Vakantie Kreta

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Samenvatting van onze vakantie op Kreta in 10 foto's.


01. Zusjes. 'Kijk, dat is een vliegtuig. Daar gaan wij mee vliegen!' 'Voog!' 'Ja, vliegtuig!'
Afbeelding


02. Uitzicht bij Festos (Pahistos/ Phaestos). De resten van het Minoïsche paleis bij Festos liggen op de helling van een berg waarvandaan je een schitterend uitzicht hebt over de omgeving.
Afbeelding


03. Alternatieve graffiti. Mijn Grieks beperkt zich tot een paar basale woorden en zinnetjes. Daardoor dacht ik in eerste instantie dat er 'Kreta' in de cactus was gekrast. Ik wilde het jaartal al bewerken om de foto als albumomslag voor de vakantiefoto's te gebruiken, toen ik er achter kwam dat er "ΚΡΗΤΗ" of "Κρήτη" had moeten staan.
Afbeelding


04. Rest van afvoerkanaal? waterleiding? bij Festos. Dit soort details spreekt me altijd erg aan. (Toen ik de foto verkleinde om hier te plaatsen zag ik pas dat er linksbovenaan nog twee benen zichtbaar zijn...)
Afbeelding


05. Uitzicht bij Festos. In het begin moet ik altijd even wennen aan het droge, dorre landschap, maar na een paar dagen vind ik het steeds mooier worden.
Afbeelding


06. (Kiezel-)strand. De oudste zwemt, probeert visjes te vangen en bouwt kastelen. De jongste blijft liever veilig op de handdoek onder een parasol zitten en maant haar ouders en haar zus om nieuw water te halen als haar emmertje weer leeg is. 'Wate! wate!'
Afbeelding


07. Zee, boot, bergen. En een zwemmer. Eén dag steken we het eiland over van noord naar zuid. Onderweg bekijken we twee archeologische sites (Gortyna en Festos). Daarna gaan we daarna naar het zandstrand bij Kommos. Net als we zijn omgekleed haalt de oudste haar teen open aan een rots in zee, dus pakken we alles weer in. Als troost uit eten in Matala - met prachtig uitzicht op de baai.
Afbeelding


08. Uitzicht bij Lato.
Afbeelding


09. Trap richting de agora van Lato.
Afbeelding


10. Geen Mythos op de tap? Als ik op vakantie ben in het buitenland, word ik liever niet aan Nederland herinnerd, maar dit vond ik toch wel grappig.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op IMS, in totaal 13 keer gewijzigd.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Beste IMS,

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit niet echt een serie waar naar mijn mening over na is gedacht. Voor mij zijn het niet meer dan snapshots..

Jou titel trok mij enigszins aan en had de verwachting veel meer te zien van en over Kreta m.b.t. omgeving, structuur, enz.
Je hebt o.a. een aantal foto's met een bijvoegende tekst wat over uitzicht gaat, maar die wordt naar mijn mening verstoord door bomen/struiken die in ene dwars door het beeld staan en het feit dat de omgeving niet scherp is.

Compositie en de juiste focus kan al heel veel doen met een beeld. Probeer daar evt de volgende keer meer mee te doen.

Misschien kan je om enige inspiratie op te doen voor een volgende keer, kijken naar een aantal andere posts hier op het fora.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Anoniem 3

Ik vind 1, 3 en 10 wel iets hebben, emotie, humor.
Maar waar zijn de tussenliggende foto's 6 en 7 gebleven?
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

@IDI/ Jeffrey,
Dank je wel voor je reactie. Ik heb de foto's expres in de rubriek overig geplaatst en niet onder natuur of architectuur gezien het diverse karakter. Ook maak ik me geen enkele illusie over de technische kwaliteit van mijn foto's, sterker nog: ik vraag me af of ik ooit het showcase-niveau zal bereiken. Maar ik ben wel hard aan het oefenen.

Voor mij zit er ook wel een lijn in de reeks. Ik heb niet voor één onderwerp gekozen, maar heb echt voor een 'samenvatting' van onze vakantie gekozen en die bestaat juist uit afwisseling - vooral om het voor onze dochters ook leuk te houden (alleen de laatste foto past daar eigenlijk niet tussen, misschien had ik die weg moeten laten). Wellicht blijft het daardoor voor derden te onsamenhangend.

Wat betreft compositie en focus: daar ben ik wel heel bewust mee bezig. De bomen en struiken heb ik bijvoorbeeld expres in de beelden opgenomen, omdat ik vind dat foto's daardoor vaak meer diepte krijgen. Wel heb ik ongeveer alles gefotografeerd in de Av-stand en ik vraag me wel af of ik soms beter kunnen kiezen voor een stand waarin in het contrast in scherpte tussen voor- en achtergrond minder groot is. Zo had ik ook foto's met bougainville (?) op de voorgrond - waarin ik de ene keer heb scherpgesteld op de bougainville en de andere keer op de achtergrond - en eigenlijk vond ik het resultaat beide keren niet mooi.

Notabene: ik heb in de titel het woord vakantie toegevoegd - dat voorkomt misschien dat er meer mensen verkeerde verwachtingen hebben.

@gvasseldonk/ Gabriël:
Dank je wel. Toch wel fijn om te horen :-).
Foto's 6 en 7 worden kan ik wel gewoon zien?
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Beste IMS

Op jouw vraag of je foto's ooit showcase waardig zijn kan ik heel duidelijk zijn. Als jij denkt dat ze showcase waardig zijn, dan plaats je ze ook daar. Hier op het forum is er wel eens menig discussie over geweest, maar die beslissing ligt bij de persoon zelf. Feit is wel dat wanneer je iets in de showcase plaatst er 'hogere' verwachtingen kunnen ontstaan van anderen en dat men kritischer kan zijn. Maar nogmaals, die keuze om je foto's daar te plaatsen blijft naar mijn mening altijd aan jezelf.

Begrijp mij ook niet verkeerd mbt de bomen/struiken in beeld. Ik vind het zeker een +punt om die mee te nemen om daardoor, zoals je zelf zegt, meer diepte te krijgen. De beelden 2, 5 en 8 vind ik naar mijn mening te krap gekaderd. Daar had ik graag meer omgeving gezien. Op #2 had de boom en het bankje van mij meer in beeld en meer naar links of rechts geplaatst mogen worden in de foto. (is maar net hoe de omgeving daar is qua uitzicht) Dat heb ik bv. ook met de struik op #5 die van mij meer naar rechts had gemogen en nu door de scherpte juist teveel aandacht opeist. En dat vind ik zonde mbt de rest van de omgeving.

#3, 7 en 10 vind ik wel iets hebben.

#6 is het onderwerp gewoon scherp en vraagt het je aandacht. Mede ook door de kleuren enzo. Alleen je hebt het over een (kiezel)strand en dat zal het ook gerust zijn. Maar ik mis in het beeld dan 't element waaruit je echt kan opmaken dat die foto ook op 't strand is gemaakt.

Maar ga natuurlijk gewoon door met je dingen vastleggen en zie vanzelf je foto's in de showcase verschijnen ;-)

Gr.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar