Enge druppel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Hier het resultaat van mijn eerste poging een druppel met reflectie te krijgen.
Vanavond laat in het donker dus ik moest flitsen. Wat me een beetje irriteert zijn de witte delen die nu te fel verlicht zijn plus de reflectie van de flitser in de druppel. Binnenkort ook maar eens bij daglicht proberen zonder flits.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoor graag tips.
Waar ik vooraal nieuwsgierig naar ben: er staan hier af en toe foto's van druppels met reflectie van een bloem die de hele druppel zo'n beetje bekleed. Hoe doe je dat? Want het masker dat ik nu gebruikt heb is best groot (17x20 cm denk ik) en nog zie je een stuk van de muur er achter. Enige dat ik bedenken kan is verder weg van de kraan. Maar verder weg dan dit kan niet, daar zit de muur :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Leuk dat je het ook hebt geprobeerd:)

Ik vooral de scherpte op de projectie en de onrustige achtergrond leid mij nogal af
Het lijkt erop dat het masker te dicht achter de druppel stond en niet parallel stond met de druppels


Ik heb dan gebruik gemaakt van druppels op een steeltje zoon 15 cm voor de bloem.
Wat ik heb gedaan: is gebruik maken van de livevieuw inzoomen op de druppel met een vergroting van 5x. Zo kon ik zien of de reflectie wel of niet goed geprojecteerd werd in de druppel en kan ik zien of het onderwerp in de druppel scherp is.

Aanpassing deed ik door de bloem veder of dichter van de druppel af te zetten.
Ook de hoek waaronder de bloem/onderwerp stond is ook niet onbelangrijk!
Dit heeft te maken met de vervorming door de druppel, Een kleine druppel geeft bv een andere projectie dan een grote.

Camera instellingen:
Ik heb bewust gewerkt met strobist setje, Opgesteld naast mijn camera
Een losse flitser met een snoot op gelijke hoogte van de druppel en in mijn tweede opstelling van onderen naar boven om de reflecties te verminderen.

Waarom geflitst.
Ik wou mijn achtergrond uitbeeld hebben en de kamerverlichting te blokken.
Dit door een korte sluiertijd te gebruiken en een groot f getal.

Hopelijk kun je er wat mee:)
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Dank je voor de tips. Ik heb alleen de interne flitser. Ik realiseerde me vandaag voor het eerst waarom ik een externe flitser wil. Ik had er verschillende felle lampen bij gehaald maar dat was onvoldoende om met redelijke ISO toch te kunnen fotograferen. Wat een strobist setje is weet ik niet, ga ik zo even opzoeken.
Wat ik aan jouw foto's erg mooi vind (realiseer me nu dat ik niet weet of ik al gereageerd heb daar) is de groene tak. Daar wil ik ook zeker eens mee gaan oefenen. Alleen wilde ik nu het effect van vallende druppels. En via een tak is dat wat lastiger. En bij onze kraan is er niet tot nauwelijks mogelijkheid de bloem (of masker in dit geval) verder weg te zetten. Maar bij nader in zien zijn de bloemen in de andere foto's hier op het forum ook niet druppel-vullend. Weet niet hoe ik aan dat idee kwam.
De scherpte in de reflectie vond ik juist wel goed gelukt... Het onrustige komt in mijn ogen vooral door de felle reflectie van de flits.
Wordt vervolgd in elk geval. Leuk tijdverdrijf :)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar