Op de uitkijk!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

In het latere avondlicht deze plaatsjes kunnen schieten(ik blijf landschapjes m-m-m vinden(moeilijk maar mooi :lol: :lol: :lol: ))

1.

24391


2. Wat sta jij daar te doen?

24393


3. Nou, dan geniet maar net als ik van het uitzicht!!!!

24392


Bedankt voor het kijken en van kritische opmerkingen kan ik alleen maar van leren..... :D :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Op zich mooie plaatsjes Jo, compositie en sfeer spreek mij aan. Wel heb ik mijn twijfels over de scherpte van foto 2 en 3...zijn dit crops?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

ik denk dat Jo hier geen onscherpe platen neerzet ik denk dat dat door het verkleinen komt ze zijn wel erg mooi en sfeer vol Jo.
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mmm. Kweet niet.

De foto's zijn wat mij betreft niet "des Jo's" ...

De kleurtoont van het geheel kijkt erg onnatuurlijk voor foto's bij avondlicht.
De 1e komt het meest in de buurt, maar is niet warm genoeg.
En op 2 en 3 is het gras letterlijk te groen voor mijn beleving. Mis de echte avondsfeer.

Ook had de compo op 1 met het hek iets anders gemogen denk ik.
Niet bot bedoeld, maar heb toch heel veel mooiere platen van Jo voorbij zien scrollen...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

bacovuikie schreefCOLONik denk dat Jo hier geen onscherpe platen neerzet
Dank je wel voor dit vertrouwen Ruud, maar ik verzeker je dat ook ik onscherpe platen kan leveren.
Landschapsfoto's zijn heel wat anders dan macro's waarbij je op enige cm afstand van het onderwerp zit. Bij landschapjes is dat een stuk moeilijker: Het scherp te stellen onderwerp bevindt zich vaak op enige tientallen meters of nog meer...........
Ik weet dat ik de fout heb gemaakt om met lage sluitertijden te werken. Bij macro's lukt me dat aardig maar bij de landschapjes zit je toch wel wat vrijer en is de kans op enige onscherpte veel sneller aanwezig.
Ik heb de foto's niet voor niets in de testcase gezet en ik blijf ondanks mijn m-motto: landschapje zijn m-m-m(moeilijk maar mooi) :lol: :lol: :lol: flink oefenen!!!!!!


Judith, Ruud en Frank dank je wel voor jullie reacties!!! :D :D :D

@Judith: Ja ik heb de originele foto's uitgesneden om er pano's van te maken! Hierdoor gaat er ook wel redelijk wat informatie verloren. Ik heb het origineel als update hieronder toegevoegd!
@Frank: Dat mag je gerust zo stellen Frank. Je hebt volkomen gelijk wat foto 2 en 3 betreft. Ik vond de situatie en de compositie hier belangrijker dan de kleurtoon en heb hier te weinig aandacht aan geschonken.
Misschien heb ik te veel blauw willen ophalen. Maar ik heb er weer van geleerd en daar ging het mij om!!!!

24401

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Mooie uitzichten, Jo...

#1 vind dit een hele mooie.. met mooi licht en zonder dat de zon storend is...
#2 mooie compo en uitzicht... leuk dat de koe je aankijkt...
#3 uiteraard ook een mooie compo en uitzicht... en de koe geniet er ook van.

Door de crops (en mogelijk ook het oplichten?) verlies je idd ietwat kwaliteit met name op #2 en #3 (#3 net iets meer als #2).

Ik zie dat je bij #2 en #3 ook nog wel wat heb moeten oplichten.. misschien kun je ook overwegen om de volgende keer bij dit soort lichtomstandigheden bijv. 2 foto's te maken: 1 correcte belichting voor de lucht, en 1 correcte voor de voorgrond en die achteraf samenvoegen.. 'blending'. Daar moet je wel even voor oefenen om PS een beetje onder de knie te krijgen, met lagen en maskers etc. Ik ga niet zeggen dat ik hier zelf een meester in ben.... :mrgreen: maar met een beetje goede wil is het zeker te doen... :wink:

Rob,
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Natuurfreak schreefCOLON
Ik zie dat je bij #2 en #3 ook nog wel wat heb moeten oplichten.. misschien kun je ook overwegen om de volgende keer bij dit soort lichtomstandigheden bijv. 2 foto's te maken: 1 correcte belichting voor de lucht, en 1 correcte voor de voorgrond en die achteraf samenvoegen.. 'blending'. Daar moet je wel even voor oefenen om PS een beetje onder de knie te krijgen, met lagen en maskers etc. Ik ga niet zeggen dat ik hier zelf een meester in ben.... :mrgreen: maar met een beetje goede wil is het zeker te doen... :wink:

Rob,
Dank je wel Rob! :D :D :D

Ik heb idd veel moeten corrigeren.
Bedankt voor je tip. Zelf ben ik helemaal geen kei in het shoppen maar ik zal me er zeker een keer aan wagen, want het is het waard lijkt me zo!!!
Ik neem wel aan dat het gebruik van een statief hierbij onontbeerlijk is!!!!!!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

j.jennekens schreefCOLON
Natuurfreak schreefCOLON
Ik zie dat je bij #2 en #3 ook nog wel wat heb moeten oplichten.. misschien kun je ook overwegen om de volgende keer bij dit soort lichtomstandigheden bijv. 2 foto's te maken: 1 correcte belichting voor de lucht, en 1 correcte voor de voorgrond en die achteraf samenvoegen.. 'blending'. Daar moet je wel even voor oefenen om PS een beetje onder de knie te krijgen, met lagen en maskers etc. Ik ga niet zeggen dat ik hier zelf een meester in ben.... :mrgreen: maar met een beetje goede wil is het zeker te doen... :wink:

Rob,
Dank je wel Rob! :D :D :D

Ik heb idd veel moeten corrigeren.
Bedankt voor je tip. Zelf ben ik helemaal geen kei in het shoppen maar ik zal me er zeker een keer aan wagen, want het is het waard lijkt me zo!!!
Ik neem wel aan dat het gebruik van een statief hierbij onontbeerlijk is!!!!!!!
Jo :wink:
Een statief is bij dit soort opname's (met meerdere belichtingen) idd het beste, ik denk dat de meeste dat wel doen... doe ik meestal ook....... sowieso bij landschappen is een statief erg handig, en voor sommige echt een must...

Maar je kunt ook, als je bijv. geen statief bij je hebt, (kan uiteraard ook met statief) kiezen voor AEB (reeksopnamen met automatische belichting), AEB stel je op je camera in, dan maak je 3 automatische opname's met 3 verschillende belichtingen die je zelf kunt instellen, zet dan ook even je transportmodus op Continu-opnamen dan hoef je maar 1 maal je ontspanknop in te drukken. Als je een vaste hand hebt dan lukt dit in (sommige gevallen/licht-omstandigheden) best aardig.

Ik heb bijv. mijn laatste foto, 'Paddo in het landschap' met deze methode gemaakt, (plat op de buik, uit de hand, (dus zonder statief) met AEB en continuopnamen, en handjes/camera heel stil houden als je je ontspanknop indrukt, :lol: ), je krijgt dan 3 foto's met 3 verschillende belichtingen waarbij ik er uiteindelijk maar 2 heb gebruikt, 1 voor de lucht en 1 voor de voorgrond/paddo...achteraf in ps heb ik met lagen/maskers de boel samengebracht, als je het eenmaal door hebt is het heel goed te doen...


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

:D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar