Panning & Zoom panning

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SunBeech
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2011 21:16
WoonplaatsCOLON Tilburg

Beste Forumleden,

Gisteren tijdens een fotoworkshop geoefend met de panning- en zoom panning-technieken (uit de hand). Hieronder het resultaat. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

[1] Panning
Best nog lastig dat meetrekken! Veel oefenen dus... Ik vind het best lastig om het onderwerp scherp te krijgen. Onderstaande auto is enigszins scherp, maar volgens mij kan dat nog veel beter.

Afbeelding

P.S. De ISO-snelheid moesten we vastzetten op 200.


[2] Zoom panning
Afbeelding
Groeten,
Rawy

Canon EOS 80D | Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.4 USM | Sigma 18-35 F1.8 DC HSM Art

flickr
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

om te pannen bij 1/40 moet je wel geoefend zijn hoor !....bij een 80ste is het al lastig
Gebruikers-avatar
SunBeech
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2011 21:16
WoonplaatsCOLON Tilburg

keesvdh schreefCOLONom te pannen bij 1/40 moet je wel geoefend zijn hoor !....bij een 80ste is het al lastig
Daar heb je helemaal gelijk in...de lat is meteen hoog gelegd :-)
Groeten,
Rawy

Canon EOS 80D | Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.4 USM | Sigma 18-35 F1.8 DC HSM Art

flickr
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het idee is leuk, maar je kan nog wel flink wat oefening gebruiken. ;)
De sluitertijd om te pannen van 1/40e zegt op zichzelf niet zoveel, er komt nog wel meer bij kijken o.a. hoek waaronder voertuig langs je sensor komt, snelheid voertuig, vulling van je beeld, beschikking over IS mode2 en focal length.
Daarnaast is zoals in jouw voorbeeld met groothoek pannen een heel stuk moeilijker als met tele, het is veel makkelijker om eerst te beginnen met een langere lens en meer afstand naar de auto.
Je diafragma schiet zowat door het dak(helemaal omdat je bij foto1 ook nog eens iso200 gebruikt), dit komt de scherpte van je foto niet ten goede en zal later ook nog sneller vuiltjes laten zien op je beeldsensor.
Hierbij zou ik het gebruik van een pola filter evt. adviseren hierdoor verlies je wat licht en kan je direct de spiegeling uit de auto krijgen dus vang je 2 vliegen in een klap.

Wel leuk dat je een workshop hebt gedaan om je skills te verbeteren, nu maar veel oefenen en foto's plaatsen :P
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
SunBeech
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2011 21:16
WoonplaatsCOLON Tilburg

Haha ja, die oefening is zeker nodig! Maar dat maakt het ook leuk :-)

Wat betreft het diafragma: de oefening was wat 'gestuurd': verplicht ISO 200 en Tv-stand. In eerste instantie gingen we zelfs nog met een sluitertijd van 1/30 aan de slag, maar dan viel het diafragma buiten zijn bereik.

De IS stond overigens aan. Op de gebruikte lens (15-85mm, zie onderschrift) kun je geen IS-modus kiezen; dat zou automatisch paatsvinden volgens de handleiding. Op mijn andere lens (70-300mm) kan dat weer wel.

Ik ga het eens proberen met de telelens. Bedankt voor de tip!
Groeten,
Rawy

Canon EOS 80D | Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.4 USM | Sigma 18-35 F1.8 DC HSM Art

flickr
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

SunBeech,

Waarom, moesten jullie de ISO vast zetten op 200? Ik snap dat niet. Je diafragma knijpt zich dan veel teveel af, waardoor er diffractie optreed. ISO 100 lag meer voor de hand...

Dan over de gebruikte sluitertijden: Om leren te pannen, ga je het beste eerst niet te lang te zitten met je sluitertijd. Gelijk met 1/40 te beginnen als sluitertijd, raad ik niet aan. Ga eerst eens leren oefenen langs een snelweg en begin eerst eens met een sluitertijd van 1/250. Wanneer je dat een beetje onder de knie hebt, maak je je sluitertijd steeds een stapje langer.

Ik snap dus ook niet, dat ze gelijk in die workshop met 1/40 als sluitertijd beginnen. Je moet wel behoorlijk goed kunnen pannen, als je dat met 1/40 wil lukken bij behoorlijke snelheden, en dan hebben we het niet over een fietser of een wandelaar. :)

Bij het pannen gaat het om het totaal plaatje qua techniek en tactiek.

En nog een tip: Schiet veel foto's achter elkaar!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SunBeech
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2011 21:16
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hallo Benny,

Die vaste ISO-waarde moesten we gebruiken, zodat iedereen een beetje dezelfde resultaten zou krijgen. Vraag mij niet naar het hoe en waarom. Volgens de oefening moesten we zelfs 400 gebruiken. Maar op zo'n zonnige dag slaat dat natuurlijk nergens op. Daarnaast liepen er meerdere opdrachten door elkaar (bevriezen van bewegende objecten, pannen, werken met scheptediepte). Maar goed, is verder ook niet relevant meer.

Oefening is inderdaad het devies! In ieder geval bedankt voor je tip.
Wat bedoel je trouwens met 'schiet veel foto's achter elkaar'? Heb je het dan over de 'continuous shooting mode' of bedoel je gewoon veel oefenen?
Groeten,
Rawy

Canon EOS 80D | Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.4 USM | Sigma 18-35 F1.8 DC HSM Art

flickr
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

SunBeech,

Waarom jullie die ISO van 200 moesten gebruiken, snap ik met de beste wil nog niet, en helemaal niet dat er na de tijd zelfs voor ISO 400 gekozen moest worden.

Ik bedoel met "schiet veel foto's achter elkaar": continue shooting mode high speed. En daarbij uiteraard veel oefenen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Canon Benny schreefCOLONWaarom jullie die ISO van 200 moesten gebruiken, snap ik met de beste wil nog niet
Misschien is het idee erachter dat er een 1 op 1 vergelijking tussen cursisten was. Dit kan uiteraard alleen wanneer de instellingen in basis hetzelfde zijn. Veel Nikon cams kunnen geen ISO 100 aan, daar ligt de bottleneck denk ik.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Of de docent is een Nikonian die er vanuit gaat dat ISO 200 het laagste is :)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Niet zo gauw aangedacht, maar sommige Nikon modellen beginnen inderdaad op 200 ISO; nooit begrepen waarom...

Maar dan nog, blijf ik het raar vinden, dat iedereen ISO 200 moet gebruiken.

Voorbeeld instellingen Canon en Nikon:

- Canon: Sluitertijd 1/60, diafragma f8 en ISO 100.
- Nikon: Sluitertijd 1/60, diafragma f11 en ISO 200.

In beide gevallen exact dezelfde belichting! Alleen moet de Nikon het diafragma een stop meer afknijpen, omdat de ISO een stop hoger (gevoeliger) staat. Maar het feit blijft: In alle beide gevallen exact dezelfde belichting.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Met de canon is het dan wel een stop meer blurrie...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Beasar,

Dat maakt bij pannen vrijwel niets tot niets uit.

Je trekt bij pannen de achtergrond vaag... :wink:

En nogmaals voor iedereen die wil leren pannen: Ga niet gelijk met je sluitertijd tot het uiterste qua langere sluitertijd. Leer eerst de ins en outs. Zelfs ervaren panners, hebben soms nog moeite...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar