2 maanden m'n 350D: plaatjes & hulp

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Hallo allemaal,
ik ben nu 2 maanden met m'n 350D aan het spelen. Leuk, maar best moeilijk om mooie plaatjes te schieten :roll:

Hieronder 3 van mijn foto's:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=35240[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=35236[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=35235[/img]
De heb ik gemaakt in de Musikverein. Niet goed scherp. Ik kreeg het gewoon niet voor elkaar om een goede foto te maken met de juiste kleur en scherp (zonder statief). Tips zijn welkom :D

Wat me ook niet al te makkelijk afgaat, is het goed wit krigen van sneeuwfoto's (niet overbelicht en niet te grijs). Hoe kan ik sneeuwfoto's beter krijgen (ik ga binnenkort op wintersport dus allemaal mislukte foto's zie ik nou ook niet zitten :wink: )

Tnx,
Dexter
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Hoi, ik vindt de foto's aardig gelukt hoor. De 3de foto is nog redelijk scherp als je bedenkt dat je een sluitertijd van 1/10 had.

Wat betreft de sneeuwfoto's is het het beste om je camera iets te laten overbelichten (1 stop o.i.d). zodat de sneeuw wel wit blijft
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

JAS (Just Another Shooter schreefCOLONHoi, ik vindt de foto's aardig gelukt hoor. De 3de foto is nog redelijk scherp als je bedenkt dat je een sluitertijd van 1/10 had.

Wat betreft de sneeuwfoto's is het het beste om je camera iets te laten overbelichten (1 stop o.i.d). zodat de sneeuw wel wit blijft
tnx. En gelijk een beginnersvraag er achteraan: hoe zie je dat ik 'm op 1/10 heb geschoten... :oops:
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

dexter schreefCOLON tnx. En gelijk een beginnersvraag er achteraan: hoe zie je dat ik 'm op 1/10 heb geschoten... :oops:
Jaaaa, das het geheim van de smid....... :D . Deze staan in de EXIF gegevens in je foto. Deze gegevens worden bij je foto opgelagen in de JPG flie. Je kunt ze uitlezen met een EXIF viewer. Even googlen en je vindt het progje wel. het heet viewexif. Suc6
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

JAS (Just Another Shooter schreefCOLON
dexter schreefCOLON tnx. En gelijk een beginnersvraag er achteraan: hoe zie je dat ik 'm op 1/10 heb geschoten... :oops:
Jaaaa, das het geheim van de smid....... :D . Deze staan in de EXIF gegevens in je foto. Deze gegevens worden bij je foto opgelagen in de JPG flie. Je kunt ze uitlezen met een EXIF viewer. Even googlen en je vindt het progje wel. het heet viewexif. Suc6
:D
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

de gulden regel van de sluitertijden is dat je niet langzamer moet gaan dan 1/(gecorr. focallength), op 100mm met een cropfactor van 1.6 zou dat 1/(1.6*100) = 1/160 sec zijn (of natuurlijk sneller), om geen beweginsonscherpte te krijgen. Over het meenemen van de cropfactor zijn nog duscussies maar als je dit aanhoudt zit je altijd veilig. Verder meot je uit de hand uberhaubt niet lager gaan dan 1/60, ongeacht de brandpuntsafstand. Sommige mensen kunnen nog met 1/30 uit de hand schieten maar dat is een minderheid. 1/10 is dus altijd te traag voor uit de hand, je zal al op ISO800 dus die verder opschroeven was ook geen optie. Verder zat je op f/6.3 met naar ik aanneem de kitlens. Dan had je nog naar f/5.6 kunnen gaan maar buiten het feit dat je met de kitlens voor de scherpte toch altijd iets wil diafragmeren praat je dan over 1/3 stop... dat is het verschil tussen 1/10 en ca 1/15... en dus nog niet genoeg...

Oftewel... zonder statief of flits had je deze foto eigenlijk niet kunnen maken... :cry:

De andere twee foto's kan ik weinig over zeggen, niet mijn onderwerpen en willen ze mij dan toch aanspreken moeten ze echt heel verrassend zijn (heeft verder niets met deze foto's te maken). Bij #1 vind ik de afsnedes te abrubt (staart KLM mist en van de eerste had ik ook wel meer willen zien, ook jammer dat de punt net voor de toren zit... maar nogmaals, het is niet mijn onderwerp en het spreekt mij sowieso wienig aan). #2: grappig effect maar ik had hem dan wat meer van de zijkant genomen zodat je meer motor ziet en minder achtergrond, ook iets verder uitzoomen zodat je meer van de hele motor ziet.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

schoffie schreefCOLONde gulden regel van de sluitertijden is dat je niet langzamer moet gaan dan 1/(gecorr. focallength), op 100mm met een cropfactor van 1.6 zou dat 1/(1.6*100) = 1/160 sec zijn (of natuurlijk sneller), om geen beweginsonscherpte te krijgen. Over het meenemen van de cropfactor zijn nog duscussies maar als je dit aanhoudt zit je altijd veilig. Verder meot je uit de hand uberhaubt niet lager gaan dan 1/60, ongeacht de brandpuntsafstand. Sommige mensen kunnen nog met 1/30 uit de hand schieten maar dat is een minderheid. 1/10 is dus altijd te traag voor uit de hand, je zal al op ISO800 dus die verder opschroeven was ook geen optie. Verder zat je op f/6.3 met naar ik aanneem de kitlens. Dan had je nog naar f/5.6 kunnen gaan maar buiten het feit dat je met de kitlens voor de scherpte toch altijd iets wil diafragmeren praat je dan over 1/3 stop... dat is het verschil tussen 1/10 en ca 1/15... en dus nog niet genoeg...

Oftewel... zonder statief of flits had je deze foto eigenlijk niet kunnen maken... :cry:
:| Kortom, geen mooie foto's in de Musikverein... :wink:

Dank voor je uitleg!
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

Mooie motor 8)

@ schoffie, duidelijk verhaal ... maar dit gaat volgens mij niet op voor de IS lensen ?
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

arlo schreefCOLON@ schoffie, duidelijk verhaal ... maar dit gaat volgens mij niet op voor de IS lensen ?
eeeh... in zoverre, dit verhaal gaat ALTIJD op (met of zonder IS is het altijd goed zo), alleen mag je met IS meer risico nemen, oftewel: met een IS lens kun je ca 2 tot zelfs 3 stops lager gaan zitten dan volgens de bovenstaande regel.
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar