Druppel-experimentjes [update]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik ben wat aan het experimenteren geweest met foto's van opspattende druppels, even puzzelen en flink wat improviseren, want ik vond het leuk om het gewoon te proberen met wat we in huis hebben. Mijn vriend moest dan ook erg lachen toen hij thuis kwam, de opstelling bestond uiteraard uit camera (EOS 400D) + flitser op statief met macrolens (Canon 100mm macro USM) erop, maar daarnaast bijvoorbeeld uit een theelepeltje (om de vloeistof vanaf te laten druppelen), een lineaal en een hoop plakband (om het theelepeltje stabiel vanaf de rand van een keukenkast naar beneden te laten hangen zodat de druppels op een vaste lek uit zouden komen), een dun glazen drinkkommetje van mijn kat (om in te druppelen), een lange open haard-lucifer (om de plek waar de druppel uit zou komen te bepalen t.b.v scherpstellen) en een 5 ml spuitje (om de vloeistof uit te laten druppelen).

Scherpgesteld met behulp van dat luciferhoutje en op MF gehouden. Inmiddels begin ik er wel handigheid in te krijgen, vooral de timing was in het begin erg puzzelen, te vroeg afdrukken, te laat, etc etc. Heb verschillende dingen geprobeerd, met puur water, maar ook met wat meer kleur, door rode wijn te druppelen in plaats van water. Ook heb ik het water in het kommetje vervangen door melk, om een lichter, frissr effect te krijgen, en daar dan vervolgens rode wijn in te druppelen.

Ik wilde eigenlijk de camera vanaf de laptop bedienen, maar om de een of andere reden herkent EOS utility de camera niet. Geen idee waarom niet, op mijn eerste laptop herkende hij de camera wel, en op deze sinds het begin al niet, terwijl ik op dezelfde manier heb geinstalleerd vanaf de originele cd. Nu ook nog geprobeerd alles eraf te halen en opnieuw te installeren, eerst ook de camera verwijderd bij apparaatbeheer, maar het probleem blijft. Remote shooting was dus geen optie, waardoor ik zelf op de ontspanknop moest drukken, en ik denk dat dat de scherpte van de foto's niet ten goede komt met dit soort foto's, doordat de camera toch altijd iets beweegt dan.

Hier toch een paar van de resultaten.

Alle commentaar en tips voor volgende keer zijn dus van harte welkom, ik ga zelf zeker ook nog verder experimenteren. Bedankt voor het kijken!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op staartjager, in totaal 8 keer gewijzigd.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Het storend element in deze serie zijn toch wel de reflecties van je flitser.
Probeer deze opstelling eens: http://youtu.be/fwExpFDUC9Y" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat de kleur betreft: die kan je in PS alle kleuren geven vd regenboog ;-)

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Thanks! Volgende keer flits bouncen dus, dat is een goeie, ga ik doen! Voor de rest heb ik de setup redelijk op die manier, anders in elkaar gezet, maar functioneert hetzelfde en werkt opzich wel, vaste plek van de druppels, focussen met een lucifer waar de druppels neerkomen, etc.

Haha, en ik vond het toch leuker de kleur echt op de foto te zetten dan 'm toe te voegen..! :P Vooral omdat er je dan die menging mooi ziet, om dat effect na te maken in photoshop lijkt me nog vrij lastig. Zeker omdat ik meer wilde exprimenteren met contrasterende kleuren in de vloeistof en in de druppel die erin gaat.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Vooral omdat er je dan die menging mooi ziet, om dat effect na te maken in photoshop lijkt me nog vrij lastig. Zeker omdat ik meer wilde exprimenteren met contrasterende kleuren in de vloeistof en in de druppel die erin gaat.

Natuurlijk, maar je kan ook dan in ps de puntjes op de i zetten ;-)

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Helemaal waar natuurlijk! Ach, ook gewoon een kwersie van persoonlijke smaak, fotografie is echt een hobby, Photoshoppen alleen als het gaat om optimaliseren van de foto's die ik gemaakt heb. En uiteindelijk vind ik het gewoon leuker iets wat er echt wat mooi op de foto te proberen te krijgen, dan iets te creeren in Ps. Zoals foto 7, die vind ik (afgezien van de technische mankementen) gaaf omdat ik weet dat het er echt zo uitzag, met die druppel doorschijnende rode wijn aan de top van de kolom en daaronder de melk gemend met wijkleurstof. Zou veel minder plezier in zo'n foto hebben als dat soort details "nep" en door mijzelf gecreerd waren in Ps.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Ik heb meegelezen met dit item.
De tutorial (http://youtu.be/fwExpFDUC9Y" onclick="window.open(this.href);return false;) is heel leerzaam en praktisch uit te voeren. Goede tip!
Echter...ik heb geen externe flitser of slave...lukt het ook met een gewone lamp+dimmer?

Ps: ik heb zelf ook een voorkeur voor meer 'naturel' foto's.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Alleen een lamp lukte bij mij niet, je hebt echt de flits nodig om de druppel te bevriezen. Ik heb ook nog geen externe flitser (bijna! heb er eentje besteld), en had hier dus gewoon de pop-up flitser van de camera voor gebruikt. Ga het binnenkort nog eens proberen met de externe en dan bouncen, maar heb door een veel groter en vierkant glazen schaaltje voor het water te gebruiken wel kunnen zorgen dat er al veel minder storende reflecties aanwezig waren, en die vierkante, flitservormige reflecties in ieder geval weg.

Paar uit de laatste serie:

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Als ik m'n externe flitser binnen heb ga ik er weer mee verder, want met de pop-up flitser krijg ik de reflecties niet meer weg dan dit, dus ben benieuwd hoe het met andere opstelling gaat werken!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Mooie begin, ik krijg zin om dit ook te gaan proberen, even dus op het toekomstige to-do lijstje zetten
staartjager schreefCOLONwaardoor ik zelf op de ontspanknop moest drukken, en ik denk dat dat de scherpte van de foto's niet ten goede komt met dit soort foto's, doordat de camera toch altijd iets beweegt dan.
Een draadontspanner zou dan goed werken.
Zelf gebruik ik dit vaak voor macro en soms zelf via de computer en dan met DSLR remote pro.
Maar ja dan moet de pc/ladtop wel de camera herkennen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Haha, ja dat helpt wel. Draadontspanner wil ik ook nog eens hebben, maar had ik even uitgesteld omdat er een nieuwe camera komt binnenkort (en ik dan liever daarvoor eentje koop dan voor de oude). Ik had dit probleem uiteindelijk voor nu opgelost door de foto's met 2 sec vertraging te nemen, wat extra puzzelen met de timing, maar voordeel was dat dan de spiegel al opegklapt was en de camera dus beslist niet bewoog op moment van afdrukken.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar