Liv

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Afgelopen zaterdag was ik kennelijk opeens vrij. Had het pas op het laatste moment door. Kwestie van goed in de planning kijken....
De middag in de studio gespendeerd met Liv:

42849

exif, voor zover interessant; Canon 5D mk II - EF 135mm f/2.0 - 1/125 - f/10.0 - iso 100 - 1 lampje
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zou hem mooier gevonden hebben met wat minder ruimte rechts en wat meer links.
Haar rechterarm komt onnatuurlijk lang over op de foto, dit komt door haar houding, ze zit wat naar binnen met haar rechter schouder.
En de ellende is als je eenmaal iets ziet dan blijf je er naar kijken.
De belichting vind ik wel top zo, wat je al niet kan doen met 1 lampje.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Ik vind de uitsnede juist wel mooi, ddor de vlakverdeling en de pose wordt mijn blik steeds weer terug geleidt naar haar gezicht. Mooi dramatisch licht ook

Groet Kees
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Hij komt korrelig over?
Maar met ISO 100 zou dat niet moeten kunnen.
Ik vind haar aders in haar rechterhand te aanwezig, komt niet zacht over.
Speciale nabewerking gedaan?
De verhouding licht en donker is echt mooi om te zien.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Geen verspilling van tijd in ieder geval. Toch heb ik wel een paar kanttekeningen.
Kunstig met één lampje, maar dat heeft wel effecten waar je op moet letten.
Door het strijklicht en de schaduwen die daarvan het gevolg zijn, worden de poriën van de huid extra geaccentueerd.
Of je doet daaraan iets met visagie of achteraf in de nabewerking.
Op haar rechter schouders zie ik als gevolg daarvan (schaduw) een soort deukje.
Ook de rechterarm wordt slachtoffer van het kleine lichtje. Die wordt wat blauw/zwart wat ongezond oogt.
De pose en de positie van de armen laten geen andere uitsnede toe. Eraf snijden schaadt het beeld.
Verder erg knap gedaan.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De poriën en de huidstructuur was ook wat mij opviel... maar ik neem aan dat dit een bewuste keuze van je was om het juist niet te verzachten..
Qua licht vind ik het echt heel mooi gedaan zo met een enkel lampje.. Niet enkel door het licht op Liv, maar ook door het licht wat nog op de achtergrond valt!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik fotografeer nu een jaartje of twee modellen. In het begin nog mijn draai moeten vinden en het ziet er naar uit dat die er langzaam aan wel is. Je moet toch zoeken naar wat je zelf wilt en ik wilde geen high-fashion meer. Hoewel dat mooie foto's kunnen zijn, zie ik het veel te veel. Ik zoek dat niet.
Ik begin wel te ontdekken dat mijn foto's inmiddels veel meer van mezelf gaan laten zien. Meer ook over wat ik denk en over hoe ik me voel of mezelf zie. Op die manier probeer ik toch iets van mezelf in de foto's te stoppen en daardoor ook te laten zien (hoewel ik echt geen expressief persoon ben;)

Ik zoek naar dingen als sfeer, verhaal, lijn, elegantie, tederheid. Maar aan de andere kant niet te ver doorgeslagen. Er mogen best 'fouten' inzitten. Soms worden ze er bewust ingestopt/ingelaten, in dit geval 3. Ik ligt er een paar uit.

Een fout is bijvoorbeeld haar. Enerzijds valt haar zo als het is en door het over de ene schouder of over de andere te doen, of met krullen of stijl haar zijn ook lijnen in de foto te maken. In grote lijnen ben ik hier wel mee bezig.
Maar niet goed te zien op een kleine foto, maar wel op een grote variant, is dat ik het kapsel naderhand niet perfectioneer. Een echt irriterende haar bij essentiële dingen haal ik wel weg. Maar ik ga echt niet ieder haartje recht leggen en ook pluizig haar wat uitsteekt heb ik in de regel niet zo'n moeite mee. Het zorgt bij een foto als deze ook voor het losse in de sfeer. Het versterkt het stukje 'niet-perfectie'.

De huidstructuur is één van die andere 'fouten'. Natuurlijk is er een goede visagiste aanwezig geweest en die heeft er de nodige aandacht en uren aan besteed. Het is ook wel wat getemperd, met nabewerking, maar zeker niet teveel. De structuur blijft duidelijk aanwezig. Zo ook de aders op haar armen. Alles tot een plastic-poppetje photoshoppen zou voor mij de verbintenis met de werkelijkheid laten verliezen. Het moet allemaal niet zacht overkomen. Wanneer haar armen zo glad zouden zijn als een vers besneeuwde weide, dan zou ik er persoonlijk als kijker snel op uitgekeken raken. In ieder geval mij als maker wel.
Nu symboliseert het in mijn ogen ook wel dat schoonheid niet eeuwig duurt. Het past ook wel een beetje bij de modellen die ik zoek.

Het strijkend licht op de foto laat die huidstructuur natuurlijk ook wel wat meer accentueren dan wanneer ik de softbox gruwelijk dichtbij had gezet. Maar bedenk dat een degelijke sfeer dan ook niet mogelijk is. De delen die nu in de schaduw vallen zouden dan ook veel meer ingevuld worden. Het enige wat ik nu heb gedaan om dat in de originele foto al te verzachten is om aan de andere kant (rechts voor de kijker) een reflectiescherm neer te zetten.
De andere 'fout' mag u zelf zoeken :)

Ik zoek naar modellen die vaak nog niet zoveel ervaring hebben. Ik ga meer af op looks van een model. Veel modellen met ervaring hebben die voornamelijk in de fashionhoek en ik ben er al achter dat dat een manier van poseren is die totaal niet bij mijn foto's past. Soms is het dan ook wat lastig om dat er uit te slaan.
In tegenstelling tot veel andere modellen is dit er wel eentje met redelijk veel ervaring. En toch moet ik haar op het moment van fotograferen langzaam buiten haar comfortzone proberen te sturen waardoor ik het beeld krijg wat ik voor ogen heb. Nu kennen wel elkaar goed, dus daar had ik wel vertrouwen in.

Maar het past met de modellen die ik zoek; normale modellen die gefotografeerd worden zoals ze zijn in een setting en een houding die een bepaalde sfeer uitdraagt. Wanneer iemand geen perfecte huid meer heeft ( bij vrouwen vallen we daar over, bij mannen noemen we dat karakter :D ) dan vind ik dat dat er ook best uit mag komen. Als ik iemand met een perfecte huid zoek, dan zoek ik daar ook specifiek naar. Om te beginnen zoek je dan naar iemand die gewoon 5 tot 7 jaar jonger is.

Betreft de uitsnede, het is een balans die je zoekt. Dat begint natuurlijk al in je zoeker, maar toch snijd ik hem naderhand nog verder aan. D'r zit links wel wat meer ruimte en rechts ook nog wel meer, maar dit vond ik het sterkste. Meer ruimte links had haar te veel laten zweven in de foto en meer ruimte rechts ook. Nu blijven de armen vrij centraal in de foto (links en rechts is ongeveer dezelfde ruimte) en door haar overhangende houding ontstaat er rechts in beeld een mooi stuk negatieve ruimte. Hoewel die negatieve ruimte regeltechnisch misschien aan de verkeerde kant zou zitten, is dit een hele bewuste keuze. Ik breek wel vaker met dat soort regels, om mijn eigen redenen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mooi
Rustiek, als een stilleven maar dan een portret in die setting.

En ook mooie en duidelijk uitleg.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Mooie uitleg Jeroen over de bewuste keuzes die je gemaakt hebt voor deze foto.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Jeroen in mij heb je er een fan bij, ik hou wel van dit soort foto's, de sfeer, ingetogenheid.
Van mij mag je je vaker vergissen voor wat betreft vrije dagen ;)
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooi, vooral het licht.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooi en eindelijk eens weg van al die glad gestreken poppen die we de laatste tijd te zien krijgen.
ik ben het volkomen eens met je uitleg !
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Niemand heeft hier gesproken van fouten. Je noemt ze zelf zo, maar uit de context blijkt dan dat je keuzes bedoelt.
Ik heb wat kanttekeningen geplaatst, voornamelijk met betrekking tot de huid. Als ik spreek over corrigeren in de nabewerking dan bedoel ik een lichte verzachting en niet dichtplamuren wat in de glamourfotografie nog wel eens het geval is.
De door het licht geaccentueerde poriën zijn hier zeker niet storend, maar een lichte verzachting verbetert het zonder het bedoelde effect/sfeer aan te tasten.
Het deukje op de rechterschouder (schaduw van het strikje) is mij opgevallen, maar de andere kijkers kennelijk niet. Ik blijf het dan zien en zou het daarom zelf gecorrigeerd hebben. Dat is een keuze, maar ik respecteer ook de keuzes van anderen.
Wel blijf ik moeite hebben met de huid van de armen. Je wilt daarmee symboliseren dat schoonheid niet eeuwig duurt. Dat is natuurlijk zo, maar als het in de richting gaat van gangreen schiet je iets te ver door en bewijs je het model geen dienst.
Natuurlijk bedoelde ik niet dat ze melkwit zouden moeten zijn, maar meer de kleur van de linkerhand.
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik ga met Thabita mee; was al fan van je stillevens, maar nu ook van je portretten.
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Wat ik erg mooi vind is dat mede door het licht het oogt als een foto van één kleur in diverse tinten.
Heerlijk dat naturel, absoluut, maar toch vind ik het jammer dat juist door het licht haar poriën worden uitgelicht. Ik vraag me af of je dat ook zou zien als ze niet model staat. Nu is dat het eerste wat ik zie. Als je het licht misschien iets zachter maakt, zou het dan niet wat minder zijn?
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar