Belichtings instelingen en hotkeys.

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fuse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2015 20:00
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Goede Morgen Canon shooters ;)

Ik heb een vraag en ik hoop dat het zou lukken om deze goed te uitleggen en om positive antwoord te krijgen.

Wat mij intereseert is, of er is mogelijkheid om 2 belichting standen te instellen en tussen deze standen doorschakelen met hotkeys.

Stel voor.

Ik staan op het plek waar van linker kan is schaduw en van rechte komt zon uit, dus twee verschillende instelingen. En object die ik wil fotograferen beweegt tussen deze twee plaatsen, daarom will ik snel doorschakelen en als ik ben in M mode ik heb best veel wat te draaien om goede belichting te krijgen.

Of enige oplossing is in Tv of Av modus te werken?

Het gaat om Canon 6D en 7D mark II.

Alfast bedankt ;)
- Trance Is Not Just Music, It's A State Of Mind.
andrejsguscins.com
500px
Instagram
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als het onderwerp groot genoeg is moet je werken met spotmeting.
Bij spotmeting pakt de camera de cirkel in je viewfinder.
De rest negeert hij. Of de achtergrond nou donker is of licht.
Je krijgt dan een correct belicht onderwerp met (eventueel) onder of overbelichte achtergrond.
Dit is onafhankelijk van de M/Tv/Av stand.

Als je de meervlaks-meting gebruikt dan zal de camera altijd het totale plaatje uit middelen. Wat bij hoge contrasten niet altijd even gunstig uitpakt voor je onderwerp.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Fuse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2015 20:00
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Dat weet ik.

ik leg het anders uit.

Fiets rennen. > Jij wilt een fietser recht toe, recht aan fotograferen, meestal gaat jij werken met korte sluitertijd, Bijvoorbeeld (1/800; f/2.8; ISO:400), maar je hebt nog plaats en beetje tijd om nog het zelfde fietser te pannen. (1/100; F/8; ISO:100)
Jij wilt jouw locatie niet veranderen omdat ie super mooi is en goede plek om te fotograferen en je wilt meerdere fotos uit een locatie hebben.

Hoe kan ik deze twee instellingen snel wijzigen? alles snel draaien het werk vaak niet.
- Trance Is Not Just Music, It's A State Of Mind.
andrejsguscins.com
500px
Instagram
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De enige presets die ik ken zijn de C1 en C2, of dat snel genoeg is betwijfel ik maar dat kun je proberen.
Misschien is AE-lock nog een bruikbare optie maar dan hebben de eerste en 2de foto de zelfde belichting
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Ben bang dat je aan de presets vast zit ik gebruik ze in dezelfde situarie voor helicopters en jets
1/125 voor de beweging in de rotors en 1/1250. Voor de jets C1 en C2 meestal op auto iso tot 1600
op de 7d mk 2.. F/8 is meeatal gewenste diafragma. Kan redelijk snel wisselen bij airshows als er combi
gevlogen wordt.
Gebruikers-avatar
Fuse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2015 20:00
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Ik heb deze vraag ook gesteld tijdens Canon Experience days, en antwoord van Canon ambassadeurs was - NE.

Beste wat ik of jullie in deze situatie kunnen doen is gewoon Sluiterstijds voorkeur gebruiken. Met hotkeys zou ik niet veel veranderen en iet makkelijker maken.
- Trance Is Not Just Music, It's A State Of Mind.
andrejsguscins.com
500px
Instagram
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

het zal ooit wel eens mogelijk worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar