Foto's met een witte rand en kleurkadertje (Lightroom)

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi forumers,

Vroeger was het gebruikelijk om witte randjes om de foto's te hebben.
Thuis doen wij dat niet zoveel meer..................echter.....................
Op fotoclubs en exposities kom je dit echt wel tegen.

Hieronder een serie foto's van wat mogelijk is en hoe je er tegen aan kijkt.
Verder heb ik om de foto's een kleurkadertje aangelegd, dat geeft ook weer een andere look.
Hoe ik dat doe leg ik binnenkort uit, maar kijk eerst maar effe.
Ik maak dit echter in de printmodule van Lightroom.

Wat je in de onderstaande foto's denk ik ook wel opvalt is:
Breedte van de witte rand en kleurkader geeft wel of geen "look" erbij.
Keuze juiste breedte witte rand en juiste kleur en breedte kleurkader is dan ook enorm belangrijk.
Ik was wat aan het experimenteren en toen dacht ik, oeps juiste keuze randen/kadertjes is echt wel belangrijk.

KLIK op onderstaande foto's voor vergroting:

Foto-1a, is zonder een witte rand en kleurkader om de foto:
49789

Foto-1b, dezelfde als 1a en met witte rand en kleurkader om de foto:
49783

Foto-2a, een smal witte rand en kleurkader om de foto:
49786

Foto-2b, dezelfde als 2a en een brede witte rand en kleurkader om de foto:
49787

Foto-3a, een witte rand en een kleurkader om de foto:
49784

Foto-3b, dezelfde als 3a maar dan met een brede witte rand en een kleurkader om de foto:
49785

Tja creatief zijn is nog niet zo eenvoudig.
Maar wel eentje van experimenteren en doorzetten en dan kom je er.
Mijn ervaring is tevens, als je zoiets gaat printen, het pas tot z'n recht komt vanaf A4.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

De allereerste foto waar ik op klik vind ik niet om aan te zien door de extreme verscherping. Dan is het ook lastig om de kaders te beoordelen. Maar ik kan wel zeggen dat ik kaders over het algemeen weinig aan een foto vind toevoegen tenzij het samen een fraai artistiek geheel vormt. Ik heb ze nu allemaal even aangeklikt en ik vind geen van de foto's goed en mooi genoeg.
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi,
Het gaat mij hier om het laten zien van de mogelijkheden van randjes en kaders.
En niet om de foto's dus lees gewoon in het vervolg de intro :wink: .

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Hest schier doan hor Geert.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik had de intro gelezen! :) :) Maar ik kan onmogelijk een kader beoordelen als de foto mij sowieso niet aanstaat. En wat de mogelijkheden om kaders te maken zelf betreft, weten alle fotografen wel wat er allemaal mogelijk is. Ik vind dit dus echt een oninteressant topic.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Je kan em ook overslaan ;)
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

En wat de mogelijkheden om kaders te maken zelf betreft, weten alle fotografen wel wat er allemaal mogelijk is.
Ik niet hoor. Denk ik het te weten, dan zie ik weer een andere manier en daarna ben ik ze alletwee vergeten :oops: :oops: :lol:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Mevrouw Jonggolde,

Ben ik weer een keer op dit forum, na een hele lange tijd.
En??????? Ja hoor, daar is het toontje weer van de vaste garde.
Als een topic je niet aanstaat? Niet lezen! En vooral niet reageren!
Zegt mij vrouw al heel lang tegen mij! Oeps! Heb ik toch weer gereageerd!
Waarom? Omdat er blijkbaar iemand is die wel wat te melden heeft!

Jammer, maar het is niet anders. Het zal wel niet veranderen.
Mijn fotografiehobby regel ik zelf wel en als ik iets wil leren zijn er zat plaatsen waar dit kan en ook nog op een leuke manier.

En Geert .................... gewoon doorgaan! Ik vind jouw verhaal wel leuk om te lezen!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Als het om borders gaat werk ik graag met Bordermaker.
Beetje onhandig programma maar de mogelijkheden zijn grandioos!

gr
Frank
Anoniem 4

.
Leuk topic ben meteen gaan expirimenteren me favorite duifie met mooie randen deromheen

49790

49791

.
Ben benieuwt naar andere voorbeelden
.
.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik kan de mening van Jonggolde wel waarderen, oprecht en ongezouten.

Mijn idee nu is:
Om de foto's te zien moet ik deze aanklikken. De rest van het scherm is dan sowieso wit.
Aangezien je experimenteert met de breedte van de witte rand is dit naar mijn idee dus niet de juiste manier.
Alle eromheen is wit, dus is er eigenlijk niet over te oordelen.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

MichielBroerse schreefCOLONIk kan de mening van Jonggolde wel waarderen, oprecht en ongezouten.

Mijn idee nu is:
Om de foto's te zien moet ik deze aanklikken. De rest van het scherm is dan sowieso wit.
Aangezien je experimenteert met de breedte van de witte rand is dit naar mijn idee dus niet de juiste manier.
Alle eromheen is wit, dus is er eigenlijk niet over te oordelen.
+1
Apple fan, Canon volger...
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

MichielBroerse schreefCOLON oprecht en ongezouten.
En dan afvragen waarom er weinig gepost wordt....
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

P71 schreefCOLON
MichielBroerse schreefCOLON oprecht en ongezouten.
En dan afvragen waarom er weinig gepost wordt....
Dus moeten we allen vragen wat mensen vinden van foto's, randjes of ideeen, en dan mogen we alleen reageren als we het mooi vinden, anders niet? Dat zou het hele doel van dit forum voorbij schieten lijkt mij. Reacties, en juist de negatievere, zouden naar mijn mening winst op moeten leveren. Dan ga je nadenken over hoe het anders of beter kan...
In dit specifieke geval valt Jonggolde niemand direct aan, ze zegt alleen wat ze zelf vindt. Ze zegt nergens dat de foto's lelijk zijn of het topic niet leuk, ze zegt alleen dat het haar mening is, daar is mijn mijn ogen niks mis mee...

Maar dit is afdwalen van het topic... En ook daar heeft Geert niks aan.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Volgens mij snap je me niet ;)

Als een topic je niet aanstaat of je het niet interessant genoeg vind, reageer je gewoon toch niet in dat topic? Stel jij plaatst alleen foto's van een bepaalde stijl en ik vind die stijl niks en/of niet interessant genoeg. Dan vind je het niet erg dt ik in elk topic waarin je zulke foto's plaatst een reactie neerzet dat ik het niks vind en de stijl mij niet aanstaat? Dt is immers mijn mening?! Is het dan niet reageren om te reageren?

En aan een eerdere reactie te zien is het niet voor het eerst dat er op deze manier gereageerd wordt. Het forum is al zo rustig en om dan zulke berichten neer te zetten zullen nieuwkomers ook geen warm gevoel krijgen om te blijven hangen. Denk soms even na voordat je wat op internet zet, waarom op een negatieve botte (ongezouten?) manier? Ik merk dat op meerdere fora, niet alleen hier. Ik vind dat namelijk jammer omdat ik al jaren op diverse fora zit/zat, waar het eerst heel leuk en gezellig is en na een tijdje door dit soort reacties mensen wegblijven en het hele forum leegloopt.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

P71 schreefCOLONVolgens mij snap je me niet ;)

Als een topic je niet aanstaat of je het niet interessant genoeg vind, reageer je gewoon toch niet in dat topic? Stel jij plaatst alleen foto's van een bepaalde stijl en ik vind die stijl niks en/of niet interessant genoeg. Dan vind je het niet erg dt ik in elk topic waarin je zulke foto's plaatst een reactie neerzet dat ik het niks vind en de stijl mij niet aanstaat? Dt is immers mijn mening?! Is het dan niet reageren om te reageren?

En aan een eerdere reactie te zien is het niet voor het eerst dat er op deze manier gereageerd wordt. Het forum is al zo rustig en om dan zulke berichten neer te zetten zullen nieuwkomers ook geen warm gevoel krijgen om te blijven hangen. Denk soms even na voordat je wat op internet zet, waarom op een negatieve botte (ongezouten?) manier? Ik merk dat op meerdere fora, niet alleen hier. Ik vind dat namelijk jammer omdat ik al jaren op diverse fora zit/zat, waar het eerst heel leuk en gezellig is en na een tijdje door dit soort reacties mensen wegblijven en het hele forum leegloopt.
+1
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

+1
Is al een vaker een probleem geweest op dit forum en toen werd er ook nog verwchil tussen leden gemaakt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het punt is duidelijk, denk ik. Zullen we het nu weer over kaders hebben?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

leerling foto schreefCOLON
P71 schreefCOLONVolgens mij snap je me niet ;)

Als een topic je niet aanstaat of je het niet interessant genoeg vind, reageer je gewoon toch niet in dat topic? Stel jij plaatst alleen foto's van een bepaalde stijl en ik vind die stijl niks en/of niet interessant genoeg. Dan vind je het niet erg dt ik in elk topic waarin je zulke foto's plaatst een reactie neerzet dat ik het niks vind en de stijl mij niet aanstaat? Dt is immers mijn mening?! Is het dan niet reageren om te reageren?

En aan een eerdere reactie te zien is het niet voor het eerst dat er op deze manier gereageerd wordt. Het forum is al zo rustig en om dan zulke berichten neer te zetten zullen nieuwkomers ook geen warm gevoel krijgen om te blijven hangen. Denk soms even na voordat je wat op internet zet, waarom op een negatieve botte (ongezouten?) manier? Ik merk dat op meerdere fora, niet alleen hier. Ik vind dat namelijk jammer omdat ik al jaren op diverse fora zit/zat, waar het eerst heel leuk en gezellig is en na een tijdje door dit soort reacties mensen wegblijven en het hele forum leegloopt.
+1
+1!
In dit verhaal ben ik het met jullie eens, zeker!
Maar in haar eerste gaf ze volgens mij aan waarom ze zo reageerde, dat het lastig oordelen is, en wanneer ze kaders wel iets vind toevoegen.
Dat was volgens mij wel een post waar je iets mee zou kunnen.

Sorry Marco voor toch nog een reactie van mijn kant!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar