te krap kadreren. Foto's 4, 5 en 6 vind ik persoonlijk een stuk minder.
Mijn uiteindelijke keus valt op 1, vooral ook vanwege de leuke houding en gelukkige uitdrukking van de newborn.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind de vierde het leukst, zo'n helemaal compleet maar klein opgevouwen pasgeboren kindje. Ik ga mee met Bavarian wat betreft het kaderen. Bij de zesde valt me de donkere rand langs de bovenkant van het hoofdje van de baby op, is daar iets aan bewerkt of viel het licht zo dat daar een donkerder randje langs kwam?

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
wernerfotografie

Voor eerste keer kan je prima te vrede zijn maar ik weet niet wat je doet met het bewerken, maar het zachte babyhuidje kan ik in ieder geval nergens terug zien… Zit je aan de clarify? burn? definition knop te schuiven? Ik zou iig een soort van skinsmoothing aanbrengen..
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Nou moet je met skin smoothing altijd al voorzichtig zijn, maar bij zulke jonge baby's helemaal.
Bij de eerste twee is het best wel goed. Bij de volgende iets minder.
Alleen heb ik de indruk dat het meer een kwestie van temperatuur is.
Zulke kleintjes koelen heel snel af en dat ga je dan zien aan het huidje.
Je moet snel werken en met tussenpozen waarin de baby weer op temperatuur kan komen.
wernerfotografie

Wat dacht je van de kamer gewoon op temperatuur brengen zodat de kleine gewoon lekker door kan blijven pitten zonder dat ie het koud krijgt? Ik heb er altijd nog een kleine verwarming bij staan zodat de kleine het zeker niet koud krijgt. Krijgt de kleine het koud gaan ze meestal huilen, wat je absoluut niet wil hebben tijdens zo'n shoot. Dus temperatuur aangenaam maken voor de kleine! Uiteraard moet je met de skinsmoothing voorzichtig zijn en niet over de top gaan (zelfde principe als modellen maar ik zou het zeker wel even doen)
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Het was echt helemáál niet koud, ik had inderdaad een kacheltje meegenomen, dus daar zal het niet aan liggen; de baby heeft ook gewoon lekker liggen slapen.

Qua nabewerking heb ik alles lichter gemaakt en de saturatie verminderd, maar ik heb niet specifiek een bewerking op de huid losgelaten. Hoe doen jullie dat?

Krap kaderen is denk ik een kwestie van smaak :)
gongon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2014 12:39

Mooie foto's.

Ik vind foto 1 en 2 het mooist.
wernerfotografie

Ik gebruik gewoon de skinsmoothing tool. Over het huidje van de kleine heen (niet de oogjes, neusje en mondje) en maak het geheel ietsjes gladder. Zeker niet overdrijven want dat heb je al snel :D
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Het is niet alleen de omgevingstemperatuur die belangrijk is. Newborn fotografie gebeurt veelal in de eerste twee weken na de geboorte. In die periode kunnen de pasgeborenen hun lichaamstemperatuur nog niet goed regelen. In de baarmoeder hebben ze 9 maanden in een vrij constante temperatuur van circa 37 graden vertoefd. Ook is er vlak na de geboorte nog weinig lichaamsvet en komt veel op de huid aan voor het reguleren van de temperatuur.
Vaak is er bij Newborn fotografie sprake van veel onbedekte huid. Ook in een voor ons warme omgeving koelen deze kleintjes dan toch snel af. Hou de periodes waarin foto’s worden gemaakt kort en laat de baby bedekt weer goed op temperatuur komen voor je aan de volgende actie begint. Vergeet ook het mutsje niet. Pasgeborenen verliezen veel warmte via het hoofd (groot huidoppervlak).

Huidbewerking kan in Photoshop op veel verschillende manieren. In onderstaand topic heb ik er één beschreven die ook hiervoor kan worden gebruikt, maar overdrijf niet.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=112225" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Geen slechte eerste keer Ans!
De huid viel mij ook direct op en denk dat de temp. Toch iets te laag is geweest in de kamer? Wat voor jou niet te koud is kan voor een newborn wel zo zijn.
Ik verzacht soms ook de huid een klein beetje, soms ook niet..ligt een beetje aan de huid van de baby. Niet teveel want dan wordt het te popperig.

Omgevings temp. dient 25 a 26 graden te zijn en daarbij nog eens een extra klein kacheltje die te koop zijn bij de bouwmarkt. Als je daarin werkt dan koelen ze ècht niet af Bavarian en kun je gewoon een sessie in ene keer maken zonder te stoppen om een baby "op temperatuur te laten komen" zoals je zegt. Je moet er voor zorgen dat de temp uberhaubt niet zakt.
Als ik een newborn in de studio heb dan is het zomerkleding aan en dan nog heb ik een natte rug.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Tnx Judith :) Ik had t zweet ook op de rug staan (inderdaad zo'n ventilatorkacheltje richting baby....pffffffff), maar misschien moet t nóg warmer :)

Bavarian, ik had een andere tutorial gevonden, maar die werkt met een blurlaag en dat ziet er inderdaad niet natuurlijk uit. Ik ga 'jouw' methode zeker even op deze foto's loslaten :)

Werner ik dat tooltje niet vinden? Is dat echt n apart tooltje in Photoshop (ik heb zowel CS als Elements)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nòòòòòit een kacheltje richting de baby plaatsen/zetten..altijd van de baby af op de muur bv.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Judith, je bent een ervaren Newborn fotografe die weet wat ze doet. Als je vlot achter elkaar werkt, kan het in één tranche. Gaat het niet goed en moet je een pauze inlassen, dan de baby niet al te bloot laten liggen/slapen, maar weer bedekken.
Een kacheltje richten op de baby is ook niet goed. Teveel van het goede, dat kan de baby nog niet regelen. Warmen doe je met kruikjes, kleding en dekentjes.
Is ook erg afhankelijk van de baby, zeker als het geboortegewicht laag is. In de eerste dagen moet je dan zelfs regelmatig temperaturen.
Deze raad is meer voor beginnende Newborn fotografen en voor hen die het slechts bij uitzondering doen.
Komt trouwens niet van mij, maar van de Neonataloge waarvan ik de kennis en ervaring binnen handbereik heb. :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar