Eerste keer pannen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Edje.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2011 00:35

Vandaag voor het eerst "panning" geprobeerd met m'n nieuwe lens.

Had het nog nooit gedaan hiervoor en ze zijn uit de hand geschoten. Kon even snel niet een goede locatie vinden dus dat was wel lastig. Let niet op de auto's want ik heb willekeurig elke auto gepakt die langs kwam waarvan er een hele hoop onscherp waren.

Foto's zijn gemaakt met een Canon 550D + 70-200mm f/4

Opbouwende kritiek of tips, ik hoor het graag!

#1
Afbeelding
126mm | f/4.0 | 1/80s | ISO 400

#2
Afbeelding
94mm | f/11 | 1/50s | ISO 400

#3
Afbeelding
200mm | f/8.0 | 1/80s | ISO 400

#4
Afbeelding
168mm | f/8.0 | 1/80s | ISO 400
Canon 550D || Tamron 17-50mm f/2.8 || Canon 70-200mm f/4L || Manfrotto 190XDB + 496RC2 || Lowepro Slingshot 202AW
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

De techniek zelf heb je goed uitgevoerd, alleen je standpunten en locaties kunnen wel wat beter.

Foto 1 en 2 is je standpunt wat te hoog vind ik en zit er natuurlijk wat op de voorgrond.
Bij foto 3 en 4 zit die vangrail net in de weg.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik weet niet welke snelheden deze auto's hadden maar voor mij werkt de rekensom hieronder meestal wel goed.

Tv met als sluitertijd de snelheid van de objecten die je wilt fotograferen:
Autos bij 120 km/u dus een Tv van 1/120, rennende kinderen ca 1/10. Fietsers tussen de 1/20 en 1/40, etc.

Dit is altijd goed voor een "eerste gok" waarna ik aan de hand van het schermpje kijk of ik nog bij moet stellen.

Ik vind het pannen het beste gelukt bij foto #4, maar het het idee dat de sluitertijd nog iets naar beneden kan. Probeer bij het pannen de auto precies aan de zijkant te fotograferen, dan is het effect van snelheid het hoogst.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Hmm, aardig idee, die richtgetallen, maar voor mij zou het niet werken. Het houdt totaal geen rekening met een bepaalde factoren, afstand en snelheid.

Als je op vijf meter afstand een F1 auto fotografeert, praat je over totaal andere sluitertijden dan wanneer je platen schiet van auto's op een 80 KM weg, op twintig meter afstand.

Over de foto's zelf, het standpunt is op de meeste foto's niet denderend, maar dat had je zelf al opgemerkt. Verder is op deze afstanden 1/80 sluitertijd voor mijn gevoel te kort, ik had graag wat meer beweging gezien.

Het pannen precies van de zijkant moet je meestal juist zien te voorkomen. Het is goed om de techniek te leren, maar het levert meestal juist saaiere platen op, tenzij de voor-/achtergrond het beeld maakt.

In het verleden heb ik dit al eens gepost:
Marc H schreefCOLONPannen 101:

Pannen is de kunst van het meebewegen, als je het goed doet krijg je een mooi stilstaand onderwerp, en een wazige/bewogen achtergrond. Je ziet het vaak bij auto en motorsport fotografie, maar hoe krijg je dat nu voor elkaar.
Sluitertijden die ik hier geef zijn maar een beginpunt. De sluitertijd die je gebruikt hangt van meerdere factoren af, de afstand tot het bewegende object, de afstand tot de achtergrond, de snelheid waarmee het object beweegt en de geoefendheid van de fotograaf. ik heb wel eens pan-shots gemaakt met 1/20 met te weinig beweging en 1/700 met teveel beweging. Het belangrijkste: veel oefenen :) Op een bepaald moment krijg je een feeling voor de instellingen die je nodig hebt.

Voorbereiding:
Het makkelijkste oefen je dit aan een (snel)weg.
-Zet je camera in Shutter priority, en stel een sluitertijd in van 1/250ste. Ga 10 meter van de weg af staan.

- Ga zo staan alsof je een foto gaat maken als de auto recht voor je is.

- Als je een camera gebruikt met een goede AF unit en een snel focussende lens, zet dan de camera in Continuous autofocus. Is de lens niet zo snel dat hij dat kan bijhouden, stel dan scherp op de plaats waar je de auto wilt fotograferen, en zet de lens daarna op manual, om die instelling vast te houden. Als je een lens hebt met stabilisatie hebt, zet het uit, tenzij je een lens hebt waarbij je de IS in een "Panning" stand kan zetten, dan gebruik je die.

- Burst mode Gebruiken? Snelle camera met lens met snelle AF? zeker gebruiken. Met je lens op manual focus kan je het proberen, maar hoeft niet altijd te helpen.

De foto maken:

- zodra er een auto of motor aan komt, draai je je hele bovenlichaam naar de auto toe. Niet alleen je hoofd met de camera, maar je hele bovenlichaam, de camera en de ondersteuning blijven helemaal stil, je draait alleen bij je heupen. Op deze manier is er de minste kans op ongewenste bewegingen.

- Beweeg met de auto mee.
- Pak een herkenbaar punt op de auto (Spiegel, handgreep) om daar je camera op te richten.
- Zodra je auto recht voor je staat druk je af, terwijl je nog steeds meebeweegt. Als je het goed doet, moet het herkenbare punt na het nemen van de foto nog steeds op dezelfde plaats in je zoeker staan.

Daarna bekijk je de foto. :)

Wat kan je opvallen:
-Alles is een grote blur: Je hebt niet goed meebewogen.
-Alles is scherp: Maak je sluitertijd langer (bijvoorbeeld van 1/250 naar 1/125)
-De achtergrond is mooi blurry, maar de auto is niet scherp. Kan aan twee dingen liggen, Je hebt niet goed meebewogen of je sluitertijd staat te lang. Hoe kom je erachter wat het probleem is? Nog een paar keer proberen. Als je na 10 fotos, waar jij het idee hebt dat je alles goed gedaan hebt, nog steeds hetzelfde krijgt, staat je sluitertijd te lang.
-Als je constant hoge diafragma getallen krijgt, wordt het tijd om je ISO wat aan te passen.
Succes!
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Marc H schreefCOLONHmm, aardig idee, die richtgetallen, maar voor mij zou het niet werken. Het houdt totaal geen rekening met een bepaalde factoren, afstand en snelheid.
viking_in_shorts schreefCOLON Tv met als sluitertijd de snelheid van de objecten die je wilt fotograferen:
Autos bij 120 km/u dus een Tv van 1/120, rennende kinderen ca 1/10. Fietsers tussen de 1/20 en 1/40, etc.

Dit is altijd goed voor een "eerste gok" waarna ik aan de hand van het schermpje kijk of ik nog bij moet stellen.
Dus eigenlijk zeg je dat ik poep praat omdat ik de afstand tot object niet in mijn "eerst gok" meeneem?
:roll:
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

weet wel dat ik weleens begon met experimenteren met pannen, en op 1/120 is de achtergrond veels te scherp nog en verlies je dus heel veel 'snelheid' in de foto...

Zelfs op de snelweg zou ik toch al gauw onder de 1/100 duiken zodat de achtergrond mooi wat wazig wordt.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Edje.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2011 00:35

Dit was op een weg waar je 70 mag (meesten rijden toch wel 80/90). Vond het ook moeilijk om een goede sluitertijd te kiezen. Hoe langer de sluitertijd hoe moeilijker ook om de auto scherper te krijgen lijkt me. Vond het nu al lastig.

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik schoot nu op continuous shooting. Alleen op een 550D gaat dat niet bijster snel helaas. Volgende keer even een goed standpunt kiezen. Ga van het weekend de auto van een vriend fotograferen dus dan kan ik weer oefenen.

Wat vinden jullie trouwens makkelijker, vanuit de hand of vanaf een statief met balhoofd?
Canon 550D || Tamron 17-50mm f/2.8 || Canon 70-200mm f/4L || Manfrotto 190XDB + 496RC2 || Lowepro Slingshot 202AW
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik schiet uit de hand, maar ik heb de 70-200 met IS (en zet deze op stand II) Weet niet zeker hoe dat werkt zonder IS.
Een paar van mijn voorbeelden vind je hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... um_id=2260" onclick="window.open(this.href);return false;
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Niet slecht voor een 1e keer hoor
Maar ik had wel ff de nummerborden geblurred...

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar