De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

waarschijnlijk kan ze bij volledig ingezoomd beter de scherpte beoordelen. Dat kan niet bij ieder objectief, zeker de goedkopere objectieven hebben bij inzoomen een andere stand van scherpstelling als bij uitzoomen.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat dacht ik eerst ook, maar het objectief stond op AF. Nadat ze (fotograaf wat een zij) gezoomd had, liet ze de focus automatisch scherp stellen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heeft ze dan gebruikt gemaakt van "focus lock" (*-knop)?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Simpele vraag; als ik in Av schiet en ik wil een diafragma van 6.3 (bijvoorbeeld) maar hij geeft een te lange sluitertijd zodat ik hem niet meer stil kan houden kan ik dan het beste de ISO omhoog gooien zodat ik met een kortere sluitertijd weg kan komen ?

+

het +/- knopje (meer/minder belichten) dit gebruik ik bv bij een paard met een grote witte bles of bij sneeuw oid. maar in welke situaties gebruik je dit nog meer ? En kun je dan niet beter kiezen voor de M stand ? (of is dit nu een hele domme vraag hahah)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Op Av kies jij het diafragma. Als de sluitertijden te lang worden kun je inderdaad dan de ISO verhogen totdat je de sluitertijden bereikt waarbij je de camera weer stil kan houden. Het knopje +/- is inderdaad zoals je aangeeft om over of onder te belichten. De camera zal ongeacht de situatie naar een bepaalde hoeveelheid licht willen ontvangen op de sensor. Dat is wat de camera dan ook weergeeft met de lichtmeter. Als jij meer weet dan de camera (je staat in wat extremere lichte of donkere omgevingen) dan zul je via deze +/- knop de belichting bij moeten stellen. In zo'n situatie kun je er ook voor kiezen om bijv. de belichting geheel manueel te doen.
Samengevat weet je dus precies wanneer je wat gebruikt :wink:
De manuele stand gebruik ik zodra ik tijd heb voor een foto. Als ik bijv naar m'n neefje en nichtje ga zet ik de camera op Av, maar zodra ik meer als fracties van een seconden tijd heb voor het beoordelen v.d. belichting schakel ik over op M. Dat laat je namelijk veel bewuster nadenken over sluitertijd en diafragma.

Edit:
Situaties waarin een lichtmeter ernaast zit:
-Tegenlicht (al zal een spotmeting ook wonderen doen)
-de klassieke smoking en bruidsjurken situatie
-Bij het fotograferen van vuurwerk
-als je 's avonds / bij schemer fotografeert
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Okee bedankt Panther !

Volgende vraag;

als ik bv. een paardenhoofd (ja sorry haha) wil vastleggen en ik heb diagragma 5.6 en ik stel scherp op de ogen. Als ik dan later op de pc terugkijk is de neusbrug en neus al lang niet scherp meer.

Kijk ik echter wel eens bij anderen en die hebben bv. een foto van 2 kinderen naast elkaar met ook zo'n diafragma maar dan zijn beide kinderen scherp.

*ik niet snap niet*

+

ik heb een paardenhoofd met een persoon ernaast of voor mijn part 2 personen naast elkaar en ik wil dat de achtergrond een beetje vervaagt dus doe diafragma zo open mogelijk, maar waar en op wie van de 2 moet ik dan in godsnaam scherp stellen ? Ik wil ze beiden scherp
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Als je dat paardenhoofd op een verdere afstand (meer mm's) gaat fotograferen zul je zien dat je iets meer scherptediepte hebt dan wanneer je het van dichterbij doet, bij hetzelfde diafragma.
Je zult ook zien dat je door op afstand in te zoomen (en dus dezelfde uitsnede hebt) een ander perspectief krijgt.

*nu is de afstand neus-ogen bij een paard ook wel wat langer dan de afstand neus-ogen bij een kind ;)
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hier staat het best wel goed uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Superkiwi schreefCOLON*nu is de afstand neus-ogen bij een paard ook wel wat langer dan de afstand neus-ogen bij een kind ;)
ehhh ja daar zit wat in :D

bedankt voor de uitleg en boels 069 voor de link, ga hem bestuderen :-)


Gelijk weer een vraag hahaha :-)

Ik heb een apo macro nogwat lens van Sigma een 70-300

Hoe gebruik je de macro functie ? Ik heb nog nooit iets met macro gedaan dus echt geen idee.

Kwestie van inschakelen en bovenop een bloem gaan staan ? :mrgreen:
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dit is wat ik even snel gevonden heb:
"You have to set the lens to a focal length between 200mm and 300mm, and then flick the macro switch. This will allow you to get a 1:2 reproduction".
En een klein voorbeeldje: http://farm4.static.flickr.com/3505/321 ... 122056.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan er dus macro-opnamen mee maken, tot 1:2 vergroting.
Voor een 1:1 zal je een echte macrolens aan moeten schaffen.
Let wel dat op 200-300mm je sluitertijd dermate snel moet zijn om trillingsonscherpte (en die heb je al gauw op meer mm's) tegen te gaan.
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Superkiwi schreefCOLONDit is wat ik even snel gevonden heb:
"You have to set the lens to a focal length between 200mm and 300mm, and then flick the macro switch. This will allow you to get a 1:2 reproduction".
En een klein voorbeeldje: http://farm4.static.flickr.com/3505/321 ... 122056.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan er dus macro-opnamen mee maken, tot 1:2 vergroting.
Voor een 1:1 zal je een echte macrolens aan moeten schaffen.
Let wel dat op 200-300mm je sluitertijd dermate snel moet zijn om trillingsonscherpte (en die heb je al gauw op meer mm's) tegen te gaan.
ja en ik ben soms al wat trillerig van mezelf dus daar heb ik zeker veel last van, op 200 al genoeg.
Ik heb het vanmiddag even geprobeerd met een slak maar was nog niet makkelijk haha
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Next :-)

Focus en Recompose; ik lees nu ergens dat je dat alleen maar kunt doen bij de "one shot" AF keuze........

Dat zou beteken dat ik als ik in Servo of Focus fotografeer altijd het onderwerp in het midden krijg (ik gebruik alleen het middelste scherpstelpunt) of dat ik een ander, minder goed, scherpstelpunt moet kiezen ?


+


Is het niet het handigste om altijd in de Focus stand te fotograferen (AI Focus) ? Omdat die zich aanpast ? Wat heeft het dan voor nut om toch in One shot of ik Servo te gaan fotograferen ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk niet dat het beter uitgelegd kan worden dan op blz.76 en 77 van de handleiding. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

dan ga ik dat zo even opzoeken :-)

(soms teveel info op teveel sites...)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik gebruik de "slimme" AIFocus nooit, die stand doet nooit wat ik wil maar is volledig onvoorspelbaar. Hij weigert te gaan focussen als ik AIservo wil hebben en blijft focussen als ik Oneshot wil :(
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Boels 069, er staat uitgelegd wat de verschillende standen doen, maar geeft geen antwoord op mijn vraag :-)
Als ik het zo weet zeg ik :waarom zou je one shot en servo nog gebruiken, als je een standje hebt die.automatisch doet wat jij wilt?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nou.. misschien omdat die automatische stand het niet altijd bij het juiste eind heeft??
Er zit ook een instelling met een groen vierkantje op mijn camera, waarbij de camera zijn instellingen automagisch doet, maar dat betekent nog niet dat ik de P, Av, Tv, M stand nooit meer zou gebruiken toch? Integendeel... ik gebruik het groene vierkantje nooit, en ik gebruik de AiFocus nooit om dezelfde redenen... Ik wil er zelf de controle over houden. Een camera kan nooit weten wat jouw/mijn bedoeling is als ik een foto maak... Misschien wil ik die snel voorbijrazende auto enkel niet steeds automatisch gefocused hebben. En misschien wil ik dat de focus bij het langzaam lopende kind wel behouden blijft, ondanks dat de camera vind dat 1x scherpstellen wel genoeg is
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

OK nou daar zit wat in ja. Niet aan gedacht :-)

En dan deze vraag nog:

Focus en Recompose; ik lees nu ergens dat je dat alleen maar kunt doen bij de "one shot" AF keuze........

Dat zou beteken dat ik als ik in Servo of Focus fotografeer altijd het onderwerp in het midden krijg (ik gebruik alleen het middelste scherpstelpunt) of dat ik een ander, minder goed, scherpstelpunt moet kiezen ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Klopt... want als jij bij Servo weg draait, blijft je camera op het middelste punt scherpstellen, en dat is dan dus niet datgene wat jij wilde. En wat AiFocus doet?? Tja... :D Als je geluk hebt doet hij een single focus en gaat het goed, heb je pech dan draait hij juist in Servo en gaat het fout :D
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Tjonge, ik voel me soms zo blond. Ik kan soms gevolgtrekkingen zelf niet zien maar klinkt logisch dat dat alleen in One Shot kan pfff *lekker bezig Ingrid*

Nou ja zo leer ik weer veel bij !

OK AI Focus dus niet gebruiken :-)

Bedankt Rocker !
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar