Hoe krijg ik het hele onderwerp scherp?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Ik heb een draagbaar fotostudiootje aangeschaft bij de Xenos om mee te experimenteren.

Ik gebruik een EOS 650d met de 18-55 lens waarmee ik onderstaande foto heb genomen.

Tijdens het maken van deze foto heb ik geen flitser gebruikt, daar de lampen die bij het setje zitten voldoende licht geven. Zoals je kunt zien is niet het hele bootje scherp, de achterkant niet.

Deze foto heb ik genomen met de automatische stand, flitser uit.
Stel ik scherp, dan zie ik in de zoeker ook maar 2 of 3 van de 9 AF puntjes oplichten. Waarschijnlijk omdat de voorkant van de boot het dichts bij is.

2 vragen:

Hoe krijg ik het hele bootje scherp als hij hetzelfde staat? Diafragma aanpassen? Hoe dan?
Kan ik in de Auto stand alle 9 AF punten tegelijk laten gebruiken?

Ik ben nog een beginner en zou graag jullie advies willen.

De belichting van de foto is naar mijn idee goed... (?)

Afbeelding
Schaalmodel vissersboot by freddyonderstal, on Flickr
Anoniem 3

AV-stand, diafragma 8 of 11 of zelfs nóg kleiner (groter getal).
Scherpstellen op de ronding van de boeg.
In ieder geval een statief gebruiken.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

En die 9 puntjes:

In auto-stand worden alle 9 focuspunten gebruikt, alleen lichten daar op waar ook daadwerkelijk scherp op gesteld wordt. De overigen kunnen geen focus vinden o dat moment.
Dit kun je controleren door de lens even op manual focus te zetten ('MF') en dan kijken welke puntjes oplichten als je de focus handmatig veranderd. Als het goed is gaan er andere focuspunten oplichten naar gelang je de focusring verstelt.

En zoals Gariël al aangaf: statief of rijstzak gebruiken om de camera te stabiliseren. Een opzetflits en dan 'bouncen' helpt ook.
Diafragma omhoog (groter F-getal dus) geeft een groter gebied dat scherp is.
Eventuele waarden: stand Av, F11 en ISO200 of ISO400 (even controleren naar de hoeveelheid licht dat je hebt) De sluitertijd wordt door de camera op dat moment voor je bepaald.
De te kiezen focuspunt zou je kunnen leggen op het midden van het onderwerp dat je helemaal scherp wilt hebben. De focuspunt ligt voor zover ik weet in het midden van het gebied dat daadwerkelijk scherp zal zijn.

Succes!
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Leerzaam:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als ik me niet vergis zitten er meerdere achtergronden bij zo,n setje.
Vind blauw erg veel aandacht opeisen, neutraal zwart of wit geeft boot meer aandacht.
In ieder geval is het zaak die achtergrond netjes en strak neer te hangen, de onregelmatigheden in belichting door rimpels leiden ook erg af.

Wat scherpte betreft, zoals de voorgangers ook aangeven;
Gebruik statief of ander voorwerp om camera te stabiliseren.
Bij voorkeur afdrukken met bediening op afstand via laptop, afstandbediening of timer.
Als je een zoomlens gebruikt, ga zoveel mogelijk richting groothoek, niet helemaal ivm eventuele vervorming. Hoe meer tele je gebruikt, hoe minder scherptediepte.
Inderdaad diafragma f8 of f11 ongeveer.
Gebruik 1 scherpstelpunt en stel scherp op ong. de voorkant cabine.

Je licht links zou wat lager mogen, krijgt de boeg onderin wat meer licht.
Denk dat het geheel ook ietsje lichter kan en mag.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Frank64 schreefCOLONAls je een zoomlens gebruikt, ga zoveel mogelijk richting groothoek, niet helemaal ivm eventuele vervorming.
Hoe meer tele je gebruikt, hoe minder scherptediepte.
Je bedoelt waarschijnlijk: hoe groter de vergroting, hoe kleiner de scherptediepte.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar