De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deel I bereikte de 100 pagina's, tijd voor een vers deel II

Eenvoudige vragen. Althans, vragen die de een eenvoudig vind, maar dat voor een ander echt niet zijn.
Weet jij bijvoorbeeld wat een belichtingscompensatie is? Er zijn mensen die geen flauw idee hebben wat dat is.
Hoef je je niet voor te schamen, niemands eerste woordjes waren diafragma en full frame.

Maar dat soort dingen zijn allemaal wel uit te leggen.
Als je je iets afvraagt, maar door de bomen het bos niet meer ziet; Stel dan hier je vraag! Mag zo simpel zijn als je zelf wilt.

Hier kun je dus de vragen kwijt waarin het antwoord 9 van de 10 keer zal zijn dat je de handleiding moet lezen. Klopt, maar het kan zijn dat je er met de handleiding er niet uitkomt. Dus het antwoord dat je de handleiding moet lezen of RTFM (Wat voor Read the f*cking manuals staat) zul je hier niet krijgen, want dat is niet het doel van het topic.
Wat wel kan zijn is dat er in de groep basistechnieken al onderwerpen staan waar we je naartoe zullen verwijzen.

Schroom niet, zet je vraag hier gewoon neer.
Daar is deze vraagbaak voor.

Groeten,

Jeroen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Vraag: waarom moet er een nieuw topic komen na 100 pagina's? :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Beetje gebruikelijk. Doen we in de meeste topics die snel en groot groeien. De Kroeg houden we bijvoorbeeld ook altijd zo rond de 100
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

PLUS
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Ik ben in het eerste deel "al" op pagina 30 maar mijn "probleempje" nog niet tegengekomen. Ik heb mijn camera nog niet zo lang en ben hem op allerlei standen etc aan het uitproberen. Ik heb er hier binnen al een paar leuke foto's van de katten mee kunnen maken, een mens moet ergens beginnen toch :D
Ik heb een 1100 D met 50mm lens er op zitten, naast de interne flitser heb ik ook de 430ex.

Mijn probleem is dus dat ik een kat heb met blauwe ogen, zodra er een flits gebruikt wordt, worden deze oranje. Bij de andere 2 katten heb ik hier geen last van.
In welke stand zou ik de camera en flitser het beste kunnen zetten om dit te voorkomen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heb je dit al geprobeerd?
Blz. 89 van de handleiding "Rode-ogenreductie gebruiken".
Is weliswaar bedoeld voor mensdieren, maar wie weet :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het probleem wat je hebt heet inderdaad "rode ogen" omdat dit ook bij mensen kan gebeuren. De flits reflecteert in de ogen en laat de bloedvaten aan de achterkant zien (da's rood). Bij dieren kan dit probleem ook voorkomen, maar dan een andere kleur ogen geven.

Dat komt vaak omdat de flits te dicht bij de hartlijn van het objectief zit. De beste oplossing hiervoor dus is om de flitser een grotere hoek te laten maken. Dit kan al vrij simpel door een flitser te gebruiken die hoger zit. De interne flitser komt een centimeter of 7 boven het hart van het objectief uit en dit kan soms te laag zijn. Je externe 430ex zit al een stuk hoger.
Daarnaast zou je de flitskop wat hoger kunnen richten.
Een echte andere stand op de camera zal weinig nut hebben, want daar ligt je probleem niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Ik heb de flitser nu naar het plafond gericht en het ziet er al een stuk beter uit! Dankjulliewel.
Ik ga blz. 89 ook nog even lezen :-)

Oh, dit is hem :D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En dan nu nog een klein stukje opschuiven zodat je de reflectie van de flitser ook niet in de achtergrond ziet :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Hi hi, goede tip!! :oops: Momenteel heb ik echter al moeite om op 1 ding te letten :D

*moet nog veel leren, 2 februari kan niet snel genoeg komen, cursus!! *
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Ik heb ondertussen ook blz. 89 gelezen en die stand ingevoerd, met de interne flitser heeft dit niet het goede resultaat, wsl. omdat de flister inderdaad te laag zit.
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Hoe voeg ik EXIF-info toe aan een foto?
Ik weet dat je uiteraard het boven de foto kan typen, maar ik heb het idee dat sommigen het in de foto voegen?
Ik zie bij sommige reacties op foto's staan dat als tip bijvoorbeeld wordt gegeven om je ISO om laag te brengen. Zelf zie ik ik dan niet staan hoe hoog de ISO was toen de foto was gemaakt.

Beetje lastig verwoorden, ik hoop dat het duidelijk is.
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De camera plaatst de EXIF in de JPG en/of CR2, maar bij sommige (na)bewerkingen wordt deze uit het JPG/CR2-bestand verwijderd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

@boels069
Dank voor je snelle reactie! Heb nog wel een vraag erover.
Hoe kan ik dit controleren? Oftwel, hierboven staat een foto de kat van Jola. Hoe tover ik uit die foto de EXIF-info (los van het feit of deze wel of niet in de foto zou zitten).
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In het geval van de kat van Jola zit de exif er niet in ;)
Maar de meesten (vermoed ik) gebruiken hiervoor een browser plugin, dan is het een kwestie van rechtermuisknop op de foto, en dan 'view image exif data' oid.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Peter91 schreefCOLONOftwel, hierboven staat een foto de kat van Jola. Hoe tover ik uit die foto de EXIF-info (los van het feit of deze wel of niet in de foto zou zitten).
Dat gaat je in dit geval niet lukken, want die informatie is eruit gehaald.
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

:D Wil even laten weten dat ik er geen gegevens expres uitgelaten heb hoor :D Deze foto heb ik gewoon in paint verkleind en daarna geupload op mijn album zodat ik hem hier kon laten zien. Ik kan de gegevens zelf wel zien bij de originele foto maar ben er voor de rest nog niet mee bezig omdat ik sowieso nog geen foto's heb die het verder waard zijn om hier te posten. Tegen die tijd zal ik wel uitvogelen hoe je die gegevens erbij laat staan, heb daar nu absoluut nog niet aan gedacht.
henrivdl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 21:11

Kan het kloppen wanneer ik een studio opstelling heb waarvan er 2 lampen op de achtergrond (wit) gericht staan en 1 softbox op het onderwerp/persoon en een flitser op mijn fototoestel dat dan de foto extreem onderbelicht word? Zo ja, komt dit dan door de flitser op mijn fototoestel?

Vandaag even aan het proberen geweest en kwam er achter dat mijn transmitter het niet deed (Jinbei) waarschijnlijk batterij leeg. En dacht toen ik zet mijn 430 exii op mijn toestel en dan flitst de rest ook wel mee. Maar wat ik toen ook deed de foto's bleven heel donker.
Groeten,
Henri
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mijn vermoeden is dat de flitsers al afgaan als de 430 op je camera een voorflits geeft. Bij het maken van de daadwerkelijke foto neem je dan weinig tot geen flitslicht meer mee, hooguit dat van je 430.
Beter is, als je zenders het niet doen, een kabel in je camera te pluggen naar één van de flitsers en de rest op slave te zetten en zo foto's te maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
henrivdl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 21:11

Thnx! Ga morgen is even e.e.a. proberen.
Groeten,
Henri
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar