1e Foto's van Grunniger

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
GRUNNIGER
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:12
WoonplaatsCOLON Nieuwegein / Groningen
CONTACTCOLON

Ok het voorstellen is gebeurd, dan nu de 1e foto's :wink:

Ben benieuwd wat voor reacties er op komen.
Alle foto's zijn onbewerkt, alleen een "beetje" kleiner gemaakt uiteraard :D


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34695[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34693[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34694[/img]

Grunniger
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Het onderwerp zelf boeit me niet zo. Wel stoort de slagschaduw. Hoe heb je deze foto's gemaakt? De schaduw lijkt niet afkomstig van de interne flitser, maar zo doen ze helaas wel overkomen.

Bij dit soort statisch foto's heb je niet eens zo veel licht nodig, maar kan je met een statief en lange sluitertijden al een heel end komen.

Er zijn op dit forum veel topics te vinden van mensen die zelf een lichtbox hebben gemaakt. Hiermee kan je je onderwerp mooi uitlichten, zonder de diepe schaduwen.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
GRUNNIGER
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:12
WoonplaatsCOLON Nieuwegein / Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Frank,

Bedankt voor je commentaar.

Idd de schaduw stoort enorm.

Normaal gesproken word dat ook wel weggefilterd met photoshop oid maar het leek mij leuker om de ruwe foto's te plaatsen aangezien het om de 1e foto's gaat.

De foto's zijn genomen zonder flitser in het volle zonlicht wat er op dat moment was, de bedoeling was om alle kleuren van het glas zo helder mogelijk over te laten komen, dat is op zich wel gelukt alleen is de schaduw dan een nadelig bij-effect.

Verder zat de standaard 18-55 lens op de camera en ik weet zo niet meer hoe hij ingesteld stond :?

Mijn vriendin en ik zijn dus ook al geruime tijd op zoek naar een belichtingsbox voor een redelijke prijs of we gaan er zelf 1 bouwen.

Ook daar moeten we nog info over opdoen.

Langzaam maar zeker komen we er wel :wink:
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Voor eerste foto's is dit zeker niet slecht.

Het onderwerp spreekt me ook niet echt aan.
Ik zie ook dat foto 2 niet helemaal scherp is.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Die schaduw van de (felle) zon kun je gedeeltelijk ook wel opheffen of verminderen door een simpel relfexieschermpje te gebruiken. Een plaatje tempex, evt. bekleed met radiatorfolie, doet wonderen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
GRUNNIGER
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:12
WoonplaatsCOLON Nieuwegein / Groningen
CONTACTCOLON

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb nog een vraag en hoop dat iemand daar bij kan helpen.

Mijn vriendin verkoopt dus (zoals jullie op de foto's kunnen zien) handgemaakte glaskralen.

Nou ondervinden we vaak moeite met het scherpstellen.
Per slot van rekening heeft bewerkt glas een soortgelijke werking als een lens.

De vele kleurverschillen van het glas en het feit dat je soms transparant en niet transparant glas samen op 1 foto zet vinden we alles behalve makkelijk.

Vaak is de helft haar scherp en de rest een fractie out of focus.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Vaak is de helft haar scherp en de rest een fractie out of focus.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Frank gaf het al aan: stel je camera in op een langere sluitertijd. De meesten hier gebruiken de Av stand, de camera zoekt dan zelf een bijbehorend diafragma op.
Langere sluitertijden -> hoger diafragmagetal-> grotere scherptediepte
Een grote scherptediepte betekent simpel gezegd dat een groter gedeelte van de foto scherp is.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
GRUNNIGER
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:12
WoonplaatsCOLON Nieuwegein / Groningen
CONTACTCOLON

Mijn dank is groot.

Ik ga er vandaag gelijk wat mee experimenteren.

Er zijn dus geen andere lenzen nodig waarmee het allemaal wat "makkelijker" gaat om het zo maar te zeggen?

Als ik later op de dag wat foto's geschoten heb zal ik het resultaat hier ergens wel laten zien.

Mvg

Marcus
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Lenzen waarmee het makkelijker gaat zijn zeker niet echt nodig. Met de juiste hoeveelheid licht kun je met de kitlens ook nog prima uit de voeten. Zelf werk ik heel graag met m'n 50mm lens. Lekker lichtsterk. Een 'dingetje'van 88 euro............ Wel moet je met deze lens weer erg goed uitkijken voor de scherptediepte, dus zeker hier een laag diafragmagetal. Een statiefje is wel erg makkelijk daarbij. Je kralen lopen niet weg, dus dat zal geen probleem zijn :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Producten is wel mijn ding. In het begin maakte ik ze in mijn eigen lichtbox.
3 Lampen, wit en zwart karton. Cam op statief, klein diafragma (groot getal dus :wink: ) ! Diafragma uiteraard naar gelang je onderwerp !

je product neerleggen/zetten. Dan met de lampen en de hoeveelheid papier voor je lampen de schaduwen wegwerken.

En dan op de zelfontspanner zetten, scherpstellen, compo bepalen, en afdrukken.

Ik maak nu gebruik van mijn studio fliters, dat werkt een stuk makkelijker dan de lichtbox. Al kun je in een lichtbox wel hele mooie effecten creeeren zoals aangegeven met de glazen.

M@rk
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

MartinPhili schreefCOLON Frank gaf het al aan: stel je camera in op een langere sluitertijd. De meesten hier gebruiken de Av stand, de camera zoekt dan zelf een bijbehorend diafragma op.
Langere sluitertijden -> hoger diafragmagetal-> grotere scherptediepte
Een grote scherptediepte betekent simpel gezegd dat een groter gedeelte van de foto scherp is.
Martin
Je zegt het net verkeerd om. In de AV stand bepaal je juist je diafragma...de camera berekent dan de benodigde sluitertijd.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
MamavanIsis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 14:54

Ik moet zeggen dat de foto's mij ook niet zo heel veel doen. Nu zie ik dan ook het liefst mensen of dieren of de foto... maar dat is natuurlijk alleen maar een kwestie van smaak...

De kraaltjes zien er wel leuk uit.... Er zijn wel heel mooie foto's van te maken denk ik...
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Je zegt het net verkeerd om
Je hebt nog hardstikke gelijk ook :oops:
Het resultaat is gelukkig wel hetzelfde.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar