Wie wilt mij helpen en meedenken waarom deze foto, gemaakt in fotostudio, niet scherp is op het gezicht? Ik baal, want dit is zo'n beetje met al mijn foto's zo ...
Dus alle hulp is welkom, dank je wel
Gegevens:
18-105 lens nikon 40 mm
f 7.1
1/160
iso 100
2 flitsertjes op witte achtergrond papier
studiolamp 250 watt links voor model op 1/2 vermogen + softbox 60x90
studiolamp 250 watt rechts voor model met paraplu (indirect) op 1/4 vermogen
afstand lampen tot kind +- 1 meter
onscherpte op gezicht kindportret, wie helpt
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- Billie-90
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3805
- GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
- WoonplaatsCOLON Maastricht
ja! ik lees 't al.. Nikon.. daar ligt de fout..
nee, even zonder grapjes..
ik zie geen echte onscherpte?
is het misschien dat het model te druk bezig was met zijn hoofd te draaien?
misschien ligt het ook wel aan de snelheid? (heb je al eens sneller geprobeerd??)
gr. MIchel
nee, even zonder grapjes..
ik zie geen echte onscherpte?
is het misschien dat het model te druk bezig was met zijn hoofd te draaien?
misschien ligt het ook wel aan de snelheid? (heb je al eens sneller geprobeerd??)
gr. MIchel
bedankt voor jullie reacties! Het ligt dus niet aan de instellingen? misschien een kleiner diafragma?
Ik dacht dat je met flitsers makkelijk met deze sluitertijd kon werken, met bewegende kinderen, ... maar heb ik dus toch mis.
Billie: als ik de foto inzoom issie echt onscherp op het gezicht, naja in ieder geval niet haarscherp... en dat wil ik zo graag
Ik dacht dat je met flitsers makkelijk met deze sluitertijd kon werken, met bewegende kinderen, ... maar heb ik dus toch mis.
Billie: als ik de foto inzoom issie echt onscherp op het gezicht, naja in ieder geval niet haarscherp... en dat wil ik zo graag
ja haha stom, sluitertijd zijn ook instellingen natuurlijk... lekker blond
Ja 1/200 volgens mij.. nou ga ik dat morgen eens proberen... heb morgen een gezinnetje (vrienden) die ik op de foto zet...
Jullie denken niet dat het licht tekort is?
Ja 1/200 volgens mij.. nou ga ik dat morgen eens proberen... heb morgen een gezinnetje (vrienden) die ik op de foto zet...
Jullie denken niet dat het licht tekort is?
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Je hebt neem ik aan handmatig een vaste waarde ingesteld voor sluitertijd en diafragma.
En stelt daar je licht op af. Of je stelt je licht in en past daarop je diafragma aan voor een correcte belichting.
Meer of minder kunstlicht heeft bij een handmatige instelling geen invloed op sluitertijd/(bewegings)onscherpte.
Alleen op een juiste of foutieve belichting. bij gelijke instellingen.
Zoals gezegd, probeer met kids idd een wat snellere sluitertijd.
Diafragma zou idd ook nog wat geknepen mogen worden naar F10/F11.
Maar dan wordt alleen het risico op buiten de scherptediepte vallen bij naar voren naar achter bewegen iets kleiner, maar niet heen en weer.
(uiteraard heb je dan wat meer licht nodig, maar je hebt nog genoeg "reverse" zie ik)
Maar grootste kunst is toch wel om te proberen kids net dat ene moment toch even "stil" te krijgen of om te wachten op stil moment.
En stelt daar je licht op af. Of je stelt je licht in en past daarop je diafragma aan voor een correcte belichting.
Meer of minder kunstlicht heeft bij een handmatige instelling geen invloed op sluitertijd/(bewegings)onscherpte.
Alleen op een juiste of foutieve belichting. bij gelijke instellingen.
Zoals gezegd, probeer met kids idd een wat snellere sluitertijd.
Diafragma zou idd ook nog wat geknepen mogen worden naar F10/F11.
Maar dan wordt alleen het risico op buiten de scherptediepte vallen bij naar voren naar achter bewegen iets kleiner, maar niet heen en weer.
(uiteraard heb je dan wat meer licht nodig, maar je hebt nog genoeg "reverse" zie ik)
Maar grootste kunst is toch wel om te proberen kids net dat ene moment toch even "stil" te krijgen of om te wachten op stil moment.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
he frank, dank voor je aanvulling.
Ik stel mijn sluitertijd en diafragma inderdaad in, en dan pas ik de lampen daarop aan. Soms ook andersom.
Ik zal morgen eens een snellere sluitertijd kiezen, en heb vandaag al erg mijn best gedaan om net op het juiste moment te klikken haha, als ie even stil zat, maar dat is nog niet helemaaal gelukt dus Ik heb idd nog iets reserve, dus zal ook een wat kleiner diafragma gebruiken. Morgen komen er trouwens 2 volwassenen en 2 kids, dus wordt nog lastiger
Ik stel mijn sluitertijd en diafragma inderdaad in, en dan pas ik de lampen daarop aan. Soms ook andersom.
Ik zal morgen eens een snellere sluitertijd kiezen, en heb vandaag al erg mijn best gedaan om net op het juiste moment te klikken haha, als ie even stil zat, maar dat is nog niet helemaaal gelukt dus Ik heb idd nog iets reserve, dus zal ook een wat kleiner diafragma gebruiken. Morgen komen er trouwens 2 volwassenen en 2 kids, dus wordt nog lastiger
Toch even mee "bemoeien" Er zijn bijna geen studioflitsers, die bij sluitertijden sneller dan 1/160e nog goed synchroniseren (ja hele dure), verder zeg je dat het bij bijna alle foto,s zo is en dat vind ik ook erg vreemd bij 1/160e sec.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
- WoonplaatsCOLON Schagen
Hi
Oke dan nu de oplossing maar. Ga je studio in, zet je camera op Iso 100 1/125 en F8 of F11, maak een foto zonder flits, wat zie je dan? Juist! NIKS. Misschien een heel klein beetje. Dit is het gene wat belicht wordt met omgevingslicht. Je sluitertijd heeft in de studio vooral invloed op je omgevingslicht. Het diafragma heeft invloed op het vermogen van je flitslicht en scherpte diepte.
Als je nu dus minder bewegingsonscherpte wil hebben wat nu? Nu kijk naar je flitsers. Deze zijn de gene die je onderwerp belichten. Als je flitsers een tragere flitsduur hebben, krijg je bewegingsonscherpte. Dit is vaak probleem bij goedkopere flitsers.
De enige manier om het eruit te halen is snellere flitsduur. Meestal is de flitser op vol vermogen het snelst. Maar knijp je diafragma ook niet te ver dicht ivm diffractie. Voor het instellen koop een flitsmeter btw, scheelt tijd en gok werk.
Ik schiet bijna alles op F11 of F8 op 1/125, zelfs dans en actie foto's. Geen probleem zolang mijn flitsduur maar snel genoeg is. Lang leve Elinchrom, of de canon speedlights.
1/160 lukt inderdaad vaak nog net. Elinchrom heeft speedsync, waarmee je 1/250 kan halen, maar dan krijg je toch nog een kleine fade aan de zijkant. Tevens maakt dit voor het bevriezen van de actie niks uit.
Nou met ik zeggen met mijn Fuji X100 haal ik met twee vingers in de neus een 1/2000 of 1/4000 van een seconde. Voordeel van de centraalsluiter . Maar dat is vooral handig voor Day-to-Night werk in de volle zon. Go mirrorless!
PS, betekend dit da je nu per direct nieuw flitsers moet kopen? Nee, zorg alleen wel dat je onderwerpen stil staan en eventueel ene statief voor je camera. Tenzij je veel actie of bewegend werk wil gaan schieten.
Oke dan nu de oplossing maar. Ga je studio in, zet je camera op Iso 100 1/125 en F8 of F11, maak een foto zonder flits, wat zie je dan? Juist! NIKS. Misschien een heel klein beetje. Dit is het gene wat belicht wordt met omgevingslicht. Je sluitertijd heeft in de studio vooral invloed op je omgevingslicht. Het diafragma heeft invloed op het vermogen van je flitslicht en scherpte diepte.
Als je nu dus minder bewegingsonscherpte wil hebben wat nu? Nu kijk naar je flitsers. Deze zijn de gene die je onderwerp belichten. Als je flitsers een tragere flitsduur hebben, krijg je bewegingsonscherpte. Dit is vaak probleem bij goedkopere flitsers.
De enige manier om het eruit te halen is snellere flitsduur. Meestal is de flitser op vol vermogen het snelst. Maar knijp je diafragma ook niet te ver dicht ivm diffractie. Voor het instellen koop een flitsmeter btw, scheelt tijd en gok werk.
Ik schiet bijna alles op F11 of F8 op 1/125, zelfs dans en actie foto's. Geen probleem zolang mijn flitsduur maar snel genoeg is. Lang leve Elinchrom, of de canon speedlights.
1/160 lukt inderdaad vaak nog net. Elinchrom heeft speedsync, waarmee je 1/250 kan halen, maar dan krijg je toch nog een kleine fade aan de zijkant. Tevens maakt dit voor het bevriezen van de actie niks uit.
Nou met ik zeggen met mijn Fuji X100 haal ik met twee vingers in de neus een 1/2000 of 1/4000 van een seconde. Voordeel van de centraalsluiter . Maar dat is vooral handig voor Day-to-Night werk in de volle zon. Go mirrorless!
PS, betekend dit da je nu per direct nieuw flitsers moet kopen? Nee, zorg alleen wel dat je onderwerpen stil staan en eventueel ene statief voor je camera. Tenzij je veel actie of bewegend werk wil gaan schieten.
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
En wat is hier nu dan de oplossing aan?
Zie hier weinig anders of toevoeging aan/op de andere reacties?
Zie hier weinig anders of toevoeging aan/op de andere reacties?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
- WoonplaatsCOLON Schagen
@frank
Nou dat ze of snellere flitsers nodig heeft, of stilstaande onderwerpen en dus niet moet zoeken in de sluitertijd en/of diafragma. Bij deze "korte" sluitertijden heeft dit geen invloed op de bevriezing in een studio. De flits stopt de actie.
Volgens mij ben ik de enige die het over de flitsduur heeft.
Nou dat ze of snellere flitsers nodig heeft, of stilstaande onderwerpen en dus niet moet zoeken in de sluitertijd en/of diafragma. Bij deze "korte" sluitertijden heeft dit geen invloed op de bevriezing in een studio. De flits stopt de actie.
Volgens mij ben ik de enige die het over de flitsduur heeft.
55kfotografie: bedankt voor je reactie. Hmm interessant, wel balen als dat betekent dat ik andere/duurdere spullen moet kopen... Aangezien ik vrijwel altijd (kleine) kinderen fotografeer is statief of stilstaan eigenlijk niet te doen.
Hebben alle mensen die hier kinderen fotograferen zulke dure spullen? Is linkstar niet goed genoeg (250watt per lamp)
Ik werkte trouwens eerder altijd met nikon speedlights.. sinds gisteren met linkstar studiolampen, ik dacht dat dit een verbetering zou zijn.
Maar goed, ik vind het wel logisch klinken dat de sluitertijd idd in een studio niets te maken meer heeft met bevriezing, omdat je met flitsers werkt. Heb dit ooit ook ergens anders gelezen dacht ik. Bij mij is 1/200 nog mogelijk trouwens ( flitssync ) maar 1/250 niet.
PP: mooie portretten schiet je .. (website bekeken) .. welke apparatuur gebruik jij?
Hebben alle mensen die hier kinderen fotograferen zulke dure spullen? Is linkstar niet goed genoeg (250watt per lamp)
Ik werkte trouwens eerder altijd met nikon speedlights.. sinds gisteren met linkstar studiolampen, ik dacht dat dit een verbetering zou zijn.
Maar goed, ik vind het wel logisch klinken dat de sluitertijd idd in een studio niets te maken meer heeft met bevriezing, omdat je met flitsers werkt. Heb dit ooit ook ergens anders gelezen dacht ik. Bij mij is 1/200 nog mogelijk trouwens ( flitssync ) maar 1/250 niet.
PP: mooie portretten schiet je .. (website bekeken) .. welke apparatuur gebruik jij?
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
- WoonplaatsCOLON Schagen
Hi
Ik heb even gekeken, weet niet welke linkstar je hebt. Maar is de kortste flitsduur is 1/700van de gene die ik kon vinden op de Benel site.
Elinchrom is de "traagste" 1/800 in de D-lite RX4 maar de goedkoopste de D-lite RX one red je al 1/2200. De BX en RX beginnen vanaf 1/1400. Voor echte bevriezing heb je vanaf ongeveer 1/1800 nodig.
1/200 is je maximaal mogelijk. echter schiet eens een paar foto met zelfde onderwerp op 1/250, 1/200, 1/160 en 1/125. Dan zul je zien dat de 1/125 het cleanste zal zijn. bij korte duur krijg je toch iets van een donkerder randje.
Als je altijd speedlights geschoten hebt gebruik die gewoon? Er is niks mis mee. Ik gebruik ze ook regelmatig met locatie shoots en actie dingen. Als je nieuwe lampen een dag oud zijn zou ik ze terug brengen en dan doorsparen voor iets meer "pro" werk als Elinchrom, Broncolor of Profoto. (voor de rest: er hoeft niks mis te zijn met linkstar verder regulier portret werk, wil ook niemand op kosten jagen. Maar weet uit eigen ervaring dat duurder, wel beter en betrouwbaarder is met lampen, ben ook ooit met falcon eyes en een 430exII begonnen). Tevens de D-lite RX2 kosten 236,- per kop. (en nee ik wordt niet gesponsord door Elinchrom, heb er alleen erg goede ervaringen mee)
Mocht je keer compleet advies willen PM me maar of mail me maar via mijn site.
Op mijn website zijn bijna alle foto's ook de sprongen met BX500ri's, de twee laatste heb ik een combi tussen Ex430II en BX500ri's gebruikt.
Ik heb even gekeken, weet niet welke linkstar je hebt. Maar is de kortste flitsduur is 1/700van de gene die ik kon vinden op de Benel site.
Elinchrom is de "traagste" 1/800 in de D-lite RX4 maar de goedkoopste de D-lite RX one red je al 1/2200. De BX en RX beginnen vanaf 1/1400. Voor echte bevriezing heb je vanaf ongeveer 1/1800 nodig.
1/200 is je maximaal mogelijk. echter schiet eens een paar foto met zelfde onderwerp op 1/250, 1/200, 1/160 en 1/125. Dan zul je zien dat de 1/125 het cleanste zal zijn. bij korte duur krijg je toch iets van een donkerder randje.
Als je altijd speedlights geschoten hebt gebruik die gewoon? Er is niks mis mee. Ik gebruik ze ook regelmatig met locatie shoots en actie dingen. Als je nieuwe lampen een dag oud zijn zou ik ze terug brengen en dan doorsparen voor iets meer "pro" werk als Elinchrom, Broncolor of Profoto. (voor de rest: er hoeft niks mis te zijn met linkstar verder regulier portret werk, wil ook niemand op kosten jagen. Maar weet uit eigen ervaring dat duurder, wel beter en betrouwbaarder is met lampen, ben ook ooit met falcon eyes en een 430exII begonnen). Tevens de D-lite RX2 kosten 236,- per kop. (en nee ik wordt niet gesponsord door Elinchrom, heb er alleen erg goede ervaringen mee)
Mocht je keer compleet advies willen PM me maar of mail me maar via mijn site.
Op mijn website zijn bijna alle foto's ook de sprongen met BX500ri's, de twee laatste heb ik een combi tussen Ex430II en BX500ri's gebruikt.
55kfotografie; ik heb de studiokit 250watt linkstar via MP gekocht, dus 2e hands.. tjah, heb helaas niet zoveel geld liggen. Maar ik zou zeker wel advies van je willen hoor, dus ik zal je mailen.
Maar jij denkt echt door andere flitsers beter foto's krijgt.. want ik had het nooit gezocht bij de flitsers maar meer aan mijn eigen camera/lenzen/techniek
Ik heb net de foto's van vandaag bekeken (vallen tegen trouwens) en ja, ik zie idd bij 1/200 een zwart randje zo nu en dan. Dus had toch bij die 1/160 moeten blijven of 1/125 zoals jij aangeeft.
Maar jij denkt echt door andere flitsers beter foto's krijgt.. want ik had het nooit gezocht bij de flitsers maar meer aan mijn eigen camera/lenzen/techniek
Ik heb net de foto's van vandaag bekeken (vallen tegen trouwens) en ja, ik zie idd bij 1/200 een zwart randje zo nu en dan. Dus had toch bij die 1/160 moeten blijven of 1/125 zoals jij aangeeft.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
- WoonplaatsCOLON Schagen
Waar kom je vandaan? Kom anders eens langs. Ga btw 31ste shoot in hoorn doen, als je wil assisteren ben je welkom.
Tip: camera op 1/125 zetten en vast tapen. Mijn camera's staan in de studio standaard op 1/125. Zelfs met sprongen.
Het is niet je camera. Btw met dit weer. Ga naar buiten en schiet zonder flits. Of sta dicht bij een raam als dat mogelijk is.
Tip: camera op 1/125 zetten en vast tapen. Mijn camera's staan in de studio standaard op 1/125. Zelfs met sprongen.
Het is niet je camera. Btw met dit weer. Ga naar buiten en schiet zonder flits. Of sta dicht bij een raam als dat mogelijk is.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
- WoonplaatsCOLON Schagen
Ps. Die sync tijd heb je met centraalsluitercameras geen last van. Dan an je tot 1/4000 als je wil
Ik heb ook maar qihe flitsers, wat ook geen A merk is. Het wil er bij mij niet in dat je met goedkopere flitsers geen scherpe foto.s kunt maken. okee, als de mensen ECHT flink bewegen gaat het mis, maar topic starter zegt dat ALLE foto,s onscherp zijn, nou dat licht mi niet aan de flits duur, en ze heeft dan ook altijd nog de 1/160 e sluktertijd. Dat moet ook bij veel fotos de onscherpte weghalen.
Dus ik zou toch ook even de autofocus checken
Heb je maar een lens? Anders kun je een keer een andere eropzetten en kijkenof het nog zo is
Dus ik zou toch ook even de autofocus checken
Heb je maar een lens? Anders kun je een keer een andere eropzetten en kijkenof het nog zo is
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;