Fara

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Afgelopen zaterdag in de studio gezeten met Fara. Een visagiste in opleiding hier uit de buurt moest aan haar portfolio werken en ik wilde wel behulpzaam zijn. De dag ervoor kwam mijn nieuwe maxi-spot binnen. Kon ik die ook mooi uitproberen

43926

Model: Fara Kanters
MUA: Femke de Jong

Voor de freaks: Canon 5D mk II - EF 135 F/2.0 L USM - F/10.0 - 1/160 - iso 100
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wernerfotografie

Mooi ! wel vind ik hem wat te donker maar ik weet bijna zeker dat dat meer aan mijn smaak ligt dan aan jou fotografische inzicht. :D
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Mooi, lijkt wel een Rembrandt.
Dit soort foto's geniet ik echt van.

vr gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Doet mij, qua kleurstelling, denken aan het Melkmeisje van Vermeer.
Bedoeld als compliment :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Heel mooi gedaan, schrijven met licht is jou wel toevertrouwd :D

Enige dat mij opvalt is dat het lijkt of dat haar linker oog dicht is gelopen of daar net tegen aan zit. Dit had ik persoonlijk wat opgehaald. Is muggenziften I know.

Ik hoop nog veel meer van je te mogen zien hier op het eos forum

Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

wernerfotografie schreefCOLONMooi ! wel vind ik hem wat te donker maar ik weet bijna zeker dat dat meer aan mijn smaak ligt dan aan jou fotografische inzicht. :D
Het donkere zit soms op het randje, soms eroverheen. Dingen die ik niet belangrijk vind, die druk ik weg. Maar soms zijn er details die ik dan nog net wil laten zien, dat zit dan net tegen het randje aan.
boels069 schreefCOLONDoet mij, qua kleurstelling, denken aan het Melkmeisje van Vermeer.
Vermeer was expresiever in het kleurgebruik hoor, ik ben dan eigenlijk wel ingetogener
fotopapa schreefCOLONEnige dat mij opvalt is dat het lijkt of dat haar linker oog dicht is gelopen of daar net tegen aan zit. Dit had ik persoonlijk wat opgehaald. Is muggenziften I know.
Dit is zo'n detail wat redelijk tegen het randje aanzit. Maar het oogwit aan de linkerkant (voor de kijkers hier) is wel te zien hoor. Alleen worden de pixels bij het verkleinen behoorlijk in elkaar gedrukt, dus er zullen er misschien twee iets lichter zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Heerlijk om zo'n oude meester te zien.
Prachtig model, mooie ingetogen belichting, fantastisch plaatje om naar te kijken.
Complimenten dus.
Goed werk, Fara en Jeroen!
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 3

Complimenten, Jeroen.
Ik hoop nog veel van jou (werk :wink: ) en dit model te zien te krijgen.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Heel mooi zeg!
En wéér een bewijs dat modellen echt niet altijd maatje 34 of kleiner hoeven te hebben!
Laatst gewijzigd door 1 op DavevdrH, in totaal 12 keer gewijzigd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Dit vind ik wel erg mooi! Het vergelijken met meesterwerken lijkt me niet ongepast hier. Knap gedaan.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Erg mooi beeld! mooie zachte schaduwen en de structuur in de huid is nog aanwezig erg fijn!

Kan je wat uitleg geven over de belichting die je toegepast hebt?
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja hoor, gewoon een maxispot schuin naar beneden gericht. Nog een klein reflectieschermpje aan de andere kant om net wat licht terug te krijgen op de borst, hals en gezicht.
It's no rocket-science :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Hi

Om eerlijk te zijn vind ik hem op de kleding en pose na juist niet oude meeste achtig. De schaduw/wimper aan de linker kant lijd af op de een of andere manier. Ook de kleuring en licht positie. Persoonlijker denk ik da er voor een echt meer oude meester achtig meer uit te halen was. ter idee http://www.ricksammon.info/2011/03/part ... rring.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het voelt mij nu een beetje als half modern half oud en beide net niet.

Heb je de elinchrom maxispot?
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

55kfotografie schreefCOLONHi
Om eerlijk te zijn vind ik hem op de kleding en pose na juist niet oude meeste achtig. De schaduw/wimper aan de linker kant lijd af op de een of andere manier. Ook de kleuring en licht positie. Persoonlijker denk ik da er voor een echt meer oude meester achtig meer uit te halen was. ter idee http://www.ricksammon.info/2011/03/part ... rring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees in Jeroen's tekst ook nergens dat hij dat nastreeft. Of ik heb iets gemist, dat kan ook.

Fijne foto gewoon en ik sluit me aan bij wat er gezegd is over schaduw e.d. Van mij had het shirt nog wel wat lager gemogen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@55kfotografie:
Er is m.i. een duidelijk verschil tussen de kwalificatie "doet denken aan oude meesters" en de poging om een oude meester te reproduceren (zie jouw link).
Die poging is knap gedaan, maar schuurt tegen na-apen aan.
Bij de onderhavige opname is dat duidelijk niet het geval.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

55kfotografie schreefCOLONHi

Om eerlijk te zijn vind ik hem op de kleding en pose na juist niet oude meeste achtig. De schaduw/wimper aan de linker kant lijd af op de een of andere manier. Ook de kleuring en licht positie. Persoonlijker denk ik da er voor een echt meer oude meester achtig meer uit te halen was. ter idee http://www.ricksammon.info/2011/03/part ... rring.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het voelt mij nu een beetje als half modern half oud en beide net niet.

Heb je de elinchrom maxispot?
Het was inderdaad een Elinchrom Maxispot.

Maar betreft oude meesters. Weet je wel niet hoeveel er zijn? D'r waren er meer dan Johannes Vermeer en Rembrandt hoor. Ik vind het zo plat om het Meisje met de Parel te reproduceren. Waar is dan de input van jezelf gebleven als fotograaf.
Vermeer gebruikt veel kleuren met een hoger verzadigd gehalte. Veel feller. Da's leuk voor hem, maar ik doe dat liever niet. D'r zijn zoveel oude meesters die dat niet doen. Dus qua kleurstellingen/schsakeringen is er altijd wel een oude meester te vinden waar mijn werk bij past.

Maar wat bedoel je qua licht positie?
Vergelijk het licht uit de renaissance eens met die op de daaropaansluitende barok. Da's een levensgrote wereld van verschil.
Sterker nog, ik zie eigenlijk nog niet eens zo schokkend veel verschil met het origineel van jouw voorbeeld; die muts van Vermeer ;)

Betreft de wimper. De foto's waren voor een visagiste in opleiding. Niet de visagiste waar ik regelmatig mee werk. 'Mijn' visagiste zal bij mijn foto's nooit nepwimpers plakken. Juist om de reden die jullie aangeven dus wat dat betreft hebben jullie gelijk. Maar dat is dus het nadeel als het niet geheel in mijn hand ligt en ik ook de wensen en experimenten van de visagiste in opleiding moet respecteren. Wat heeft het voor zin om te zeggen dat dat niet mag als zij het op school ook moet laten zien?
Het is een concessie die ik op dat moment moet doen. En door de langere wimper ontstaat de, indeze foto, raardere schaduw die er misschien niet helemaal bij past. Door het verkleinen van de foto wordt het effect nog erger omdat de pixels tussen de wimpers dan helemaal dichtgedrukt worden, daarom hieronder twee bijna 100% crops van de foto. Het origineel en het uiteindelijke resultaat.
Geeft een beetje een indruk hoe de visagie in het origineel was en dat ik weinig kanten uit kon qua bewerking op dat vlak (zo kundig ben ik ook nog niet)

43999

Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ps. @55kfotografie

Ondanks dat het misschien lijkt dat ik in een verdedigende houding spring; ik waardeer je input zeker hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

@ Jeroen
Ik ben blij dat je input waardeert.

Laat ik zo zeggen qua licht, de oude Hollandse meesters die waren beroemd om het raamlicht en vooral natuurlijk het Rembrandt licht bij portretten. Dat is tenminste waar ik aan denk bij de oude Hollandse meesters.

Welke lamp heb je? persoonlijk had ik bijvoorbeeld als je die hebt de standaard Elinchrom softbox gebruik die vierkante, weet de maat even niet uit mijn hoofd en dan bijvoorbeeld de modellamp op vol vermogen, keer experiment mee gedaan en gaf hele schilderachtige feel gelijk,

Qua visagiste, ik denk dat het juist goed zou zijn als ze het weg gelaten had. Als visagiste is het je job het de juiste styling te geven. Daar het inzicht voor te krijgen, als iets niet past doe het dan niet. Of doe dan de hele shoot in moderne styling.

Mssn is die van Rick Sammon beetje afgezaagd, maar je kan ook eens bij ene Joey L kijken? Die gebruikt bij zijn portretten vaak de technieken qua licht positie van "the old Dutch masters" zoals hij het zelf zegt.

En moet zeggen de onderste helft is echt goed alleen de boven kant is het naar mijn mening net niet, en dat vind ik dan zonde.
Gebruikers-avatar
gerben_cadee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2006 12:32
CONTACTCOLON

Ik vind het een prachtplaat!
Ofcourse my 40D is a point and shoot camera! If I don't point I get the strangest results, and if I don't shoot I don't get anything at all!
www.gerbencadee.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

55kfotografie schreefCOLON Laat ik zo zeggen qua licht, de oude Hollandse meesters die waren beroemd om het raamlicht en vooral natuurlijk het Rembrandt licht bij portretten. Dat is tenminste waar ik aan denk bij de oude Hollandse meesters.
Maar dat is de grote theorie. Als je goed gaat kijken naar een hoop schilderijen, dan zie je dat er vaak geen bal van klopt qua belichting. Reflecties in glanzende voorwerpen corresponderen vaak niet met de belichtingen op het schilderij. Niet alles geloven wat je ziet.
Natuurlijk snap ik dat het vooral natuurlijk licht was wat de schilders moesten gebruiken, maar dan nog werd alles ingevuld hoe zij het wilden. En als het licht er niet was, dan kon het best nog wel eens toch geschilderd worden omdat de schilder dat mooi vond. Nee, technisch gezien klopt er in de 17e-eeuwse schilderkunst soms geen bal van.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar