Toch maar eens proberen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Hoi,

Sinds een maandje of twee een 350D met kitlens in bezit. Voornamelijk gekocht om mooie plaatjes van mn dochter te kunnen schieten (= ze is nu een week oud) maar ik neem m vaak met me mee en probeer van alles en nog wat vast te leggen. Aangezien ik nul ervaring heb met spiegelreflex neem ik bijna alles op de auto stand; soms ben ik een rebelletje en neem ik iets een foto zonder flits of op de "portret" stand :lol: .

Ik probeer op dit moment nog het meeste aan de compositie te denken. Ben best wel tevreden over de fotos hieronder en hoop op wat opbouwende feedback. (maar ik kan tegen een stootje hoor!)

Mijn volgende doel is om een goed boek te kopen (=gaat wat moeilijker aangezien ik in Zweden woon) en mezelf de technische kant van diafragmas en sluitertijden leren.

Over de fotos: 1, 2 en 3 zijn geheel onbewerkt en komen zo de camera uit rollen. Fotos 4, 5, en 6 zijn gecropped en ik heb ook een beetje met de kleuren zitten spelen (=in Microsoft PhotoEditor dus niet echt geavanceerd)

1: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33089[/img] 2: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33083[/img] 3: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=27857[/img]

4: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33086[/img] 5: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33087[/img] 6: [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33088[/img]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

na het nemen van foto 3, had je waarschijnlijk een kras op je gezicht. Wat kijkt die kat dreigend.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hallo Viking op klompen,

Welkom op dit leuke forum. Hier kun je de nodige ervaring op doen met betrekking tot de technische kant van fotografie. Ook zijn alle vragen welkom. Domme vragen bestaan niet. Het is alleen dom om ze niet te stellen. :lol:

Jouw eerste foto's zien er veel belovend uit. Inderdaad moet er nog wat geschaaft worden aan de techinische kantjes. Maar zo ik begrijp heb je de camera pas een week, en heb je hiervoor geen ervaring gehad met fotografie?

Nu dan, over de foto's....

#1) Brrrr.... echt een koud sfeertje hoor. De compositie is niet slecht, maar het balcon (terras?) rechts stoort mij een beetje.

#2) Wat een lieverd zeg! Maar ook hier laat de compositie nog te wensen over. Het oortje is aangesneden. Het had mooier geweest als deze binnen het kader zou vallen. Ook is het een goede tip om aan te leren dat je witte onderwerpen, evenals roze, gele, witte en rode bloemen altijd ietsjes moet onderbelichten. Dat kun je bereiken door EV compensatie te gebruiken (zie bladzijde 89 van je boekje: "Belichtingscompensatie"). In voorgenoemde gevallen compenseer ik vrijwel altijd EV -0.67 (2 klikjes) tot EV -1.0 (drie klikjes). Je krijgt dan een mooiere doortekening in de vacht, of in geval van bloemen, een mooie doortekening van de nerf in het blad.

De tweede foto is overigens mooi scherp, en de ogen staan er prachtig op.

#3) Een compositie waar je van moet houden. Ik hou er wel van, maar ik weet zeker dat er evenveel mensen zijn die deze keuze zouden veroordelen. Dan zijn er nog twee mogelijkheden met betrekking tot het scherptepunt. (1) was het jouw bedoeling om alleen het neusje er scherp op te hebben, of (2) was het de bedoeling om de hele snoet scherp in beeld te hebben?

Voor dit laatste moet je je wat verdiepen in diafragma. De foto is nu genomen in de "P" stand, en de camera heeft f/5.6 gekozen. Nu is het zo dat de scherptediepte (de hoeveelheid afstand voor- en achter het punt waarop je hebt scherpgesteld) afhankelijk is van het gekozen diafragma.

Een klein getal (bijv. f/5.6) betekent een relatief kleine scherpte-diepte.
Een groot getal (bijv. f/16) betekent een relatief grote scherpte-diepte.

Als je de hele snoet van de poes dus scherp in beeld had willen hebben dan zou je op z'n mist toch (ongeveer) diafragma f/7.1 of zelfs f/8 moeten gebruiken. Ook is de scherpe-diepte afhankelijk van de afstand van de lens naar het onderwerp. Hoe dichterbij je bij het onderwerp staat, des te gevoeliger liggen de grenzen. Hoe verder je van het onderwerp staat des te minder kritisch reageert dit gedrag.

Om nu een goede scherpte-diepte te verkrijgen bij jouw volgende poging van de kattensnoet, probeer het volgende. Ik ga er even voor het gemak van uit dat je de foto onder dezelfde omstandigheden zult maken, ook op ISO 400, binnen en met de interne flitser:

Zet de camera eerst op "P" en kijk in je zoeker naar de waarden van de sluitertijd en diafragma. De flitser zal automatisch omhoog komen.

Stel dat je in het scherm leest: 60 5.6

Nu zet je de camera op de "M" stand. Je stelt vervolgens handmatig het diafragma in, maar kiest nu voor f/8 ( 8.0 in het display). Stel de sluitertijd nu in op 1/60 seconde ( 60 in het display). Zorg ervoor dat de flitser nog steeds uitgeklapt staat. Zoniet, druk dan op het flitser symbooltje aan de voorkant van de body. Neem nu de foto, en je zult zien dat er meer scherpte in zit.

Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de foto van je witte kat. Die kun je op dezelfde manier in de "M" stand nemen. Kijk na het nemen van de foto naar de doortekening van de witte vacht. Als deze nog te licht is en weinig doortekening vertoont, kies dan een snellere sluitertijd (bijv. 1/100 oftewel 100 in het display) en neem de foto nogmaals.

Wees niet bang om hiermee te spelen. Het kost niets en het is een prima leer-proces.

#4) Mooie compositie, maar de foto zit een beetje "krap" in z'n velletje, als je snapt wat ik bedoel. Ietsjes meer ruimte had prettig geweest. Ook het rode kussentje op de bank vind ik storend. Deze had je vooraf makkelijk even ergens anders kunnen leggen. Het scherptepunt ligt op de schouder, net voor het oortje. Ook hier geld weer dat een hoger nummer diafragma zorgt voor wat meer "overall" scherpte. Ik zou deze zelf op f/7.1 geprobeerd hebben.

Overigens is het, wanneer je geen flitser gebruikt zoals bij deze foto, niet nodig om naar de "M" modus te gaan. Je kunt dan de "Av" modus gebruiken en het gewenste diafragma instellen. De camera berekent dan automatisch de juiste sluitertijd. En als je de foto alsnog te licht of te donker vind, dan kun je dat weer compenseren middels de EV compensatie zoals bij foto #2 omschreven is.

#5) Tsja... eigenlijk onmogelijk, deze foto. Je hebt een sluitertijd van 1/8 seconde, zonder flitser, vanuit de hand genomen. Eigenlijk zijn sluitertijden onder de 1/40 bijna niet te doen, tenzij je een verschrikkelijk vaste hand hebt. Ik heb ook wel eens een "lucky shot" gehad van 1/4 seconde uit de hand. Maar 99 van de 100 platen die je uit de hand schiet onder 1/40 seconde kun je weggooien. Bewegingsonscherpte is bijna on-overkomelijk. Petje af voor mensen die dat wel kunnen. :lol:

Ook zie je een groene zweem over de foto. Dat is een kwestie van witbalans. Die stond op automatisch, maar als je binnen zonder flitser werkt dan kun je de witbalans beter op "Lamplicht" zetten (blz. 56 van je boekje).

In een latere fase kun je leren hoe je, als je in RAW fotografeert, achteraf de witbalans nog kunt bepalen. Voor nu speelt dat nog geen rol en moet je er eigenlijk aan denken voordat je de foto maakt.

#6) Hahaha.... deze plaat vind ik lachen !!! :lol: :lol: :lol:

Lekker een ijsje eten in de vries-kou. Brrrrrr..... ik moet er niet aan denken.

Ook hier vind ik het weer jammer dat de bovenkant van het haar is aangesneden. Ik had het er liever allemaal op gezien.

Een foto op 1/40 seconde genomen uit het handje, dus eigenlijk wederom hetzelfde verhaal als bij foto #5 wat betreft de sluitertijd. Je kunt natuurlijk altijd nog proberen om sluiter-snelheid te winnen door je ISO nog een tandje op te krikken, in dit geval naar 800 ASA. Je krijgt dan wel een toename van "ruis". Maar ik zou zeggen.... speel er eens mee.

Concluderend:

Best een leuke en veel-belovende eerste post, zeker voor iemand die de camera nog maar zo kort heeft.

Ik zou zeggen, durf vooral te experimenteren met alle mogelijkheden die de camera biedt. Je kan eigenlijk niets "fout" doen of stuk maken door een verkeerde instelling. En bovendien, het kost niets, en je leert heel veel.

1 gouden tip: fotografeer NOOIT recht in de zon op standje "M" tenzij je wat gevordert bent. In de "M" stand, en met de verkeerde instellingen, kun je de sensor (en andere onderdelen) on-repareerbaar verbranden als je rechtstreeks de zon forografeert. Afgezien daarvan kan het eigenlijk niet fout ! :wink:

Een hoop informatie komt nu in één klap over je heen. Ik zou zeggen, print het uit, en lees het iedere dag een keer of 3 over. Binnen 10 dagen ken je het uit je hoofd !!!

Ik verheug me op jouw volgende foto's.

Succes...

John
Laatst gewijzigd door 2 op Musicjohn, in totaal 29 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@musicjohn:
Tips waren dan wel niet aan mij gericht, ik heb ze toch maar even geprint :D
Hartelijke dank voor de heldere aanwijzingen!

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Geen dank Jan. :wink:

Maaruh... als er onjuistheden in mijn verhaaltje staan, dan hoop ik dat de doorgewinterde pro's mij nog zullen corrigeren. Ik ben zelf ook nog maar pas 4 maanden bezig, en ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht.

Zoals ik het hier neergeschreven heb is het mijn "waarheid" zoals ik het geleerd- en ervaren heb.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONGeen dank Jan. :wink:

Maaruh... als er onjuistheden in mijn verhaaltje staan, dan hoop ik dat de doorgewinterde pro's mij nog zullen corrigeren. Ik ben zelf ook nog maar pas 4 maanden bezig, en ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht.

Zoals ik het hier neergeschreven heb is het mijn "waarheid" zoals ik het geleerd- en ervaren heb.

Gr. John :wink:
Ik ben zelf ook pas een paar maanden digitaal bezig, dus elke goed geformuleerde tip is mij welkom :D
Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Hallo Muziek - Jan,

Onwijs bedankt voor je aanmoedigingen. D'r zitten wat dingetjes in die niet helemaal kloppen, maar ik heb er in ieder geval een hoop van geleerd! Zal (morgen) direct aan de slag gaan met de AV stand :)

Even wat opmerkingen:

1) Heb je helemaal gelijk in. Ik zag alleen maar de diepte, totdat jij me erop wees dat er rechts een balkon in de foto zit. Nog nooit eerder gezien! :twisted:

2) Aangezien ik bijna alles tot nu toe op "auto" heb genomen, heb ik inderdaad een aantal fotos met een overbelichte witte poes. Is inderdaad 1 van mijn uitdagingen om eens te overwinnen. :!:

3) Om eerlijk te zijn: ik nam de foto en was enorm verrast door het resultaat. Niet echt erover nagedacht of ik nou de neus of de hele snoet in focus wilde hebben .. :oops:

4) Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben gewoon zo trots op mn kleine meissie dat ik (te veel?) fotos van haar mooi vind. De foto is al gecropped omdat de rest van de foto gewoon niet mooi was. Misschien had ik 'm "helemaal" moeten croppen ...

5) Ik heb voor het posten express de groene zweem erover getrokken. Vond de foto zo veel meer spreken (kreeg iets "ouds") Maar qua sluitertijd: volgens mij stond hij op auto en als niet, dan was t wel de bedoeling!

6) Dit ijs is ook echt het lekkerste van de héééle wereld 8) (=in deze tent wordt t toetje van t nobel-diner gemaakt) en we zijn er veel te vaak!

Al met al: bedankt voor je aanwijzingen - ik zal hopelijk binnenkort wat andere "kiekjes" laten zien !!!

Tim.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tim,

Leuk dat je ook zo snel reageert en enthousiast bent om er iets mee te gaan doen.
viking_in_shorts schreefCOLONHallo Muziek - Jan,

Onwijs bedankt voor je aanmoedigingen. D'r zitten wat dingetjes in die niet helemaal kloppen
Haha, ik zie het nu zelf. Ik had het even in de war gegooid. Je hebt de baby pas een week, en de camera al twee maanden. Ik had het precies andersom. Sorry.... :oops:

In jouw laatste regel noem je het woord "kiekjes" wat zoveel als "snapshots" betekent. Eigenlijk is dat een beetje een vies woord op een fotoforum. :lol: :lol: :lol:

Hier is het streven om "kiekjes" in "mooie platen" te veranderen. En als ik zo naar jouw eerste post kijk dan gaat jou dat binnen de kortste keren wel lukken !!! :wink:

Effe off-topic.... waar precies in Zweden woon jij? En hou koud is het daar op dit moment (dag / nacht) ?

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

musicjohn schreefCOLON
Effe off-topic.... waar precies in Zweden woon jij? En hou koud is het daar op dit moment (dag / nacht) ?
Ik zit in Göteborg - is vrij zuidelijk met gematigde temperaturen door de warme golfstroom die vanuit Mexico het Kattegat instroomt, waarom Göteborg ook zo'n grote haven is (=hij bevriest zelden)
Nu is het maar -1 en vandaag was het voor het eerst in lange tijd weer eens boven nul. De laatste tijd is het hier tussen de -5 en de -10 geweest. Maar we hebben wel zo'n 10 - 20 cm sneeuw! Voorspellingen voor de rest van de week: tussen de -8 en de +2

PS: het koudste wat ik hier heb meegemaakt wat -28 (zonder rekening te houden met de wind)
Tam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006 17:39

Hoi M.J.

Ook namens mij bedankt voor deze zeer heldere en complete uitleg!

Ik ook als onervaren fotograaf (ik durf me niet eens fotograaf te noemen zo onervaren ben ik) heb ontzettend veel aan je uitleg, bedankt!


Groetjes,
Tamara
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar