Bingen am Rhein --> UPDATE

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Begin deze week ben ik naar de IAA in Frankfurt geweest. Ik heb geslapen in een hotel in Bingen am Rhein. Een mooi stadje, pal aan de Rijn, met allerlei mooie oude gebouwen, kumstig aangelegde tuinen en een schitterend uitzicht. Dat leverde onderstaande foto's op.

foto 1:
Afbeelding
IMG_2501A by marcoeoscanon, on Flickr

foto 2:
Afbeelding
IMG_2512A by marcoeoscanon, on Flickr

foto 3:
Afbeelding
IMG_2510A by marcoeoscanon, on Flickr

foto 4:
Afbeelding
IMG_2518A by marcoeoscanon, on Flickr

foto 5:
Afbeelding
IMG_2529A by marcoeoscanon, on Flickr

foto 6:
Afbeelding
IMG_2522A by marcoeoscanon, on Flickr

Alle foto's zijn gemaakt met de Canon 10-22 met een polarisatiefilter erop. Bedankt voor het kijken, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Grt, Marco
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 26 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Haha 6 is erg sterk!
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Marco, een leuke serie maar het kon spannender.

1 ik zie veel lijnen, maar ze trekken me niet ergens heen wat een centraal punt kan zijn. Het eendje zou ik wegklonen. Wat zie ik links van het witte torentje, sensorvlek of zwarte rook?
2 ook hier weer veel lijnen maar niet dusdanig dat ze leiden.
3 torentje spiegelend in het water,leuk gezien. Maat boven ruimte en onder helaas de reflectie afgekapt
5 Ik zie veel, maar wat wou je hier vastleggen?
6 Ik zou het venster meer ruimte geven, dus minder schutting. Jammer dat het rechter boomje in het venster zo afgeknipt is.

Ik hoop dat je wat kan met mijn feedback.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Het is dat je het schrijft, maar dat je een pola filter gebruikt hebt
kan ik zo niet uit de foto's opmaken :?
en verder ga ik met mijn voorganger mee :wink:

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Het polarisatiefilter werkt op zijn best/mooist wanneer je haaks op de zon staat.
Dit zie je vooral bij nummer 4. Hier is de lucht mooi blauw.
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik kan me helemaal vinden in de mening van Chris :wink:
Je laatste 2 foto's doen mij ook het minst maar de anderen zijn zeker niet verkeerd.
Ik vind de kleur van het water op foto 1 wel erg apart/mooi door de groene weerspiegeling.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Allereerst moet ik even iets rechtzetten... ik had gemeld dat ik alle foto's met de 10-22 + polarisatiefilter had gemaakt, maar dat is niet het geval. Foto 2 en 3 zijn met de 100-400 (en zonder pola-filter) gemaakt. Vandaar dat op die foto's de mooie blauwe lucht ontbreekt! :wink:

Dit was voor mij voor het eerst dat ik geprobeerd heb om landschapsfoto's te maken met de 10-22, dus ik ben erg blij met jullie opmerkingen. Persoonlijk vond ik foto 4 de mooiste van deze serie, maar aangezien ik over die foto weinig hoor, denken jullie daar misschien anders over... :wink:

@ Chris: ik loop jouw opmerkingen even per foto langs.

foto 1: Je hebt gelijk, er is niet één centraal punt waar de lijnen naartoe lopen. Mijn doel met deze foto was het vastleggen van het totale uitzicht ter plekke, en dat uitzicht bestaat juist uit die kris-kras-lijnen. De enige regel die ik toe kon passen, was de 1/3-1/3-1/3 regel. Heb jij suggesties hoe ik bij een dergelijke situatie een centraal punt kan creeeren? Er was niets op de voorgrond wat ik mee kon nemen om het spannender te maken. Voor wat die vlek betreft: ik zag 'm pas op deze foto, en ook alleen op deze. Heb geen idee wat het was, moet haast wel een rookwolkje geweest zijn. Want op andere foto's is'tie niet te zien.

foto 2: mijn gevoel was dat de aandacht op de foto vanaf rechts naar links richting het kasteel wordt getrokken, maar blijkbaar ervaart niet iedereen dat zo. Puntje voor mij om nog meer rekening mee te houden.

foto 3: je hebt gelijk. Achteraf zag ik dat ik de compositie anders had moeten doen. Door middel van een andere crop heb ik geprobeerd er toch nog een mooier resultaat van te maken.

UPDATE foto 3:
Afbeelding
IMG_2510B by marcoeoscanon, on Flickr

foto 5: ik wilde hier het samenspel van al die weglopende lijnen (hek, haag, bomenrij, reling) laten zien. Maar misschien is dat mislukt vanwege alles wat er rechts nog op de foto te zien is. Hieronder heb ik een andere crop van diezelfde foto geplaatst. Bevalt die beter?

UPDATE foto 5:
Afbeelding
IMG_2529B by marcoeoscanon, on Flickr

foto 6: Ik snap wat je bedoelt. Ik heb geprobeerd om dat boompje er nog helemaal op te krijgen, alleen liep ik dan tegen het probleem van vertekening op. De foto is gemaakt op 10mm, dus als ik niet helemaal recht voor dat venster zou staan, zou alles scheef gaan lopen. Ik heb hieronder nog een nieuwe versie gemaakt waarbij ik meer schutting weggecropt heb. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke versie ik mooier vind. Wat vinden jullie?

UPDATE foto 6:
Afbeelding
IMG_2522B by marcoeoscanon, on Flickr

Nogmaals bedankt voor jullie input, ik hoor ook graag weer wat jullie van de updates vinden!

Grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Marco, leuk dat je alles lekker oppakt.
Je vraagt oa bij foto 1 hoe het beter had gekund. Ik ken de locatie niet, dus kan vanuit die context geen ideeën aandragen. Jij hebt wel gezocht, mijn enige advies is neem de feedback mee voor een volgende situatie om mee te wegen. Je hebt nu nette platen als herinnering, ik heb ook zo een redelijk archief en daar is niks mis mee.
Bij foto 2 heb je de handicap van ons westerlingen, wij zijn links rechts georiënteerd en vinden dat ook in het kijkgevoel prettiger om ook zo te zien. Althans ik dan, ik heb met 5 mensen op een workshop naar ca 50 foto's gekeken en daar kwam oa dit fenomeen uit.
Bij foto 4 heb ik niet gereageerd, ik had geen nuttige inhoudelijke feedback.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank voor je reactie en je toevoeging, Chris!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar