De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Oké, bedankt voor de info boels069. Ik had al zo'n vermoeden. Daarop heb ik een vervolg vraag:
Hoe maak ik een panorama zonder schittering van water, zonder een polarisatiefilter te gebruiken?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

steven l schreefCOLONHoe maak ik een panorama zonder schittering van water, zonder een polarisatiefilter te gebruiken?
De minste schittering heb je bij (zware) bewolking, bij hoogstaande zon en lage golven (weinig wind).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Of lange sluitertijden, dan vereffent de golfbeweging van het water ook
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik haak direct even in op de lange sluitertijd.

Zoals bij de meesten wel bekend ontstaan er bij lange belichtingen hot pixels. Nu kunnen deze voorkomen worden in de camera door de camera een tweede foto te laten maken. Ruisonderdrukking lange sluitertijd heet het volgens mij.
Mijn vraag is nu of dit ook werkt op een raw bestand of zoals eigenlijk alle andere in-camera hulpmiddeltjes alleen op een jpeg? En dan bedoel ik als het raw bestand in Lightroom wordt bekeken, dus niet via dpp.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ja. De camera maakt een 2e foto en voegt die samen met de eerste. Er komt dus maar 1 foto uit de camera (of ik heb al die tijd dat ik dat bij nachtfoto's heb gedaan die 2e foto grandioos gemist, dat kan natuurlijk ook). Je merkt er dus niets van. Overigens is het met sluitertijden boven 2 minuten al niet meer aan te raden.... je ziet dan pas na 4 minuten wat voor foto je hebt gemaakt :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
mdbphotography

RDF schreefCOLONIk haak direct even in op de lange sluitertijd.

Zoals bij de meesten wel bekend ontstaan er bij lange belichtingen hot pixels. Nu kunnen deze voorkomen worden in de camera door de camera een tweede foto te laten maken. Ruisonderdrukking lange sluitertijd heet het volgens mij.
Mijn vraag is nu of dit ook werkt op een raw bestand of zoals eigenlijk alle andere in-camera hulpmiddeltjes alleen op een jpeg? En dan bedoel ik als het raw bestand in Lightroom wordt bekeken, dus niet via dpp.
Bespaar je tijd ... programma's als Lightroom en Photoshop pikken deze hot pixels er automatisch tussenuit en herstellen deze. Scheelt je weer de helft wachten :)
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Bedankt voor de antwoorden, ik heb dit ooit ook uitgeschakeld vanwege de lange wachttijd maar had laatst in een foto (12minuten belichting) vrij veel hot pixels die lightroom er niet uithaalde. Normaal gesproken haalde lightroom deze inderdaad eruit, maar ik denk dat de wachttijd uiteindelijk niet opweegt tegen dat beetje ruis. Uiteindelijk kan lightroom met de ruisonderdrukking ook nog genoeg eruit halen. Om 25 minuten te wachten op 1 foto is me te omslachtig.
Het was overigens ook al de zoveelste foto met een lange sluitertijd dus de sensor zal goed opgewarmd zijn geweest. Tussendoor ook nog foto's gemaakt met hogere iso's om de belichting te controleren.
Gr,
Remco.

Flickr
mdbphotography

RDF schreefCOLONBedankt voor de antwoorden, ik heb dit ooit ook uitgeschakeld vanwege de lange wachttijd maar had laatst in een foto (12minuten belichting) vrij veel hot pixels die lightroom er niet uithaalde. Normaal gesproken haalde lightroom deze inderdaad eruit, maar ik denk dat de wachttijd uiteindelijk niet opweegt tegen dat beetje ruis. Uiteindelijk kan lightroom met de ruisonderdrukking ook nog genoeg eruit halen. Om 25 minuten te wachten op 1 foto is me te omslachtig.
Het was overigens ook al de zoveelste foto met een lange sluitertijd dus de sensor zal goed opgewarmd zijn geweest. Tussendoor ook nog foto's gemaakt met hogere iso's om de belichting te controleren.
Waren het dan wel hot/stuck pixels of was het gewoon ruis? Als het echt hot/stuck pixels zijn zou hij ze er toch uit moeten halen, anders kun je het proberen met de spot removal tool (Q) :)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

een praktisch vraagje: hoe maak je het beste een polarisatiefilter schoon? Ieder vlekje zie je extra goed door de polarisatie. Is hier een goede techniek voor?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik gebruik voor filters maar ook voor mijn lenzen echte natuurzeem, ik koop eens in de zoveel tijd een natuurzeem en knip deze in 4 stukken.
Een beetje adem en de natuurzeem en alles word echt super schoon en helder. (wel eerst even met een balgje en kwastje eventueel stof,zand enz verwijderen)
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

soms blaas ik element schoon met blaasbalg en dan microvezel doekje, maar over het algemeen enkel microvezel doekje.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Oké, microvezel of natuurzeem dus en stof/zand eerst met blaasbalg. Dat deed ik al.
Ik maak mijn brillen meestal schoon met afwasmiddel en water. Dit om krassen te voorkomen. Is dat een optie?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou dat niet meer doen. D'r zijn afwasmiddelen met een licht schurend element erin. Da's niet bevorderlijk voor glaswerk. Niet voor lenzen, ook niet voor brillen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik zal het niet meer doen. :oops:
:)
Is alleen water een optie? Daarna droogwrijven met zeem of microvezel?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou gewoon oppassen met vloeistoffen. Niet ieder objectief is geseald. Degene in jouw onderschrift geen van beiden in ieder geval. Je wil niet dat er een beetje water naar binnenkomt met de gevolgen van condens, corrosie en schimmelvorming.
Microvezeldoekjes zijn denk ik het beste, zeem is waarschijnlijk een goed alternatief
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mdbphotography

Lenspen set kopen, kost je € 15 euro en krijg je die filters prima mee schoon zonder bang te hoeven zijn dat je iets beschadigd ;)
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Ben ik ook weer :-)

Heeft het nu om je set eens naar Tech Repair te sturen als je echt veel ruis in je foto's hebt, ook op 100 iso en goed weer en genoeg licht etc ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dan zou ik eerst een topic aanmaken met voorbeeld foto's met volledige EXIF informatie erin. Wellicht kan men je dan gerichte adviezen geven. Alvorens je de camera te beoordeling opstuurt. Hier zijn vaak kosten aan verbonden.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Ja heb ik aan gedacht Apple maar ik had het met mijn oude Eos 300D niet en nu met mijn 60D wel dus vandaar....
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
mdbphotography

Dan nog, een 30D is een andere camera dan een 60D. Gewoon even wat foto's plaatsen met volle EXIF informatie er in zodat we kunnen kijken wat er gebeurd. Dingen als Auto Lighting Optimizer (ALO) kunnen van invloed zijn. Het kan ook gewoon zijn dat het meer opvalt omdat de 60D een hogere resolutie heeft bijv.

Ben benieuwd naar wat foto's ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar