Beeld in RAW bewerkt

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Voor het eerst in RAW geschoten...
Toen ik het opende in Digital Professional (progje dat bij de EOS kwam), speelde ik wat met de witbalans met volgend resultaat.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32408[/img]

Vond het wel mooi. Had ik ook nog zelf de scherpte moeten aanpassen?
Ik heb nu de JPG een unsharp mask gegeven in Photoshop.
Om een of andere reden wil mijn Photoshop CS2 geen CR2 bestanden openen, krijg dan een foutmelding.
30D en spul...
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

je moet die CR2 bestanden in adobe bridge openen.
Open eerst Bridge en vraag de updates ( via het help menu als ik me niet vergis)
Dan gaat Bridge het RAW dialoogvenster voor je openen en kun je aan de slag.
Dan kun je ook kiezen om de bestanden op te slaan als *.dng
Dat is adobes digital negative formaat, waarvan ze zeggen dat ze het zullen blijven ondersteunen. In de *.dng, kun je ook alle RAW informatie mee inproppen, er gaat dus niets verloren.
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Witbalans vind ik niet mooi, maar dat is persoonlijk.

Opzich hoef je geen scherpte toe te voegen in de RAW convertor en kan je dit goed op een later tijdstip doen. Wat wel af te raden is om na je RAW conversie het bestand weg te schrijven naar JPG en vervolgens deze verder te bewerken in CS2. Dit levert kwaliteitsverlies op. Wat je kan doen is na je RAW conversie de file wegschrijven als TIFF (geen compressie/verlies) en deze volgens openen in CS2. Nu na al je bewerkingen opslaan als JPG.

Of inderdaad de RAW conversie van CS2 gebruiken, dan heb je die tussenstap van opslaan niet nodig. Maar dit lukt dus niet. Heb je de nieuwste plugin 3.2? Oudere versies van deze plugin zijn niet compatable met de 350D.

mvg,
Frank

[edit]ik heb je topic gelijk even verplaatst. Digtal Art is bedoeld voor zwaar bewerkte foto's. ;)[/edit]
Dendro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2005 18:34

is deze plugin gratis te verkrijgen?
Nikon D50 + 24-85 f/2.8-4.0
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Ja, alleen even registreren op de adobe site.

mvg,
Frank
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik sla mijn foto's altijd op in .PSD (native Photoshop formaat) na bewerking in de Raw converter. Zit ook alles in, en geen kwaliteitsverlies. Als ik daarna nog lagen ga bijmaken, dan kan dat in hetzelfde bestand (waarbij ik ervoor zorg, dat ik altijd terug kan naar een oudere versie).
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Bedankt allen, ik zal even kijken welke plugin-versie ik nu heb en de juiste downloaden. Ik had alleen ergens gehoord dat je camera al scherpte toevoegt als de foto als JPG wordt weggeschreven. Als ik de onbewerkte RAW bekijk, dan komt deze al normaal scherp over.
Is het dan een kwestie van de "gewone" unsharp mask toe te passen (zoals bij een JPG) of moet ik meer dan dat doen?
30D en spul...
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

ik voeg in RAW geen scherpte toe, je hebt meer zicht erop in photoshop zelf dan in het raw dialoogvenster.
registreren bij adobe is gratis.
De plugin wordt automatisch gedownload (ge-update) als je vanuit Bridge de updates opvraagt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar