Creatief omgaan met de AF - Hoe gebruik ik de AF-ON knop?

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

De titel zegt het al: die AF-ON knop op de camera. Waarom zit die erop, en hoe gebruik je zo'n knop. Immers; scherpstellen doe je toch met je ontspanknop?

Ik maak zelf al jaren gebruik van de AF-ON knop. En naar tevredenheid. Door een paar instellingen in de camera tover je een scala aan mogelijkheden tevoorschijn.

Afbeelding

Maar, zoals alles is het natuurlijk niet de enige manier. Het is een persoonlijke manier van werken die de fotograaf bevalt of niet. Toch merk ik dat er in de omgeving veel meer fotografen het gemak van deze nieuwe manier van gebruik van de ontspanknop in combinatie met de AF-ON knop ontdekken.

Het complete artikel is te lang om hier in een post te plaatsen, maar voor wie nieuwsgierig is kan een kijkje nemen op mijn webpagina:

http://www.nandoonline.com/?p=1495

Nogmaals: niet iedereen zal het makkelijk vinden, maar het is de moeite van het proberen waard.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Anoniem 3

Goed en goed toegankelijk artikel.
Ga ik morgen eens een in de praktijk mee aan het werk.
Dank je.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik gebruik die knop vanaf het begin al. Zeer handig bij birds in flight of bij snelle sporten(bv autosport, voetbal oid) icm AI-focus.
Zo kun je het te fotograferen object volgen zonder bang te zijn dat je afdrukt.

Maar ook bij macro gebruik ik die knop om scherp te stellen. De ontspanknop gebruik ik dan, als deze half in gedrukt wordt, voor de lichtmeting.

Het is idd even gewenning, maar ik vind het heel fijn werken.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ik kan niet meer zonder!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ontzettend interessant artikel Nando, bedankt daarvoor. Ik speelde altijd al met de AF punten maat dit geeft een extra dimensie. Ik ga het zeker uitproberen.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Interessant! Lijkt me inderdaad handig vaak!
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Voor wie het gaat uitproberen: ik benieuwd naar de ervaringen.
Het zou leuk zijn als die hier gedeeld gaan worden.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Nieuwe kennis voor mij. Bedankt voor het delen..
groetjes,
Rob
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik werk ook al jaren met dit knopje al merk ik wel dat ik er minder behoefte aan heb nu bij de nieuwere bodies de buitenste AF punten beter werken en focus-recompose niet zovaak nodig is :)
Al is het nog erg prettig als je AF en metering op verschillende plekjes wil hebben.
Ook handig om alvast pre-focus te plaatjes op de plek waar je later actie verwacht.
En omdat je alsnog kan afdrukken in one-shot op de moment dat je de focuslock niet snel genoeg krijgt.


En niet geheel onbelangrijk bij de bodies met Live-view / Videofunctie is dit ook de knop voor autofocus met Live-view ingeschakeld.(ook al gaat het wat trager ;))
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Na aanschaf van de camera en instellen van mijn voorkeuren heb ik deze functie links laten liggen.
Maar nu ik jouw verhaal lees, lijkt het me toch wel handig.
Ga het binnenkort eens uitproberen..... :wink:
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Vanmorgen even lekker op pad geweest en de instellingen geprobeerd zoals Nando in zijn artikel uitlegde.
Op zich bevalt het mij wel goed en blijft mijn camera voorlopig ook zo ingesteld. Het is even wennen.
Ik gebruikte altijd wel het knopje+instelwiel om een ander AF punt te kiezen als ik de scherpte bijvoorbeeld helemaal aan de linkerkant van de foto wilde hebben. Sowiezo werk ik het meest met Av voorkeuze en veel minder met Tv.
Het enige nadeel dat ik totnu toe heb ervaren is dat op de (originele) BG grip, geen AF-ON knopje zit.
En als je pas op het laatste moment wilt scherpstellen bij een foto in portretstand, is dat best lastig.

Of moet ik nog even in de Custom Fn duiken om één van de 2 knopjes op de grip als AF-ON in te stellen ???
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Vanmorgen ook gelijk even geprobeerd en het is me prima bevallen. :P

Mijn grip van de 5DII heeft gelukkig wel zo'n knopje, maar kan me indenken dat zonder inderdaad lastig kan zijn. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik gebruik deze methode al sinds ik mijn 40D had. De grip van deze camera heeft het af-on knopje niet. Met wat googelen (deden we dat al in 2007?) kreeg ik het voor elkaar het FEL knopje als af on te latten functioneren.
Op de vraag over de ervaringen: Ik gebruik het in principe zoals je beschrijft in je tutorial. Bij concerten en sport geeft me dit de mogelijkheid mijn onderwerp te tracken (AI-servo) en pas op het laatste moment de belichting te meten, namelijk als ik de ontspanknop indruk. Het grote voordeel van een 1Dmk# is dat hiervoor alle punten geschikt zijn. Sinds kort heb ik ook een 5DII en daar is eigenlijk alleen het middelste punt geschikt voor scherpstellen bij concerten. Hier heb ik minder aan het tracken maar omdat ik die af-on knop zo gewend ben gebruik ik die nog steeds. Dit vergt nog wel een flinke hoeveelheid oefening heb ik gemerkt. Het valt me op dat ik dat ene punt ook bij landschappen en product fotografie blijf gebruiken en eerder naar handmatig scherpstellen overstap dan de punten wissel. Geen idee waarom, maar het werkt wel lekker. Voor landschappen is tracking al helemaal geen must. Maar ai-servo staat aan omdat ik het dan niet vergeet aan te zetten bij een concert (een goede reden heb ik dus niet ;)). Ik heb mezelf aangewend even scherp te stellen op de plek die ik wil, vervolgens het licht te meten met de ontspanknop (half indrukken om vast te houden) op de plek die ik wil en dan de compositie te maken.

Misschien nog een tip voor de mensen die hun camera laten onderhouden of flashen met nieuwe firmware: sla of schrijf de settings op. Na een paar maand weet je echt niet meer of CfnIV:1 op 1 3 of 0 stond!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik gebruik ook al een hele tijd het *-knopje om te focussen (mijn camera's hebben geen af-on).
Ik vind 't ideaal i.c.m. FTM objectieven, maakt 't AF/MF knopje overbodig.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLON Of moet ik nog even in de Custom Fn duiken om één van de 2 knopjes op de grip als AF-ON in te stellen ???
gr.
Roland
Het antwoord is al gegeven, geloof ik. Het staat ook vermeld in mijn artikel: Als je camera geen AF-ON knop heeft, kun je vaak de AE-lock button toewijzen als AF-ON knop. Dit is - anders dan MMK zegt - de knop met de asteriks < * >. De FEL (Flash Exposure Lock) knop is om een flitsmeting te doen en vast te houden. Een AE-lock voor je flitslicht, dus.

Ik kan me voorstellen dat het lastig wordt als de camera een AF-ON knop heeft en de grip niet.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Eindelijk even de tijd gehad/genomen om dit artikel door te lezen.. Mooi stukje Nando! Klinkt allemaal logisch, ga het zeker een keertje uit proberen, al denk ik wel dat je het eigenlijk over een langere tijd moet proberen om te ontdekken of het echt wat voor je is.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik gebruik zoals Nando in zijn artikel heeft aangegeven, de instellingen nu een paar weken en op zich bevalt het goed.
Maar..... ik heb ontdekt dat het scherpstellen bij het gebruik van een remote control, dan ook niet werkt.
Dus op het moment dat je een remote control hebt aangesloten moet je altijd nog het AF-ON knopje indrukken om de scherpstelling te bepalen.
Hmmm, lastige afweging dus en ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden, bij mijn toestel.
Ik weet dan ook nog niet welke instelling ik blijf gebruiken, maar het was leuk om op deze manier je toestel nog beter te leren kennen en onder controle te krijgen, dus Nando, bedankt ! Zeer informatief.

En verder heb ik niet kunnen vinden dat ik de AE-lock button (*) op de grip, kon toewijzen als AF-ON knop.
Maar dit is waarschijnlijk afhankelijk van het toestel. Kan me voorstellen dat nieuwere types of de FF serie van Canon dit wel kunnen.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Lekker helder artikel en heb de techniek inmiddels redelijk in de vingers. Ben benieuwd hoe dit zich in de praktijk gaat laten vertalen. Keep you posted!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Mooi geschreven stuk, helaas voor mij zo goed als onwerkbaar (ik mis door een amputatie de helft van mijn rechterduim, en kan dus niet even simpel de AF-ON knop bedienen)
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

@road8:
dat klopt wat je zegt: gebruik met een remote zal geen AF inschakelen. Maar als je remote werkt, kun je tevoren je camera helemaal naar wens instellen. Als je focus ingesteld staat, hoeft de camera toch niet meer opnieuw een focus te bepalen? Tenzij de afstand tot je onderwerp zal variëren. In dat geval moet je weer terug naar de gewone instelling.
Het is ook een hulpmiddel dat soms gebruikt kan worden, en soms niet. Je moet het benutten als het je uitkomt.

Als je AF met de AE lock button gaat gebruiken, zal de grip dat automatisch ook doen.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar