mn eerst post

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
poldermens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013 17:30

hey iedereen!

hierbij mn eerste foto die ik op het forum zet.

ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en ik ben benieuwd naar jullie tips en trics

38210

Laatst gewijzigd door 1 op poldermens, in totaal 30 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Even zo posten:
[photoid]nummer van de foto, in dit geval 38210[/photoid]
Dan zien we hem allemaal in het groot.

EDIT:
Dank je.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Mooi plaatje, het zou (denk ik) mooi zijn als het gehele touw in het midden scherp zou zijn (?)
Anoniem 3

Mooie kleuren.
Maar omdat het blauwe touw zo prominent in beeld wordt gebracht, storen de stofjes.
Verder had je het diafragma iets mogen knijpen, zodat het touw in het midden in ieder geval van voor tot achter scherp was.

Mijn vraag: hoe en waarmee heb je deze foto gemaakt?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Kleuren zijn mooi idd. Het blauw touw contrasteert goed met de gele achtergrond.
De kleine stofdeeltjes storen mij ook wat.

Ook mag die kleine zwarte vlek in de achtergrond bovenin links van het midden ook wel weg, zodat je een egale achtergrond krijgt.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Tsja wat moet ik hier van zeggen? Het onderwerp is een touwtje goed scherp vastgelegd maar echt interresant is het niet? Het touwtje heeft donkere plekken en is dus niet helemaal goed belicht, de achtergrond heeft een donkere vlek bovenin wat stoort. Nee dit is niet een foto waarvan ik denk zo die is mooi.

Probeer eens wat andere onderwerpem te fotograferen.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Allereerst welkom op het forum!

Wat betreft de foto: Je beperkt wel de vrijheid van de kijker. Het oog wordt getrokken naar de scherpste delen van een foto. Gezien het korte scherpte/diepte veld (DOF) mag ik alleen naar de vezels kijken van het touw. Als het onderwerp van jou foto de vezels zijn, dan is de foto geslaagd.
Qua belichting zou het touw iets lichter mogen. De donkere delen vallen bijna dicht. Je laat al weinig vrijheid in de scherpte, dus een beetje meer licht had gemogen. De achtergrond vind ik mooi zoals ie is.
De compositie is symmetrisch. De vorm doet me denken aan een flauwe verlegen glimlach. Op zich wel prettig kijken.

Nu de tips en tricks: Ik zou het diafragma kleiner maken (groter getal) om het hele touw scherp te hebben. Daardoor zou de foto donkerder worden, dus of de sluitertijd langer of de ISO waarde omhoog. Het touw mocht wat lichter, maar de achtergrond vind ik goed zo. Dus het touw belichten. Flitsen van zo dichtbij geeft keiharde schaduwen. Misschien met een wit velletje papier het zonlicht laten weerkaatsen op het touw of met een zaklamp bijschijnen.


Let wel, bovenstaand is een persoonlijke mening. Als de foto voor jou zo goed is, dan is ie goed. Technische perfectie komt na eigen creativiteit. Vind ik.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
poldermens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013 17:30

Leuk om jullie reacties te lezen! Dit was de aller eerst Marco opname die ik gemaakt heb.. Ik denk dat ik er wel bij moet vermelden dat het met een poor mens macro lens is gemaakt.. Of te wel.. Extension ringen op m'n 18 55 kitlens..

Ik begrijp de tip omtrent het diafragma... Alleen kan ik die volgens mij dus niet aanpassen met die ringen er tussen.. De foto is gister avond buiten genomen nadat de ringen met waren aangekomen.. Dus heel veel tijd om te stoeien met m'n camera had ik ook niet..

Ik ga toch even kijken of het diafragma voor het plaatsen van de ringen in te stellen is.. En dan hopen dat het zo blijft staan als de ringen er tussen gaan.. Iemand ervaring mee??

Met de andere tips ga ik ook Zeker wat doen!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik geloof dat je met ringen ertussen eerder met belichtingsproblemen te maken krijgt (van horen zeggen hoor)
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Diafragma kun je in principe gewoon instellen met tussenringen hoor! Heb sinds kort een setje tussenringen om mijn macrolens wat uit te breiden, en dat werkt prima, stel het diafragma gewoon in zoals altijd. Wat Martijn schrijft klopt wel, tussenringen zogen er voor dat er wat minder licht je camera binnen komt, dus met hezelfde diafragma heb je een kleinere lichtopbrengst (en dus langere sluitertijd of hogere ISO nodig).
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Anoniem 3

staartjager schreefCOLONDiafragma kun je in principe gewoon instellen met tussenringen hoor! Heb sinds kort een setje tussenringen om mijn macrolens wat uit te breiden, en dat werkt prima, stel het diafragma gewoon in zoals altijd.
Nou, da's niet altijd waar. Het ligt aan het merk en de constructie. Niet alle tussenringen zorgen voor een correcte communicatie tussen objectief en camera...
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik weet niet of ik het goed zeg maar, als je verder van je onderwerp gaat staan en je objectief meer laat inzoomen, wordt de opening waardoor het licht valt, relatief gezien kleiner. Althans, wanneer ik het diafragmagetal zo laag mogelijk maak en daarna in zoom, gaat het diafragmagetal omhoog. Of gaat dit verhaal niet op?
Ik heb zelf een nog goedkopere versie van poor man macro. Ik heb voorzetringen. 1x 2x en 4x. Het objectief blijft volledig bedienbaar en (volgens mij) geen verlies van lichtinval. Wel meer kans op vertekening bij de randen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Telescoop schreefCOLON
staartjager schreefCOLONDiafragma kun je in principe gewoon instellen met tussenringen hoor! Heb sinds kort een setje tussenringen om mijn macrolens wat uit te breiden, en dat werkt prima, stel het diafragma gewoon in zoals altijd.
Nou, da's niet altijd waar. Het ligt aan het merk en de constructie. Niet alle tussenringen zorgen voor een correcte communicatie tussen objectief en camera...
Oh ja, had er even niet bij stilgestaan dat je ook ringen hebt die die communicatie niet doorgeven...! :oops: Sorry! Had zelf bewust een setje gekocht die wel alle signalen doorgeeft, maar weet natuurlijk niet wat voor setje TS heeft.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
poldermens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013 17:30

....
Laatst gewijzigd door 1 op poldermens, in totaal 16 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Wij leggen hier geen enkel dier om. Zelfs geen vlieg.
Als je macro wilt beoefenen moet je het doen met de situatie die zich op dat moment voordoet.
Da's pas knap.

Dit is niet meer dan een vastlegging van een zelf vermoorde vlieg om er een foto van te maken.
Daar walg ik van.
poldermens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013 17:30

Telescoop schreefCOLONWij leggen hier geen enkel dier om. Zelfs geen vlieg.
Als je macro wilt beoefenen moet je het doen met de situatie die zich op dat moment voordoet.
Da's pas knap.

Dit is niet meer dan een vastlegging van een zelf vermoorde vlieg om er een foto van te maken.
Daar walg ik van.

Oke.. Zeker zelf nog nooit een vlieg doodgeslagen? Ik ga mezelf ook niet zitten verdedigen.. Foto verwijderd.. Wat mij betreft slot erop en weg ermee..
Anoniem 3

Nou, da's weer heel erg scherp door de bocht.
Ik had 't niet over je eerste foto, daar heb ik een redelijk positief commentaar op gegeven.
Je tweede, de opstelling met goud van oud vond ik echt interessant.
Maar om een dier, al is het maar een vlieg, te doden om er een mooie foto van te kunnen maken ging mij te ver.

Beetje flauw om nu al je foto's te verwijderen.
Maar goed. Het is jouw keuze en jouw vrijheid om dat te doen.

Succes met je macro's.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Gabriel het is ook jouw keuze om je zo sterk negatief uit te laten tegen een onbekende die hier voor het eerst komt posten.
757D + 8-400 mm
Anoniem 3

Jammer dat je mijn voorgaande reactie kennelijk niet hebt gelezen.
En ja, ik laat me sterk negatief uit over wie dan ook die een dier doodt om er in alle gemak een foto van te kunnen maken, en zeker als dat nog met het commentaar van TS, wat hij in al zijn lafheid heeft verwijderd, gepaard ging.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jippie, een verwijderde foto en een verwijderde post met daarna een hoop [censored].
En nou?

Slotje dan maar. Complimenten aan iedereen, ik zou niet weten wat er is gebeurd, punt is wel dat oom dit topic geheel zinloos is geworden zo zonder foto. Knap.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar