Testfoto met strepen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Hallo,
Ik heb een vraag. Vanavond heb ik onderstaande foto geschoten (steen in water, ik was wat instellingen aan het testen), met de volgende hardware/instellingen:

Eos 60D (Nieuw)
Canon 24-105 f/4 L IS
100mm
ISO 100
f/4
1/6 sec (uit de hand)
Tijdstip: Rond zonsondergang

Als ik nu in Lightroom de foto in grijs zet en de belichting omhoog gooi dan zie ik in de foto allemaal verticale strepen zichtbaar worden.
Wat zijn die strepen en waar worden ze door veroorzaakt? Ik heb het nog nooit eerder gezien namelijk...

36293

Groeten,
Marqo
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Als iets lichter gemaakt word kan dit ruis opleveren, maar dit heb ik nog niet eerder gezien.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het heet "banding" en geeft per kolom of rij de verschillen in gevoeligheid van de fotodioden weer.

Onder normale omstandigheden (d.w.z. bij goed belichte opnamen) is dat alleen te zien in de donkere partijen als je die 3 of meer stops oplicht.

Remedie: zorg dat de histogramkromme (op het camera display) zo ver als mogelijk aan de rechterkant staat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Ik geef toe, het was een erg onderbelichte foto omdat ik aan het testen was. Ik kende de term "Banding" niet dus ben even gaan zoeken op internet en het lijkt dus een bekend iets te zijn , ook bij o.a. Nikon camera's....
Is het iets wat ik gewoon moet accepteren en zo hoort of is dit iets waarmee ik naar de winkel terug moet gaan? Ik heb al gelezen dat er e.e.a in de body vervangen zou moeten worden of de spanning naar de sensor aangepast zou moeten worden, maar ja internet staat vol met spookverhalen, dus ik weet nu even niet of ik hiermee terug zou moeten gaan...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kan slecht belichte 5DII opnamen zo mishandelen dat het op een zeef van slechte kwaliteit gaat lijken :wink:

Maak eens wat opnamen met de eerder gegeven histogramtip.
1, 2 of 3 stops oplichten tijdens de nabewerking mag geen problemen geven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Je kan moeilijk terug gaan naar de winkel met een camera omdat een zwaar onderbelichte foto die in LR aanzienlijk moet worden opgehaald, uiteindelijk niet mooi blijkt te zijn.
Als je een camera gaat testen, zorg er dan voor dat je goed te werk gaat. Dus correct belichten. Met 1/6 uit de hand kan geen enkele fotograaf een scherpe foto afleveren.
De banding hier is de schuld van de fotograaf en heeft niets te maken met spanning/sensor.
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk, daar heb ik wat aan :-) bedankt voor de bevestiging dat het aan mij ligt, en niet aan de hardware. Ik weet dat het gewoonweg een slechte foto was ( 1 van de te testen dingen was er achter komen tot welke sluitertijd ik uit de hand zou kunnen schieten bij schemer, statief stond achter me), alleen ik kende het fenomeen en ontstaan van "banding" niet. Nu dus wel.
Bedankt voor de feedback en histogramtip!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Toch ben ik wel nieuwsgierig hoe de foto er zonder nabewerking uitzag.
757D + 8-400 mm
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Nou, erg donker kan ik je vertellen... :-) Ik kan vanavond wel even kijken of ik 'm kan uploaden, maar verwacht er maar niks van. Mijn vraag is in ieder geval beantwoord, ik weet nu dat het "Banding" heet en tevoorschijn kan komen als je doet wat ik deed.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar