De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Tealeaf schreefCOLONWanneer jullie een foto hebben gemaakt, tot hoever zoomen jullie in op de foto om te kijken of hij scherp is?
Op de pc kijk ik op 100% dus 1:1.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Nieuwe vraag (wist overigens toch niet waar ik die anders moest plaatsen): hoe belangrijk is het om bij het croppen van je foto's de originele foto-verhoudingen aan te houden (2:3) ? Dan gaat het over foto's die ik aan andere mensen geef zodat ze ze af kunnen drukken. Ik crop vaak maar raak maar bedacht me dat ze dan misschien iets niet af kunnen drukken ? Kan het even niet zo goed overzien wat het doet..........
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hangt een beetje van het doel af... Als die foto's enkel voor internet/mail/fb etc gebruikt worden dan maakt het formaat niet zo uit. Willen ze af gaan drukken dan kan het wel onhandig worden als je vreemde verhoudingen aan gaat bieden. Dat betekent dan namelijk dat ze altijd met witte randen zullen zitten die weer afgesneden moeten worden (of er moet een deel van de foto af). Of dat ze bij het inlijsten geen geschikte standaard lijsten kunnen vinden, etc..

De standaardverhouding 2:3 kan je prima afdrukken op 10x15, 13x18, 20x30, 30x45, etc.. wat allemaal die verhouding heeft. Als je gaat croppen naar 1:1 (doe ik zelf ook regelmatig) dan kunnen ze ook enkel vierkant afdrukken. Maar als het een verhouding van 2:2,6879 wordt dan gaat het in elk geval met geen enkele standaard afdruk meer werken
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Ik vraag het voor afdrukken inderdaad. Ga van de week eens wat uitproberen met wat van mijn gecropte foto's in een bestelprogramma.
Ik zie namelijk niet zo in mijn hoofd hoe dingen uitwerken........*blond geboren* :-)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor het afdrukken worden rollen foto papier gebruikt met standaard breedtes van 10, 13, 20, ... cm (korte zijde van foto).
Bij 2:3 foto's wordt de lange zijde dan 15, 19, 30, ... cm.
Bij 3:4 foto's wordt de lange zijde dan 13, 17, 26, ... cm.
Voor ander verhoudingen is het envoudig uit te rekenen.
Meestal is er wel een maximum aan de afmeting van de lange zijde.

Houd ook rekening met het soort foto album (bv met insteek hoesjes).

Hans.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik heb een vraag, en met grote kans dat het een domme is stel ik hem toch.

Ik heb nu een 7d die ik nog ene week kan uitproberen voor ik besluit of ik hem neem ja of nee.

Wanneer ik in de studio een close up maak is hij hagel scherp.. helemaal super.
Wanneer ik iemand full body erop zet en ik bekijk hem dan op 100% dan zie ik ruis, dit snap ik niet en ergert mij ook wel.
Of ik nu een close up 100% bekijk of body het blijft 100% dus moet toch geen verschil maken?
Ik wil wel 100% crop foto's maken, maar misschien kan het ff zonder en is de oplossing "simpel" alvast bedankt!

7d
50mm 1.4
1/125 F8.0 (bij F11 doet hij het ook)
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Post eens wat voorbeeldfoto's (dus verkleind EN 100% crops)
Dan kunnen we misschien wat meer zeggen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ok..
Beide zijn 100% 900px eruit gehapt.
Compleet onbewerkt.
Iso 100

Deze is van de close up... zie hier geen problemen in.
Afbeelding

Deze dus niet.
Afbeelding

Ze zijn allemaal zo, dus is geen bewegingsonscherpte voor zover ik kan zien.
Hij zat trouwens ook braaf stil.
Maar is dit normaal?
Hoe verder weg, hoe erger het word.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Misschien ook eens de rest van de exif posten, zoals snelheid en F-getal. Uit de hand of niet.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLON
7d
50mm 1.4
1/125 F8.0 (bij F11 doet hij het ook)
Maar de camera word morgen opgehaald.
Dus is het al niet meer nodig.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dus.. ik heb ook weer 's een vraag..

ik merk enorm dat ik bij iedere foto een andere bewerking krijg..
mijn foto's zijn NOOIT met dezelfde bewerking.. (Toning of bepaalde diepte zwart o.i.d.) terwijl bij jullie (lees: de meeste mensen op het forum) zie ik toch wel steeds dezelfde bewerkingen (per serie) voorbij komen..
hoe krijgen jullie dit voor elkaar? :o ik ben een beetje radeloos.. :(

gr. michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Lukt mij ook niet hoor Billie-90. Wel merk ik dat ik van een bepaalde bewerking houd en dat ik daardoor wel vaak teruggrijp naar dezelfde schuifjes omhoog of omlaag te doen.
Ik denk wel dat als je omstandigheden altijd hetzelfde zijn waarin je fotografeert dat je dan vaak dezelfde nabewerking kunt doen
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ja idd, zo probeer ik dat dus ook altijd te verkrijgen..
ik heb ook een preset (van Internet) die ik vaker gebruik omdat ik die wel mooi vind..
en ooit eens zelf proberen te maken.. maar toch ging mijn eigen preset bij iedere foto anders.. hahaha
helaas, ik ga verder zoeken naar een uitkomst! :mrgreen:

Bedankt,

Gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De meeste van mijn bewerkingen doe ik gewoon in LR, dus als ik dan een bepaalde bewerking ook op andere foto's in die serie wil hebben synchroniseer ik ze gewoon daar naartoe. Naar PS ga ik voornamelijk voor het retouchen enzo, dus dat is toch al meer per foto.
En mocht ik toch nog andere trucjes doen daar dan blijven je filters altijd op de laatst gebruikte instelling staan, dus is het ook vrij snel weer op de andere foto's te krijgen
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Ik zie regelmatig "bewerken in de Raw converter" voorbij komen. Wanneer ik foto's importeer in Lightroom (sleep mapje met Raw-foto's in bibliotheek) kom ik niet in een Raw-converter terecht. Mis ik iets of staat die stap uit bij het importeren bijvoorbeeld?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LR is de RAW converter.
Om foto in LR te kunnen zien en te kunnen bewerken moet ze eerst in database van LR geregistreerd worden.
Hiervoor moet je de import functie van LR gebruiken.
Bij import kan je LR de foto's laten kopieren naar de gewenste map met de import optie 'kopieren'.
Staan ze al in de juiste map, moet je de import optie 'toevoegen' gebruiken.
Alleen gegevens van de foto's worden in de database gezet, het foto bestand zelf niet.

Na bewerking moet je foto's exporteren om het resultaat buiten LR te kunnen zien.
Er wordt dan een nieuw foto bestand aangemaakt. Het originele foto bestand blijft ongewijzigd.

Hans.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Thx voor je reactie Rutger!
ik zal 't proberen volgende keer..
eerst zal ik m'n laptop opnieuw moeten installeren en de foto's opnieuw moeten toevoegen en dan doe ik in een keer alle foto's denk ik..

hoe gaat dit trouwens met de bewerkte foto's?? ik sla die meestal nog eens apart op.. :o

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe bedoel je dat laatste, Michel?
Alle bewerkingen staan immers in LR, dus ik sla verder niks apart op ofzo. Na het exporteren gooi ik de foto gewoon weer weg als ik hem niet meer nodig heb. Een volgende keer exporteer ik hem gewoon opnieuw. En mocht ik van een bepaalde foto een hele extreme bewerking willen proberen ofzo, dan maak ik er binnen LR een virtuele kopie van en ga daarop aan de slag. En mocht hij via PS lopen dan stuur ik hem vanuit LR naar PS, en dan komt de PS foto daarmee ook gelijk weer in mijn catalogus terecht.
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Bedankt voor je reactie Hans, weer wat geleerd ;-)

Het importeer-exporteer verhaal was me duidelijk.
Ik vind LR een ideaal bewerkingsprogramma en zit met smart te wachten op de definitieve (RC heb ik op een testpc staan) 5.2 versie.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

oke op die manier.. ja is ook zo inderdaad Rutger!! helemaal niet zo erover nagedacht :oops:

dus eigenlijk kan ik beter alleen de originele foto's bewaren op de laptop (buiten LR) en de bewerkte foto's gewoon lekker in LR laten staan en niet buiten LR opslaan..? :P

bedankt, denk dat het nu duidelijk is..!

gr. Michel

p.s. stel ik wil nu upgrade doen van LR 3 naar LR 5.. Gaan m'n foto's van LR 3 automatisch naar 5?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar